• Anonym (Mamma)

    Kan dagmamman begära att vi byter?

    Ingen trolltråd, så snälla ingen sandlådeflytt.

    Vår son har gått hos dagmamma sen i augusti. Han är två år gammal.

    Det började tidigt hintas om hur intensiv han är, men i fredags sa hon rakt ut att hon inte orkar hantera honom och bad oss att söka förskola istället. Det finns bara två dagmammor här och andra tar inte emot fler och vi sökte ju dagmamma av en anledning, att vi inte vill ha honom i en stor barngrupp.

    Finns det nån här som varit med om liknande? Kan hon vägra ta emot vår son? Det lär ju inte finnas förskoleplats förens om flera månader oavsett vad vi vill.

  • Svar på tråden Kan dagmamman begära att vi byter?
  • Anonym (Hmmm)

    Ta hand om er oregerliga (ouppfostrade?) unge själv eller sätt honom i förskolekö.

    Självklart ska dagmamman slippa ert problem!

  • Anonym (S)
    Anonym (Hmmm) skrev 2017-11-26 18:18:04 följande:

    Ta hand om er oregerliga (ouppfostrade?) unge själv eller sätt honom i förskolekö.

    Självklart ska dagmamman slippa ert problem!


    Men din ointelligenta fan. Gå och gräv ner dig!

    Ts byt så fort ni bara kan. Uttrycker hon sig så så är det illa anser jag. Skulle aldrig vilja ha mitt barn hos ngn som verkligen uttrycker att hon inte orkar med honom.
  • Anonym (C)

    Fast det där är väl något hon får ta med sin chef? Har hon en för stor eller för "jobbig" barngrupp är inte eran sak att lösa. Eller får dagmammor välja och vraka och bara ta de barn de gillar bäst? Fungerar det inte med just ert barn får väl kommunen skaffa fram en förskoleplats själva.

  • Anonym (Mamma)

    Idag vägrade hon ta emot honom, så nu står vi helt utan. Jagat kommunen utan att få nåt vettigt svar, så i morgon åker jag dit och pratar med dem direkt.

    Vet inte om jag är mest arg eller ledsen.

  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-27 20:25:54 följande:

    Idag vägrade hon ta emot honom, så nu står vi helt utan. Jagat kommunen utan att få nåt vettigt svar, så i morgon åker jag dit och pratar med dem direkt.

    Vet inte om jag är mest arg eller ledsen.


    :o

    Ja det där ska du definitivt ta med kommunen!
  • Fru Nyckelpiga
    modsey skrev 2017-11-26 18:04:51 följande:

    Om en dagmamma utryckt sig så om mitt barn hade jag inte känt mig trygg att ha honom kvar ! Ring kommun genast och begär förflyttning.


    Just så! Oavsett vad du tycker själv om ditt barn, så kan hon inte ha barnet kvar. Det är en säkerhetsfråga både för ditt och de andra barnen hon har.

    Dagbarnvårdaren kan även ha sämre utbildning och kunskaper att hantera utmanande barn. Så ring till kommunen nu!
  • Anonym (Va)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-27 20:25:54 följande:

    Idag vägrade hon ta emot honom, så nu står vi helt utan. Jagat kommunen utan att få nåt vettigt svar, så i morgon åker jag dit och pratar med dem direkt.

    Vet inte om jag är mest arg eller ledsen.


    Han måste ha gjort något väldigt illa för att hon ska agera på det sättet. Vad har han gjort egentligen?
  • Anonym (Mamma)
    Fru Nyckelpiga skrev 2017-11-28 03:58:58 följande:

    Just så! Oavsett vad du tycker själv om ditt barn, så kan hon inte ha barnet kvar. Det är en säkerhetsfråga både för ditt och de andra barnen hon har.

    Dagbarnvårdaren kan även ha sämre utbildning och kunskaper att hantera utmanande barn. Så ring till kommunen nu!


    Han är en fullt normal tvååring med trots som hör till åldern. Hon har två barn till som är 4 och 5.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Va) skrev 2017-11-28 08:54:04 följande:

    Han måste ha gjort något väldigt illa för att hon ska agera på det sättet. Vad har han gjort egentligen?


    Ingenting speciellt, han vill inte åka vagn tex men hon orkar inte hantera honom när de ska gå för han gillar inte hålla handen tex. Äter inte med bestick, utan kladdar mycket osv. Ett helt normalt barn.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Va) skrev 2017-11-28 08:54:04 följande:
    Han måste ha gjort något väldigt illa för att hon ska agera på det sättet. Vad har han gjort egentligen?
    Vad menar du att en tvååring ska kunna ha gjort som är "väldigt illa"? 

    Här låter det väl snarast som om dagmamman har andra problem eller problem med sig själv och därav inte kan klara av sitt arbete.
  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-28 09:03:38 följande:

    Ingenting speciellt, han vill inte åka vagn tex men hon orkar inte hantera honom när de ska gå för han gillar inte hålla handen tex.


    Kan hon inte garantera ditt barns och de andra barnens säkerhet gör hon rätt att hon vägrar ta emot barnet.

    Tänk om ditt barn blir påkörd eftersom han vägrar åka vagn / hålla handen och den här dagmamman inte har koll.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (J) skrev 2017-11-28 09:46:51 följande:

    Kan hon inte garantera ditt barns och de andra barnens säkerhet gör hon rätt att hon vägrar ta emot barnet.

    Tänk om ditt barn blir påkörd eftersom han vägrar åka vagn / hålla handen och den här dagmamman inte har koll.


    Ja absolut, är ju verkligen okej att vägra från en dag till en annan. Hon borde byta jobb om hon inte klarar av det. Finns tom sele i värsta fall, om hon nu står så handfallen inför en tvååring.

    Hoppas det här kommer att bita henne i arslet.
  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-28 09:52:23 följande:

    Ja absolut, är ju verkligen okej att vägra från en dag till en annan. Hon borde byta jobb om hon inte klarar av det. Finns tom sele i värsta fall, om hon nu står så handfallen inför en tvååring.

    Hoppas det här kommer att bita henne i arslet.


    Jag håller med att hon verkar inte vara lämplig för jobbet.

    Men viktigast är att ditt barn är i säkerhet.

    Alla klarar inte av att hålla koll på flera småbarn samtidigt.

    Det fanns tyvärr fall där barn blev skadade / dog eftersom personalen inte hade koll.

    Det är inte inte värt att tvinga någon att ta hand om ens barn om hen är tydligen helt hel till jobbet.
  • Anonym (lkojitky)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-28 09:52:23 följande:
    Ja absolut, är ju verkligen okej att vägra från en dag till en annan. Hon borde byta jobb om hon inte klarar av det. Finns tom sele i värsta fall, om hon nu står så handfallen inför en tvååring.

    Hoppas det här kommer att bita henne i arslet.
    Det är inte ok att vägra så snabbt men å andra sidan har hon ansvar för de barn hon har i sin vård och kan hon inte garantera din sons säkerhet så måste hon ju göra något. 

    Hon har hintat länge och väl men du har vägrat så hon såg kanske ingen annan utväg längre. 

    En dagmamma har färre möjligheter att ägna sig åt ett enda barn än vad personalen på en förskola har. Om ditt barn vägrar hålla handen eller åka vagn så vad ska hon göra när hon måste ge sig iväg någonstans? Sele föreslår du, gissa hur många påhopp hon skulle få av allmänheten då. Vad kommunen säger om sele vet jag inte heller, det är inte säkert att de tillåter att dagmammor använder det. 

    Ska de övriga barnen alltid få hålla sig inne utan att gå någonstans för att ditt barn, som du säger trotsar normalt, ingen av mina trotsade på det viset men barn är ju olika, dock har inget av barnen jag arbetat med heller trotsat så till den milda grad att personalen varit tvungna att ge upp, men vi var som sagt fler.

    Sen kan det absolut vara så att hon föredrar lugna barn och/eller inte passar för sitt yrke. 
Svar på tråden Kan dagmamman begära att vi byter?