• Äldre 16 Nov 08:24
    7214 visningar
    15 svar
    15
    7214

    När gör era barn läxorna?

    Du skriver att du och barnet har varsin aktivitet måndag och tisdag - innebär det att båda två har aktivitet båda dagarna, eller varsin dag? I så fall kanske barnet kan göra sin läxa när du har din aktivitet...?

    Mina barn går på mellanstadiet men inte på fritids, så de gör läxor efter skolan men även på kvällarna efter eventuella aktiviteter. Sistnämnda gäller tolvåringen som har en aktivitet på tisdagar som slutar kl 18, hon kommer hem och äter och sen har hon en ganska omfattande svenskaläxa. Hennes andra två aktiviteter ligger på helgen.

    Tioåringen har tre läxor i veckan, måndag till fredag, och hon gör dem på eftermiddagarna. Hon har tre aktiviteter även hon, två under veckan och en på helgen.

    Men båda är ganska självgående, jag brukar fråga vad de har för läxor. Då säger de ofta att de redan gjort läxorna.

    På lågstadiet var det annorlunda, men då hade de oftast bara en läsläxa och den kunde vi göra i samband med läsning på kvällen.

  • Äldre 16 Nov 08:30
    #13

    Men hjälp förresten, tre timmar??! Det är jättemycket tid, om det är låg- eller mellanstadiebarn vi pratar om...?

    Och nu när jag läste igen, så tänker jag att ni kanske borde göra läxor redan på torsdagskvällen veckan då barnet ska till sin pappa? Jag tycker egentligen helgerna borde vara läxfria, men i ert fall skulle jag nog också valt att göra dem på helgen. Men jag vill ha koll, så jag hade nog valt att göra dem på torsdagen när läxan delades ut och sedan onsdagen efter.

Svar på tråden När gör era barn läxorna?