• aihpoz

Min pojkvän berättade att han är jehovas

Precis som några redan skrivit så är han inget vittne ännu då han inte är döpt. Vägen dit behöver inte vara lång men man ska som sagt studera med redan döpta vittnen ett tag. Sen får man träffa en äldste som det heter och i 3 omgångar svara på olika frågor innam dopet är aktuellt. Du bör även gå i tjänst och bara prov på församlingens möten innan.

Han måste ju ha vetat att han inte skulle kunna ha en relation med dig om han studerar så vad är hans argument till att inte ha berättat det?

Man får vara gift med en "världslig" som det så fint heter när man inte är ett vittne själv men då kan man inte räkna med Jehovas välsignelse och hjälp i äktenskapet. Att bara ha ett vanligt förhållande som ett jv med ett icke jv kommer inte tillåtas.

Har själv tillhört samfundet men valde att lämna när jag träffade mitt ex.

~* Liam & Elias *~
  • aihpoz
    Anonym (Uppvuxen med JV) skrev 2017-11-21 11:39:16 följande:

Lämnade du för en killes skull? Eller slutade du tro?

Både och till viss del
    ~* Liam & Elias *~
  • aihpoz
    Canadasvensk skrev 2017-11-21 18:29:31 följande:

Exakt, det låter inte helt olikt sekten Islam... 

Dock ser dom inte skola och utbildning som något hot. Alla jv barn går i skola och presterar ofta väldigt bra. Många pluggar även vidare efteråt.
    ~* Liam & Elias *~
  • aihpoz
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-21 17:37:35 följande:

Han säger att han inte berättat för att han inte ville att jag skulle tycka mindre om honom. Du som avhoppare kanske har nåt tips om hur jag ska närma mig detta? Jag vill inte vara för fördömande så att hans världsbild blir bekräftat liksom. Att vi världsliga försöker locka till synd. Samtidigt vill jag veta om han är villig att utforska något annat. För uppenbarligen är han väldigt förvirrad.

Vet han innebörden för erat förhållande om han väljer att döpa sig,är han beredd på att låta det vara slutet för er? Det är svårt att säga konkret vad du ska göra. Varför har han börjat studera,är det fler i hans familj som är jv?
    ~* Liam & Elias *~
  • aihpoz
    Anonym (Tjejen) skrev 2017-11-21 20:01:44 följande:

Hela hand familj är jv. Så han är uppvuxen med det. Han säger att det inte behöver innebära slutet för oss men vi måste sluta ha sex. Så han lurar sig själv i min mening

Då förstår jag bättre. Det är även en förväntan från hans familj att han ska döpa sig och församlingen vet både vem han och hans familj är. Skulle han inte gå med så faller det en skugga på familjen. Han står säkert i väldigt stort tvivel och skuldkänslor. Dels mot sin familj och dels mot dig. Vad är rätt och fel!?

Han kommer säkert kunna vara med dig till en början men successivt så kommer dom prata med honom och ställa ultimatum. Det är inte okej att vara med en världslig om man är ett vittne själv,förutom vid giftermål som jag redan skrivit.

För din egen skull hsde jag sagt att han måste tyvärr göra ett väl,och det vet han säkerligen om innerst inne.

Han kommer inte fira födelsedagar,jul eller andra högtider som kanske är viktigt för dig.
    ~* Liam & Elias *~
Svar på tråden Min pojkvän berättade att han är jehovas