• Reidlones

    En riktig seriös fråga

    Det här med att man ska få bestämma över sitt eget liv.Låt oss säga att det finns en enstöring som kommit på att det är bara han som skall få göra vad han vill med sitt liv och ingen annan ska få det.Varför är det fel, varför är det inte bara en person som får bestämma över sitt eget liv?

  • Svar på tråden En riktig seriös fråga
  • oanonym
    Marcussandell skrev 2017-11-28 13:44:34 följande:

    Låt säga att en galning plötsligt kommit på att du inte får längre bestämma över ditt eget liv utan någon god orsak... Utan det är snarare han som skall bestämma allt åt dig. Hur skulle förklara varför det är fel


    Om det är en galning så blir det ännu lättare att förklara varför det är fel.

    Om en galning skulle bestämma över mig så skulle min egna vilja försvinna, samt ersättas av en galnings vilja. Det är alltså dubbelt fel. Någon tar min vilja, och ersätter den med en galnings vilja. Min vilja är min sak, och man tar inte varandras saker kom vi ju överens om.
  • oanonym
    Marcussandell skrev 2017-11-28 13:46:20 följande:

    Du menar att det skadar människor att ta ifrån de sin fri vilja


    Japp. Min vilja är min sak. Och vi tar väl inte varandras saker?
  • Marcussandell
    oanonym skrev 2017-11-28 13:49:30 följande:

    Japp. Min vilja är min sak. Och vi tar väl inte varandras saker?


    Håller med dig. Klokt svar av dig
  • 98Emelie98
    Marcussandell skrev 2017-11-28 10:50:41 följande:

    Vad yrar du om Elin?? Förklara istället varför det är fel


    1. Heter Emelie

    2. Yrar inte

    3. Jag gav min förklaring på hur jag tänkte
  • Marcussandel
    Vincent Vance skrev 2017-11-28 11:26:45 följande:

    Varför enstöringen inte ska få göra det? Ja... Hm. Det är ju en moralfilosofisk fråga och som den utilitarist jag är så tycker jag förstås att det enda som spelar roll är hur stor den totala lyckan i världen blir. Det låter osannolikt att denna enstöring skulle få ut så mycket glädje av att bestämma allt själv att den totala lyckan hade blivit större än om andra människors känslor och önskemål också togs i beaktande.

    Men det är en ganska intressant fråga. Jag kan ju bara veta säkert hur jag känner kring saker och ting. Jag kan bara veta att jag finns (och knappt ens det). For all I know så kanske alla ni andra bara är figurer som jag har drömt ihop. Och på så vis skulle man kunna argumentera för att det bara är mina känslor som spelar roll. Men hur rimligt är det? Jag landar ändå i att det inte låter särskilt rimligt att den enda som existerar på riktigt är jag. 

    Om man ska argumentera för att en enda person ska få bestämma allt själv så måste man ju argumentera i linje med att den personen är den enda som egentligen existerar. Annars blir det väldigt godtyckligt, om man bara ska peka ut en person och säga att det är denna person som får bestämma allt. Man måste ju på något vis kunna svara på varför just den här personen ska få bestämma. Och jag kan inte tänka mig något svar med någon som helst tyngd som inte handlar om att just den personen är den enda som egentligen ens finns. Men då kommer förstås vi alla att argumentera att det är just vi själva som är denna personen.

     


    Du skrev så här ""Man måste ju på något vis kunna svara på varför just den här personen ska få bestämma""' Tänk om han säger jag skall bestämma allt åt dig därför att jag har högre iq än dig . Hur förklara man att det är fel ?
  • Vincent Vance
    Marcussandel skrev 2017-11-28 17:13:59 följande:
    Du skrev så här ""Man måste ju på något vis kunna svara på varför just den här personen ska få bestämma""' Tänk om han säger jag skall bestämma allt åt dig därför att jag har högre iq än dig . Hur förklara man att det är fel ?
    Om han säger så, då måste han kunna förklara varför just iq ska vara den avgörande faktorn, och han måste kunna acceptera att en annan person med högre iq ska få bestämma över honom.

    Annars kan jag ju helt enkelt säga att "jag är längre än vad du är, och ska således få bestämma över dig". Om han inte kan ge ett övertygande svar på varför just iq skall avgöra, så måste han acceptera att andra kan komma med liknande påståenden om att de ska få bestämma över honom baserat på något lika godtyckligt som iq. 
  • Marcussandel
    Vincent Vance skrev 2017-11-28 17:20:37 följande:

    Om han säger så, då måste han kunna förklara varför just iq ska vara den avgörande faktorn, och han måste kunna acceptera att en annan person med högre iq ska få bestämma över honom.

    Annars kan jag ju helt enkelt säga att "jag är längre än vad du är, och ska således få bestämma över dig". Om han inte kan ge ett övertygande svar på varför just iq skall avgöra, så måste han acceptera att andra kan komma med liknande påståenden om att de ska få bestämma över honom baserat på något lika godtyckligt som iq. 


    Därför att han anser att han är viktigast och mer värd som människa just enbart utifrån att han har högre iq. Han har exempelvis inga bra förklaringar men tycker likväl ändå att iq skall vara den avgörande faktorn. Vad skulle du säga då. Varför har han fel
  • Vincent Vance
    Marcussandel skrev 2017-11-28 17:36:03 följande:
    Därför att han anser att han är viktigast och mer värd som människa just enbart utifrån att han har högre iq. Han har exempelvis inga bra förklaringar men tycker likväl ändå att iq skall vara den avgörande faktorn. Vad skulle du säga då. Varför har han fel
    Jag skulle säga att det som spelar roll är hur alla levande varelser mår. Att om han får bestämma över alla så kommer troligen väldigt många människor (och djur) att bli väldigt olyckliga, och den lycka han eventuellt kommer att känna av att få bestämma allt kommer inte att kunna kompensera för den olycka som den här "ansvarsuppdelningen" hade medfört. 

    Och han skulle fortfarande utifrån sina påståenden behöva acceptera att andra med högre iq än honom får bestämma över honom. Hade han accepterat det? 
  • Marcussandel
    Vincent Vance skrev 2017-11-28 17:46:26 följande:

    Jag skulle säga att det som spelar roll är hur alla levande varelser mår. Att om han får bestämma över alla så kommer troligen väldigt många människor (och djur) att bli väldigt olyckliga, och den lycka han eventuellt kommer att känna av att få bestämma allt kommer inte att kunna kompensera för den olycka som den här "ansvarsuppdelningen" hade medfört. 

    Och han skulle fortfarande utifrån sina påståenden behöva acceptera att andra med högre iq än honom får bestämma över honom. Hade han accepterat det? 


    Nej han skulle aldrig acceptera det.
  • Vincent Vance
    Marcussandel skrev 2017-11-28 17:48:17 följande:
    Nej han skulle aldrig acceptera det.
    Ok. Om personen säger att han är värd mer och ska få bestämma för att han har högre iq än andra, då följer rent logiskt av detta att andra med högre iq än honom ska få bestämma över honom. Om han inte bryr sig om att detta följer logiskt så är det precis som om han hade vägrat att acceptera något annat logiskt påstående, typ "Stockholm ligger i Sverige, Sergels torg ligger i Stockholm, alltså ligger Sergels torg i Sverige". I det läget finns det ingen anledning att fortsätta diskussionen eftersom man inte kan dra en slutsats om någonting om man inte kräver att denna ska hålla logiskt. 

     
Svar på tråden En riktig seriös fråga