• Anonym (ts)
    Äldre 17 Nov 14:26
    8301 visningar
    29 svar
    29
    8301

    Hur blir man trygg i sig själv?

    1. Finns det någon här som har haft dålig självkänsla men lyckats bygga upp den?

    2. Vilka verktyg använde du?

    3. Hur blir man trygg i sig själv?

  • Svar på tråden Hur blir man trygg i sig själv?
  • Äldre 17 Nov 14:28
    #1

    Jag TROR att du skall börja med att skita i vad andra tycker om dig.
    Var den du är, få kanske mindre vänner men vänner som gillar DIG och inget annat.

    Har du kommit dit så tror jag det sakta blir bättre sedan

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 17 Nov 15:05
    #2
    BossHoss skrev 2017-11-17 14:28:38 följande:

    Jag TROR att du skall börja med att skita i vad andra tycker om dig.

    Var den du är, få kanske mindre vänner men vänner som gillar DIG och inget annat.

    Har du kommit dit så tror jag det sakta blir bättre sedan


    Problemet är att jag alltid tänker att någon tycker illa om mig om den personen ställer in planer exempelvis. Detta grundar sig i åtta år av mobbning blandannat :( Gått och går i terapi men det hjälper inte så mkt. Så ville kolla om någon annan har haft samma problem men lyckats bryta tankemönstret och få konkreta tips hur man gör det.
  • Äldre 17 Nov 15:07
    #3
    Anonym (ts) skrev 2017-11-17 15:05:42 följande:
    Problemet är att jag alltid tänker att någon tycker illa om mig om den personen ställer in planer exempelvis. Detta grundar sig i åtta år av mobbning blandannat :( Gått och går i terapi men det hjälper inte så mkt. Så ville kolla om någon annan har haft samma problem men lyckats bryta tankemönstret och få konkreta tips hur man gör det.
    sa precis hur man gör.. ta det till dig
  • Anonym (Man)
    Äldre 17 Nov 15:09
    #4
    BossHoss skrev 2017-11-17 14:28:38 följande:

    Jag TROR att du skall börja med att skita i vad andra tycker om dig.

    Var den du är, få kanske mindre vänner men vänner som gillar DIG och inget annat.

    Har du kommit dit så tror jag det sakta blir bättre sedan


    Ja, det viktigaste är att bli socialt fri vilket man blir med familj och långsiktiga trygga relationer med vänner.
  • Anonym (Hm)
    Äldre 17 Nov 15:11
    #5
    BossHoss skrev 2017-11-17 14:28:38 följande:
    Jag TROR att du skall börja med att skita i vad andra tycker om dig.
    Var den du är, få kanske mindre vänner men vänner som gillar DIG och inget annat.

    Har du kommit dit så tror jag det sakta blir bättre sedan
    Det tror jag också
  • Anonym (Man)
    Äldre 17 Nov 15:11
    #6
    Anonym (ts) skrev 2017-11-17 15:05:42 följande:

    Problemet är att jag alltid tänker att någon tycker illa om mig om den personen ställer in planer exempelvis. Detta grundar sig i åtta år av mobbning blandannat :( Gått och går i terapi men det hjälper inte så mkt. Så ville kolla om någon annan har haft samma problem men lyckats bryta tankemönstret och få konkreta tips hur man gör det.


    Välj bort Facebook. Satsa på nära vänner och familj.
  • Anonym (själv­kärlek skapar tryggh­et)
    Äldre 17 Nov 16:15
    #7
    Anonym (Hm) skrev 2017-11-17 15:11:05 följande:
    Det tror jag också
    Lättare sagt än gjort då mycket av en osäker och otrygg människas självkänsla bottnar i just vad omgivningen tycker om en och yttre uppskattning. Man blir väldigt ensam om man går sin egen väg och det måste man från början ha ett väldigt stark psyke för att kunna hantera. Kan man gå i terapi privat är det bra, samtidigt eller enbart börja sköta om sin hälsa både inre som den fysiska eftersom sådant ökar lugn och välbefinnande. Meditera, mindfulness, skaffa intressen. Läs böcker vidga ditt intellekt, ta itu med någon dröm, ,våga utsätt dig för något du varit rädd för. Sådant växer man av likaså att bli bra på något som också gör en intresant och passionerad. Kanske göra voluntärinsatser, träffa människor som kämpar för bra saker, få ett värde via sådant.

    Sen skulle många säga att vänner och familjerelationer är viktigt, personligen tycker jag det kan ha motsatt effekt och både begränsa och skapa orimliga krav som får en att må ännu sämre så jag försöker hålla det till ett minimum. Kärleksrelationer är också stärkande, men först skulle jag jobba på mig själv:=)
  • Anonym (Flux)
    Äldre 18 Nov 04:36
    #8
    BossHoss skrev 2017-11-17 15:07:24 följande:

    sa precis hur man gör.. ta det till dig


    Det var inget konkret tips överhuvud taget du skrev bara det alla säger men inte vad innebörden är så jag ska fylla ut :

    * Hur du struntar i andra:

    "Vi kritiserar andra för att vi kritiserar oss själva"

    Ett tankesätt som hjälper mig att tänka. Ju elakare någon är mot dig desto mer illa behandlar de sig själva. Det är liksom recept på låg självkänsla.

    Du kan också tänka att det du tror att andra tänker om dig,är 90% dina egna tankar. Så börjar du med "Vad ska de tro tänk om han tycker jag är konstig" så tänk att DU tycker du är bra, och din olgift är som BossHoss skrev att hitta den lilla Skara som diggar dig för dig. Din uppgift är inte att få alla att tycka om dig. Vet du hur många som hatar mig eller? Feministhatare-kvinna som tycker folk som super är dummare än drugdealers, nej men seriöst då.

    Jag var också mobbad och jag är bara glad att de människorna hatade mig för jag var så många versioner bättre än de som behövde sänka andra för att höja sig själva.

    Fler konkreta tips. Byt ut din garderob. Ge dig själv en ny version av dig själv att kliva fram.

    Skriv ner tio saker varje dag som du uppskattar med dig själv. Saker du sagt visat åstadkommit ser ut är tänker.

    Allt.

    Tänk istället för "Tänk om ingen gillar mig" "Tänk om jag inte hade högst vara mig själv då hade jag aldrig träffat de som tycker om mig som jag är"

    Det finns någon för alla! Även specialfall som mig ;) så då finns det för dig med!

    Sök dig till sånt du är intresserad av för där finns din vänkrets. Dina hobbies, drömmar du har, saker du vill prova.

    Acceptera dig som du är rakt upp och ner. Är du sjukt obekväm kring andra, acceptera dig som du är. Är du sån som måste ha superordning eller kanske slänger runt saker på golvet, acceptera dig som du är. Att bli trygg i sig själv är att bygga ett imperium av JAG. Mina intressen. Mina åsikter. Mina glädjestunder i livet. Mina ja, mina nej, mina saker jag behöver för att jag ska lägga mig nöjd om kvällen. Satsa på dig. Ditt liv.

    Unna dig saker ibland. Ta dig till frisören. Köp en snygg tröja. Åk till en fin plats och fika. Köp en rolig mugg som peppar dig. Ja vad du nu diggar inte fan vet jag vad du gillar men jag gillar roliga muggar! Jag vill ha en rolig mugg..

    Sköt hygienen det påverkar också hur vi mår och känner oss.

    Skjut inte upp saker - lär dig konsten att agera, (välja) gör vad fan som helst och prova se om det kändes skönt efteråt. "Jag gör hellre nåt svårt och utmanande än något för bekvämt som kräver ingenting av mig" gå en promenad. Åk till föräldrarna. Låna en bok. Baka eget bröd. Gör NÅT.

    Huvudregeln är att för att känna något vi aldrig tidigare känt behöver vi göra saker med en inställning vi aldrig haft så hitta den!

    Är lite cp-tid att ge råd jag återkommer.
  • Anonym (Ddd)
    Äldre 18 Nov 05:03
    #9

    Mitt sätt har varit att bigga upp mitt eget värde. Efter min seperation (långt förhållande) så ville jag hitta mig själv igen. Jag dumpa alla ?vänner? som inte höll den måttet och som jag inte kände var 100% lojala. Hade en kvar efter det samt lite kolleger på jobb.

    Sen började jag sätta ut mål för mitt eget liv. Jag renoverade min lägenhet, tränade och hade en utbildning som ett av målen. Jag fokuserade 100% på mitt liv i över ett år. Jag åt rätt, höll lägenheten städad och ren, hade tider för träning, tvätt, handla med mera.

    Jag umgicks inte med någon om jag inte blev bjuden på något jag tyckte var kul så som paintball eller liknande. Jag drack inte alkohol och festa inte.

    Efter ett år började jag nätdejta. Jag bestämde mig för att jag hade ett högt värde, jag ställde egna krav på hur min framtida partners egenskaper skulle se ut. Jag framställde mig själv inför andra som den jag var, inga försköningar. Jag höll på mina principer och sökte en kvinna som var ärlig och seriös, vilket jag hittade efter en månad.

    Nu är vi gifta sedan 5år tillbaka.

    Jag har nog en släng av asperger, inte så det märks, men det hjälper mig med att kunna vara ensam. Jag har inte så stort socialt behov vilket har gjort det enklare för mig. Jag tror att ?normala? personer har svårare att ta sig vidare då de är mer beroende av att ha folk omkring sig. Det är nästan så att de blir deprimerade och blir nästan klängiga och besvärande för andra, en ond cirkel.

    Vet inte om detta hjälper dig, men det hjälpte mig när jag kom ut från ett långt förhållande och kände mig osäker på mitt värde på ?köttmarknaden? :)

  • Anonym (Elin)
    Äldre 18 Nov 05:41
    #10
    BossHoss skrev 2017-11-17 14:28:38 följande:

    Jag TROR att du skall börja med att skita i vad andra tycker om dig.

    Var den du är, få kanske mindre vänner men vänner som gillar DIG och inget annat.

    Har du kommit dit så tror jag det sakta blir bättre sedan


    Hur gör man det då?
Svar på tråden Hur blir man trygg i sig själv?