• Äldre 21 Nov 23:34
    4092 visningar
    15 svar
    15
    4092

    Behålla när inte pappan vill?

    Hej. Jag skapade för en vecka sedan denna tråd i abortforumet ...

    Tar den "korta" versionen här: Jag är alltså gravid (runt vecka 5-6) där pappan och jag inte är tillsammans. Vi inledde en relation, tillräckligt kort för att inte hinna erkänna oss som par, tillräckligt lång för att lära känna varandra, visa kärlek till varandra, samt att jag fick träffa hans barn från tidigare förhållande, hans övriga familj osv. Han var otroligt kärleksfull och började även prata varmt om vår framtid, hur han längtade efter fler barn, hur fin mamma jag skulle vara och att han inte skulle vilja vänta för länge.

    Vid ett tillfälle hade vi oskyddat sex, han vet att jag inte äter p-piller och med tanke på hur mycket han pratat om barn kändes det vid tillfället som att han nästan hoppades på att jag skulle bli gravid (då han var den som föreslog att köra utan kondom). Jag vet att det är mitt ansvar med skydd också, och att jag borde sagt emot med tanke på att vi inte träffats jättelänge, men eftersom allt kändes så bra mellan oss och att ett barn inte skulle vara ovälkommet så.. Ja, jag blev väl oklok på något sätt.

    Dagen innan jag fick veta om grav. kom det fram att han träffat en annan tjej/kvinna. När han fick veta om graviditeten gick han i taket. Han har nu hotat med självmord, dragit in sin arge far mot mig, sagt att jag förstör hans liv, hans barns liv samt hans nya relation om jag inte gör abort. Han trakasserade mig med hur jävlig jag är under en hel dag och tillslut orkade jag inte annat än att gå med på att göra som han ville.

    Tiden för abort är bokad men jag har hunnit tänka och är inte alls säker. Barnet är ju önskat av mig och jag var hundra på att behålla innan han sa vad han tyckte. Det tar emot att göra en abort, jag har gjort en för 7 år sedan och känslorna har följt efter mig ständigt sen dess. Denna gång lär känslorna bli värre eftersom det nu ju inte är mitt eget beslut..

    Jag vill inte gärna i denna tråd ha råd om jag ska göra abort eller inte, utan mer höra från er som varit/är i liknande situation och speciellt från er som valt att behålla. Hur gick det? Tog verkligen pappan livet av sig? Förstördes hela hans liv och familj?  Framför allt - hur blev det för barnet?? För er mammor?

    Som sagt, detta barn är ju efterlängtat av mig. Jag är för övrigt 25 - 28 år, har fast heltidsjobb, bostad och bra med stöttande familj/vänner runtomkring. Pappan, strax över 30, är lite mer "välbärgad" (fin villa osv) än jag och verkar vara en toppenpappa till sina barn. Dessa är för övrigt underbara och jag vill absolut inte att de ska råka illa ut..

    Jag är väl medveten om att barn inte är en leksak eller något man skaffar för att visa upp på Instagram, och att det inte skulle bli en dans på rosor att vara ensamstående. Men jag har tänkt igenom det alternativet och familj/vänner omkring mig visar starkt att de tror på mig om jag väljer att ha barnet.

    Men som sagt, det som oroar mig är vad som kommer att hända med pappan och hans sida. Ett visst samvete känner jag ju mot honom och därför skapar jag denna tråd för att, som sagt, höra om liknande fall.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Behålla när inte pappan vill?
  • Äldre 21 Nov 23:36
    #1

    Ursäkta det ska i början vara en hänvisning till denna tråd www.familjeliv.se/forum/thread/78195923-overtygad-till-abort.

  • Äldre 21 Nov 23:57
    #2

    Nu skrev du att det inte var det du ville diskutera, men... Du ska inte låta någon tvinga dig till en abort. Mannen i fråga kunde ha använt kondom och har ingen rätt att hota dig och ge dig skuldkänslor.

  • Anonym (Tänk längre­)
    Äldre 22 Nov 00:02
    #3
    +1

    Vill du verkligen vara bunden till en sån man de närmsta arton åren?

    Nej, han kommer troligen inte ta livet av sig, men risken är att han kommer hota med det titt som tätt. Han kommer också kunna diktera var du bor, hur du tillbringar dina helger mm mm. Kan ni inte samarbeta nu lär det inte bli bättre. Är du beredd att lämna ditt barn varannan vecka till honom? Eller ha en pappa som valsar in och ut i era liv och orsakar kaos varje gång?

    Ledsen om jag är pessimistisk, men jag har sett det gå åt skogen för många gånger.

  • Äldre 22 Nov 00:10
    #4
    Anonym (Tänk längre) skrev 2017-11-22 00:02:40 följande:

    Vill du verkligen vara bunden till en sån man de närmsta arton åren?

    Nej, han kommer troligen inte ta livet av sig, men risken är att han kommer hota med det titt som tätt. Han kommer också kunna diktera var du bor, hur du tillbringar dina helger mm mm. Kan ni inte samarbeta nu lär det inte bli bättre. Är du beredd att lämna ditt barn varannan vecka till honom? Eller ha en pappa som valsar in och ut i era liv och orsakar kaos varje gång?

    Ledsen om jag är pessimistisk, men jag har sett det gå åt skogen för många gånger.


    Fast det är inte barnets fel om pappan är knäpp. Och ett barn ska ha rätt att bli född och få leva.
  • Äldre 22 Nov 00:15
    #5

    Du ska göra vad du känner och vill. Ta ditt eget beslut och låt ingen hota eller påverka dig. Mannen verkar delvis omogen, man hotar inte med självmord, han har dessutom egna barn. Ta stöd och hjälp av din familj och låt beslutet växa fram. Vad du än gör ska det kännas rätt för dig. Lycka till med allt. Kram

  • Äldre 22 Nov 00:25
    #6

    En kompis till mig var i en väldigt liknande situation. Pappan hotade med allt möjligt, i det här fallet hade han gått tillbaka till exet som han redan hade 2 barn med. Hon behöll barnet, som är 7 år idag.

    Summan, nej pappan tog inte livet av sig, han avsade sig dock faderskapet och har ingen kontakt med sin son. Men ingens liv "förstördes" och hans andra barn verkar även de må prima.

    Visst var det tufft för henne i början när han var liten, men hon har alla oss (vännerna) och även superstöttande familj, så jag skulle vilja påstå att hon trots allt klarade det galant, hon säger själv att hade hon vetat hur det skulle bli så hade hon inte oroat sig så mycket under graviditeten, då det trots allt blev så bra. Hennes lilla kille är en jättetrygg liten individ,

    Han har ingen pappa men han har en morfar som han har en jättenära relation med, och nu har hon förklarat på hans nivå varför han inte har en pappa, hela historien den får han sen när han blir äldre och kan förstå den.

    Så fatta ett beslut baserat på vad DU vill har du alla förutsättningar, så kommer det gå galant, du kommer inte förstöra någons liv, varken hans eller hans barn, han kommer inte ta livet av sig (och gör han det så har han annan problematik som inte har något med DIG att göra.) Han försöker manipulera dig för att göra som han vill, och att han drar in sina barn i det, om någon förstört för dem så är det han själv, gå inte på hans skitsnack, vore jag du skulle jag sluta prata med honom tills han har något vettigt att säga.

    Lycka till, vad du än bestämmer dig för, och vad det än är, se till att det är vad DU vill inte för att du gör vad som är bäst för alla andra. <3


    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Äldre 22 Nov 00:49
    #7

    Att ensamstående mammor klarat att ha barn, finns det ju många exempel på. Frågan är väl dock hur mycket mamman fått göra avkall på, då hon fått göra allt själv. Samt hur mycket barnen gått miste om, då de växt upp utan pappa.

    Pappan tar säkert inte livet av sig. Men han kommer säker vara arg, bitter, ledsen väldigt länge eller för all framtid. Detta kommer naturligtvis påverka honom och barnen väldigt negativt. Visst borde han ha använt skydd, men du märkte själv hur lätt det är att vara oklok i en sådan situation.

    Men du bör främst tänka på dig själv och ett eventuellt barn. Är det verkligen ditt livs högsta önskan att leva resten av livet som ensam förälder/ensamstående mamma? Vill du helst av allt ge ditt barn ett liv utan en pappa? Hur ditt samvete till pappan och hans barn är, vet bara du.

    Du bör nog främst fundera varför du vill ha detta barn, och ständigt vara bunden till den mannen. Kanske är det mest en längtan efter att vara mamma och få många "likes" på Facebook? Fundera på om detta verkligen var drömmen om hur och med vem du skulle skaffa barn. Kanske är det bättre att vänta på ett annat bättre tillfälle, för allas bästa.

  • Anonym (Tänk längre­)
    Äldre 22 Nov 09:12
    #8
    Furienna skrev 2017-11-22 00:10:18 följande:

    Fast det är inte barnets fel om pappan är knäpp. Och ett barn ska ha rätt att bli född och få leva.


    Nej det är det inte, men barnet hamnar mitt i dramat och får ta många av smällarna.

    Jag säger inte att man alltid ska göra abort för att pappan säger att han inte vill, det kan finnas skäl att behålla ändå. Men man bör tänka sig noga för vad man drar in barnet i och om det är den barndomen man önskar för sitt barn.

    Det är faktiskt väldigt få ovilliga pappor som glatt betalar sitt underhåll och i övrigt håller sig borta. Så det kommer inte vara TS och _hennes_ barn. Det kommer vara TS, barnet och en man som i bästa fall blir en bra deltidspappa, och i värsta fall gör livet surt för TS OCH hennes oskyldiga barn precis varje dag.
  • Anonym (Annor­lunda lösnin­g)
    Äldre 22 Nov 09:16
    #9

    Ange fader okänd. Besparar mycket elände även om det inte är optimalt. I framtiden kan du avslöja vem han är.

  • Äldre 22 Nov 09:21
    #10

    Pappans mående är hans ansvar. Väljer du att behålla så väljer han själv hur han tacklar det och hur han mår utifrån det. Det är inget som behöver påverka honom mer än minst 1573 kronor i månaden om du kräver underhåll vilket du bör göra. 

    Jag har själv valt att behålla ett barn mot pappans vilja. Det barnet har aldrig saknat något. Jag träffade min man när hon va ett och för henne är det pappa. Hon är 12 idag. Under de senaste åren så har dock hennes riktiga pappa velat ha kontakt och har henne sen något år tillbaka varannan helg och lov. Hennes riktiga pappa mådde inte heller bra i början men han skärpte till sig på den biten när hon var född, då kunde han inte längre påverka mig med att han "mådde så dåligt så han inte ville leva", dock var han ca 10 år yngre än ditt ex då vi båda är unga föräldrar (jag under 20 då) .  Ditt ex säger så för att påverka dig till en abort, det är ett sätt att utpressa dig till att göra som han vill. 

    I en kommentar ovan skrivs det att pappan säkert kommer vara bitter osv för lång tid framöver eller för alltid och det kommer gå ut över hans tidigare barn osv, det är i så fall hans val, inte ditt, Han väljer i så fall att vara bitter för att du behöll. Det är inget du är ansvarig för i så fall. Liksom du om du behåller är inte ansvarig för hans handlingar eller något han överhuvudtaget gör eller säger, han är en vuxen människa. Det är ingenting du överhuvudtaget behöver ha på ditt samvete. 

    Dina skyldigheter är mot dig själv och ditt kommande barn. Hur vill du må resten av livet? Vad kommer göra dig lycklig? Kommer du kunna ge barnet en bra och trygg uppväxt? Resa, bli förälskad i någon ny osv är saker du kan göra med barnet. Du har vänner och en egen familj som finns där för dig och då finns de också där för barnet. Ensamstående är tufft men det finns inget som säger att du kommer att vara det i 18 år framåt, förmodligen kommer du inte vara det.  Ger du barnet en bra och trygg uppväxt så kommer barnet inte ångra eller känna på något sätt att du skulle ha aborterat hen. Barnet har alla förutsättningar för att få ett lyckligt, bra liv i vårt land även utan en biologisk pappa med i bilden. Du har alla förutsättningar för att faktiskt klara av att vara en bra mor utifrån dina inlägg. Det blir några tuffa år men samtidigt så är kärleken till sitt barn så starkt så det är värt det. 

  • Äldre 22 Nov 20:37
    #11

    Jag blir sinnesjukt provocerad av att läsa detta. Det är helt sjukt vilka jävla stolpskott det finns i världen. Det är lika mycket mannens som kvinnans skyldighet att skydda sig om man inte vill ha några barn. Du ska inte känna någon skuld. Han föreslog det ju med vetskapen om att du inte var skyddad. Du har rätt att bestämma över din kropp kom ihåg det!

    Liknande hände min syster. Hon blev gravid med en "pojkvän" som sedan visade sig vara gift och hotade med det ena och andra och tvingade till abort. hon bokade en tid för abort men kunde inte genomföra den. Han kom över det. Nu är det bara underhåll han vägrar betala. Men somsagt, gör vad DU vill. För det är ditt val som kommer påverka hur du mår sen, och nej han kommer inte ta livet av sig. Han är bara utom makt just nu och det är inte män så vana vid att vara..

  • Äldre 22 Nov 22:07
    #12
    Jävla karlar skrev 2017-11-22 20:37:43 följande:
    Jag blir sinnesjukt provocerad av att läsa detta. Det är helt sjukt vilka jävla stolpskott det finns i världen. Det är lika mycket mannens som kvinnans skyldighet att skydda sig om man inte vill ha några barn. Du ska inte känna någon skuld. Han föreslog det ju med vetskapen om att du inte var skyddad. Du har rätt att bestämma över din kropp kom ihåg det!
    Liknande hände min syster. Hon blev gravid med en "pojkvän" som sedan visade sig vara gift och hotade med det ena och andra och tvingade till abort. hon bokade en tid för abort men kunde inte genomföra den. Han kom över det. Nu är det bara underhåll han vägrar betala. Men somsagt, gör vad DU vill. För det är ditt val som kommer påverka hur du mår sen, och nej han kommer inte ta livet av sig. Han är bara utom makt just nu och det är inte män så vana vid att vara..
    Underhåll kommer han inte ifrån. Säg åt din syster att kontakta försäkringskassan om det så går det att ta det via dem. Skiter han i att betala så får din syster ändå pengarna från fk som i sin tur kräver pengarna av exet.
  • Äldre 23 Nov 14:26
    #13

    Tack för alla svar! :) Det lutar mer åt att jag tänker behålla nu, kärleken växer allt starkare för det inom mig och jag vill verkligen inte ta bort det. Har även pratat med barnmorska och socionom och tillsammans med dessa kommit fram till att en abort inte är vad jag vill.

    Men det som oroar mig är det juridiska.. Har försökt att läsa på men blir inte fullt klar. En pappa måste ju stå på "pappret" (jag vill helst inte ange fader okänd) och vad händer om han vägrar att skriva på? Kommer soc anse att det är olämpligt att ha två tvistande föräldrar och se till att få det bortadopterat? Kommer de anse mig som olämplig mamma som valt att ha barn med en pappa som vägrar bli pappa?

    Konstiga frågor kanske, men jag har så dålig koll på hur allt detta fungerar..

  • Äldre 23 Nov 14:36
    #14
    Laken skrev 2017-11-23 14:26:49 följande:
    Tack för alla svar! :) Det lutar mer åt att jag tänker behålla nu, kärleken växer allt starkare för det inom mig och jag vill verkligen inte ta bort det. Har även pratat med barnmorska och socionom och tillsammans med dessa kommit fram till att en abort inte är vad jag vill.

    Men det som oroar mig är det juridiska.. Har försökt att läsa på men blir inte fullt klar. En pappa måste ju stå på "pappret" (jag vill helst inte ange fader okänd) och vad händer om han vägrar att skriva på? Kommer soc anse att det är olämpligt att ha två tvistande föräldrar och se till att få det bortadopterat? Kommer de anse mig som olämplig mamma som valt att ha barn med en pappa som vägrar bli pappa?

    Konstiga frågor kanske, men jag har så dålig koll på hur allt detta fungerar..
    Vill han inte skriva på faderskapet blir han tvingad till det, påstår han att han inte är far så blir han tvingad till ett faderskapstest. Det är inget du behöver tänka på, då säger bara vem som är fadern så sköter soc resten. Han kommer inte undan den biten alls. 

    Soc kommer inte adoptera bort ditt barn för att du och pappan är osams, då skulle många barn vara adopterade idag. Du ska vara en bra mamma och håla en neutral distans till pappan, vill han ha umgänge då kommer ni överens om hur det ska se ut på sam,arbetssamtal familjerätten håller i för att undvika onödiga konflikter. 

    Nej du kommer inte att ses som en olämplig mamma som behåller barnet mot pappans vilja. Då skulle det finnas otroligt många olämpliga mammor i landet, det är ingen direkt ovanligt situation du sitter i. 
  • Äldre 24 Nov 22:22
    #15

    skit i vad någon annan vill och inte vill! gör det DU vill, det är det viktigaste! han visste vad han "riskerade" när han hade oskyddat sex. han kan inte kräva att du ska "lösa problemet" genom att göra abort. en abort är inte bara att göra (för mig iaf), det tar på psyket. Du ska göra precis det du vill. ingenting annat! och om du tycker det är jobbigt eller du inte vet hur du ska göra så finns det jätte bra kuratorer på MVC du kan prata med!

Svar på tråden Behålla när inte pappan vill?