• optimist63

    Varför Timell och Kronér men inte LB mfl

    Jag undrar varför media hänger ut Martin Timell och Lasse Kronér (oskyldig dessutom) i media men att det är en sådan tabu att namnge LB (SR) eller SI (komikern som våldtagit). Är det bara ok att hänga ut svenska vita medelålders män i vårat sk PK-Sverige?

  • Svar på tråden Varför Timell och Kronér men inte LB mfl
  • Anonym (T)

    Du kanske har missat att bl.a. Expressen namngett henne?

  • Carambolan

    Jag tänkte också att Bromér har jag ju sett flera artiklar om där hon till och med namnges i rubriken.

  • Anonym (Klara)

    OK, de flesta motståndare till #metoo är emot att man hänger ut folk med namn, men du vill alltså att media ska hänga ut ännu fler?

  • optimist63
    Anonym (T) skrev 2017-11-27 13:24:18 följande:

    Du kanske har missat att bl.a. Expressen namngett henne?


    Det har jag inte missat, men bara att det har startat en internutredning inget annat.
    SI samt några andra på Aftonbladet (som inte heter erik eller kalle) är det dödstyst om.
  • Palestrina
    Anonym (Klara) skrev 2017-11-27 13:36:27 följande:

    OK, de flesta motståndare till #metoo är emot att man hänger ut folk med namn, men du vill alltså att media ska hänga ut ännu fler?


    Japp, det är alla eller ingen som ska hängas ut, och värre än att potentiellt oskyldiga hängs ut är dubbelmoralen som skyddar somligas identitet men inte andras, som jag förstår vissas perspektiv (inte för att någons identitet är direkt okänd för någon som verkligen är nyfiken, eftersom alla diskuteras på flashback, men det är en helt annan fråga).
  • optimist63
    Anonym (Klara) skrev 2017-11-27 13:36:27 följande:

    OK, de flesta motståndare till #metoo är emot att man hänger ut folk med namn, men du vill alltså att media ska hänga ut ännu fler?


    Nja, men varför bara hänga ut medelålders vita män men försöka skydda folk med invandrarbakgrund samt kvinnor?
  • Thereisthat
    Anonym (Klara) skrev 2017-11-27 13:36:27 följande:

    OK, de flesta motståndare till #metoo är emot att man hänger ut folk med namn, men du vill alltså att media ska hänga ut ännu fler?


    Nej, jag är inte motståndare till #meetoo utan jag är positiv till idén. Men när man hänger ut människor utan att de är dömda så går det över till något jag är emot. Se gärna världen i mindre svart och vitt och istället mer nyanserat.
  • Palestrina
    Thereisthat skrev 2017-11-28 10:50:35 följande:
    Nej, jag är inte motståndare till #meetoo utan jag är positiv till idén. Men när man hänger ut människor utan att de är dömda så går det över till något jag är emot. Se gärna världen i mindre svart och vitt och istället mer nyanserat.
    Jag förstår inte; är det du som är trådstartare, eller varför svarar du Anonym(Klara) som att hon har ifrågasatt din åsikt till att börja med? Delar du ts perspektiv på frågeställningen?
  • Anonym (Kanske?)

    Var det inte så att FV och MT redan var nammgivna i sociala medier av sina offer som själva hade stora offentliga plattformar. Alltså att tidningar och tv ansåg att de redan var namngivna via socila medier. Vad jag vet har ingen förstahandskälla med stor egen plattform gått ut med att det var LB och SI utan det har varit rykten och andrahandskällor som avslöjat deras identitet.

    Tidningar har dock fått mycket kritik eftersom de (medvetet eller omedvetet) överskattat genomslagskraften av sociala medier och har kanske därför valt att inte gå ut med fler namn.

  • Anonym (Hmmmmm...)
    optimist63 skrev 2017-11-27 13:12:04 följande:

    Jag undrar varför media hänger ut Martin Timell och Lasse Kronér (oskyldig dessutom) i media men att det är en sådan tabu att namnge LB (SR) eller SI (komikern som våldtagit). Är det bara ok att hänga ut svenska vita medelålders män i vårat sk PK-Sverige?


    Oskyldig? Martin Timell? Som erkänt dessutom?

    Lotta Bromé har namngivits, dock inte Kulturmannen.
Svar på tråden Varför Timell och Kronér men inte LB mfl