Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

Läxhjälp till universitetsstudenter?

Tyvärr är det nog så att ifall man inte förstått hur man pluggar, efter 9 år i grundskolan + minst 3 år på ett studieförberedande program (vars inriktning är att man ska bli bättre på att plugga för att klara högskola/universitet efter gymnasiet) så är det nog inte så mycket att göra...
    Men som andra föreslagit - kolla med äldre studenter, de kanske vill tjäna en slant?

Tycker att det är svårt att veta vad som fattas... Varför behövs en "läxhjälp"? Är det för att:
    * Innehåll/fakta är för svår att förstå? Då är det nog tyvärr fel program som valts.
    * Motivationen är för låg? Då är det nog svårt att ändra det genom någon/några timmars "läxhjälp".
    * Personen har svårt att planera sitt arbete? Då kanske ett möte med en studievägledare vore bra? Eller en coach som hjälper till med en grundplanering som sedan följs. Dvs en ganska enkel åtgärd som man säkert kan få hjälp med från de företag som hjälper gymnasieungdomar.
    * Personen behöver hjälp med att göra inlämningar? Då är det inte heller rätt väg att gå eftersom man förväntas göra sitt eget arbete... Det är fusk om andra gör det åt en eller hjälper till.

Du får nog skriva mer om varför denna typ av hjälp skulle behövas, när studenten har valt program själv efter intresse och fallenhet, samt bör ha motivation för studierna.

• nnnnnnnn
    Anonym (Hade noll koll) skrev 2017-11-27 07:29:08 följande:
    Ack så fel du har. Jag gränsade till underkänt i hela grundskolan och i gymnasiet höll jag mig ovan ytan marginellt då jag inte knäckt studiekoden. Jag tog mig iaf in på universitetet åtta år senare och har klarat av det med mycket vilja och hjälp.

Till ts- ofta finns det Studieverkstad på högskolorna dit man går för att få hjälp med studieteknik och bland annat för att lära sig att skriva akademiskt. Sen är det så klart upp till en själv att träna med de verktyg man får. Ingenting är omöjligt!
    Menade att ifall man inte klarar högskolan heller, trots att man borde ha både motivation och valt efter intresse så är det nog ganska svårt att klara sig.
    Du klarade dej, antagligen tack vare att du såg nyttan med studierna, tyckte att det var roligt/intressant/spännande och jobbade hårt. TS bekant klarar sig inte = har inte förstått hur man pluggar, varför man pluggar osv...

Läxhjälp känns rätt långt från det som krävs på högskolan - eget ansvar, egna tankar, eget intresse osv.

Svar på tråden Läxhjälp till universitetsstudenter?