• Anonym (TS)
    Äldre 30 Nov 03:05
    2111 visningar
    9 svar
    9
    2111

    Dras alltid till äldre män vad är det för fel?

    Jag har funderar fram och tillbaka nu på alla mina tidigare relationer till män och kommit fram till att många av dom varit betydligt äldre än mig, runt 15-25 år äldre ungefär. Har många gånger fått höra att jag egentligen bara "söker en fadersfigur" men nu börjar jag bli lite mer osäker kring det resonemanget.

    Jag har även träffat människor i min egna ålder men dom har varit till sättet på samma sätt som dom äldre männen.

    Det som kännetecknar dom här männen är att dom har många bollar i luften, driver flera företag eller dom som varit mer jämnåriga har pluggat på tre olika "avancerade" universitetsprogram samtidigt plus att de jobbat heltid.

    Jag har älskat att just prata med dom och har länge trott att "ja det är för att jag är kär". Men när jag väl tänker efter så känns det mer som jag dragits till dom för att dom på ett intellektuellt plan faktiskt kan stimulera mig.

    Mitt problem är väl egentligen inte killarna/männen utan mitt bekymmer är att jag flyttat till en annan stad, jag har inga vänner här eller partner och känner mig bara riktigt uttråkad. När jag väl träffar nya människor här så känns det inte som att dom har något intressant att säga. Pluggar en utbildning som jag verkligen velat gå men jag känner inte att jag har något utbyte alls av dom i klassen, dom har liksom aldrig något att "komma med" känns det som. Jag skäms verkligen över de tankarna.

    Mina tidigare partners har ju varit som gigantiska faktabankar fullproppade med extra allt.

    Jag har bara velat få ta del av allt det dom kunnat som mina "lärare" vilket känns lite stört att tänka.

    Men frågan är bara vad det är för fel på mig?

    I gymnasiet kände jag mig också ganska uttråkad på mina klasskamrater också, det gick aldrig att ha en intressant diskussion med dom när vi skulle prata om något ämne på lektionstid. Det gick aldrig att prata om något mer krävande än vilken mascara som var bäst. Däremot umgicks jag ju med folk men kände en stor frustration över att aldrig riktigt kunde ha mer "djupa" samtal med dom. Sen skämdes jag mycket när läraren ställde frågor och jag räckte upp handen och svara. Mina klasskamrater satt alltid som frågetecken när jag prata medans lärarna gav mig alltid massa beröm och utnämnde mig till klassens stjärna inför alla och kunde ofta säga att "ingen annan har lyckats lösa det här tidigare". Mina klasskamrater förstod inte vad jag sa så jag kände mig som ett ufo lite.

    Jag tänker att det på något sätt kan ha ett samband med vilka män jag ändå valt att träffa

    Men va e det för fel på mig liksom?? .

  • Svar på tråden Dras alltid till äldre män vad är det för fel?
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 30 Nov 09:36
    #1

    Du har inte kollat upp att du har s.k. daddy issues? Om du haft en taskig eller konstig eller utebliven relation till din egen far eller fadersfigur under uppväxten så kan det bli jäkligt fel.

  • Stårsc­han
    Äldre 30 Nov 09:43
    #2

    Vad tråkigt att du medvetet försöker framstå som dummare än du är med den sista bimbofelskrivna meningen. Obestämd

    Jag tycker mest att det låter som om du tänder på intelligens, mognad och ansvarstagande, och att du dessvärre inte hittar dessa egenskaper bland dina jämnåriga. Det är inte dig det är fel på, utan dina jämnåriga killar.

  • Anonym (Jingl­e)
    Äldre 30 Nov 10:08
    #3

    Det finns vetgiriga och drivna yngre män också, de är bara färre. Leta vidare! Det finns ju flera fördelar med att hitta nån jämnårig men ?fastnar? du ändå med någon äldre så kan det ju vara klart bättre än ingen alls? Åldern spelar ju mindre roll så länge du inte tänker skaffa barn. Tänk efter vad du vill ha och gör inget problem av saker som inte behöver vara det.

    PS. Det går att vara kompis med äldre män (och kvinnor) för att komma åt det intelektuella också!

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 13:25
    #4
    Anonym (Jingle) skrev 2017-11-30 10:08:04 följande:

    Det finns vetgiriga och drivna yngre män också, de är bara färre. Leta vidare! Det finns ju flera fördelar med att hitta nån jämnårig men ?fastnar? du ändå med någon äldre så kan det ju vara klart bättre än ingen alls? Åldern spelar ju mindre roll så länge du inte tänker skaffa barn. Tänk efter vad du vill ha och gör inget problem av saker som inte behöver vara det.

    PS. Det går att vara kompis med äldre män (och kvinnor) för att komma åt det intelektuella också!


    Egentligen handlar väl inte problemet enbart om kärleksrelationer då utan om relationer i största allmänhet. Dom vännerna jag har på andra orter har väldigt mycket utbildning och vidareutbildar sig hela tiden alternativt så är dom forskare eller driver företag.

    Men jag har ju problem i skolan exempelvis. På universitet tvingas vi ha litteratursseminarium då vi ska diskutera kurslitteraturen. Ingen har läst böckerna för dom "har inte fått tag" på böckerna. Så jag har ALDRIG någon att prata om allt det jag lärt mig med mina klasskamrater. Istället får jag ringa andra vänner i Stockholm som exempelvis verkligen jobbar med detta och prata med dom. Dom gillar ju att prata om sitt forskningsområde och en av dom har bland annat haft en podcast med samma tema så han är väldigt insatt. Men då är det verkligen intressant att prata. Sen gör jag självklart andra saker också med mina vänner än bara pratar om deras arbete men jag känner att samtalen är viktiga för mig.

    Men mina tankegångar är väl att jag kanske egentligen inte dragits till deras ålder bara för dom är gamla utanför hur dom är. Dejta en kille ett tag och hade bara sprungit på honom på något ställe och börjat snacka med honom. Men han förstod vad jag sa och kunde möta mig där jag är.

    Jag känner mig fel som människa. Alla andra verkar vara nöjda med det vi i skolan pratar om men jag känner mig bara uttråkad
  • Pentra
    Äldre 30 Nov 13:34
    #5

    TS, jag, och många med mig, säger absolut; det är inget fel på dig i detta. ... Det är i sanning varken ovanligt eller fel att dras till kunskap, intelligens, intellektuellt utbyte och mognad. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Äldre 30 Nov 13:43
    #6

    Jag känner igen mig i det du skriver. Har också jättesvårt att träffa människor jag kan diskutera med. Märker att jag dras till äldre människor överhuvudtaget. Är 25 och en av mina absolut närmsta vänner än 50, till exempel. För mig blev det en aha-upplevelse när jag gjorde IQ-test och fick reda på att jag är på gränsen till hyperintelligent. Men det handlar ju även om andra saker, som att jag är intresserade av böcker och läser mycket "svåra" böcker vilket gör att jag kanske hamnar på en anna intellektuell nivå. Jag vet inte om det går att göra så mycket åt, jag har en man som liknar mig och känner att jag får ut mycket av att vara med honom. Mina föräldrar kan jag också ha väldigt bra diskussioner med. I övrigt försöker jag hålla hårt i de vänner jag har, och medvetet styra in samtal på saker jag är intresserad av.

  • Äldre 30 Nov 13:43
    #7

    Jag känner igen mig i det du skriver. Har också jättesvårt att träffa människor jag kan diskutera med. Märker att jag dras till äldre människor överhuvudtaget. Är 25 och en av mina absolut närmsta vänner än 50, till exempel. För mig blev det en aha-upplevelse när jag gjorde IQ-test och fick reda på att jag är på gränsen till hyperintelligent. Men det handlar ju även om andra saker, som att jag är intresserade av böcker och läser mycket "svåra" böcker vilket gör att jag kanske hamnar på en anna intellektuell nivå. Jag vet inte om det går att göra så mycket åt, jag har en man som liknar mig och känner att jag får ut mycket av att vara med honom. Mina föräldrar kan jag också ha väldigt bra diskussioner med. I övrigt försöker jag hålla hårt i de vänner jag har, och medvetet styra in samtal på saker jag är intresserad av.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Äldre 30 Nov 22:24
    #8
    Klaralokghdy skrev 2017-11-30 13:43:59 följande:

    Jag känner igen mig i det du skriver. Har också jättesvårt att träffa människor jag kan diskutera med. Märker att jag dras till äldre människor överhuvudtaget. Är 25 och en av mina absolut närmsta vänner än 50, till exempel. För mig blev det en aha-upplevelse när jag gjorde IQ-test och fick reda på att jag är på gränsen till hyperintelligent. Men det handlar ju även om andra saker, som att jag är intresserade av böcker och läser mycket "svåra" böcker vilket gör att jag kanske hamnar på en anna intellektuell nivå. Jag vet inte om det går att göra så mycket åt, jag har en man som liknar mig och känner att jag får ut mycket av att vara med honom. Mina föräldrar kan jag också ha väldigt bra diskussioner med. I övrigt försöker jag hålla hårt i de vänner jag har, och medvetet styra in samtal på saker jag är intresserad av.


    Ja jag vet inte egentligen om det är så att jag har speciellt hög IQ eller så. Skulle mer säga att jag är vetgirig till tusen och pappa skojade med mig som barn att jag var en liten rumpnisse som sa "varför då da". Jag har velat kunna allt, läser lite om många olika saker och älskar att åka på olika konferenser. Men sen när jag ska ha ett samtal med någon och dom tar upp ett ämne och typ ger väldigt konstiga lösningar på komplexa problem som en kille jag träffat på ett mingel en gång och han pratade om mobbning då, han var lärare och han gav sitt recept på att minska mobbning i skolan. Man skulle gå fram till mobbaren och säga att "det är nolltolerans på det här beteendet" och sen skulle det vara bra sen. Han hade inga andra åtgärder på den problematiken..... Och han var ändå utbildad lärare. Jag blir bara uttråkad då. Eller en annan kille som undrade när bebisar kunde börja se och trodde dom var som kattungar. Denna mannen va över 25 år.
  • Anonym (AndWe­s)
    Wed 5 May 2021 09:35
    #9

    Tjejer måste tänka ett steg längre. Se bara på Marilyn Manson, som började dejta en skådis när hon var 19, han var 38. Hon har vittnat om övergrepp. Blev fastbunden, han hotade att döda henne m.m.

Svar på tråden Dras alltid till äldre män vad är det för fel?