• mor3

    Hur ser er första advent ut?

    Hur ser eran första advent ut?


     


    Vi startar och avslutar dagen med lite julgröt och jul vört med jul ost.

    På dagen så blir det att plocka upp och göra i ordning för julen.


    Ut i Förrådet och hämta in allt.


    Sen blir det att sätta upp julgardiner , adventsstakar , stjärnor , tomtar , mattorna ska ju också bytas ut.


    Köket ska ju porslinet packas ner och jul porslinet packas upp.


    vi skiftar även skåpdörrarna till röda.


    Gubben fixar med all belysning ute.


    Barnen brukar sitta och jul pyssla hela dagen.


    Maten brukar vi ta några små grejer från julbordet som ett litet start skott.


    Vi vuxna dricka lite glögg ( alkoholfri) barnen jul must.


    Vi tänder oftast en brasa i öppna spisen som får små brinna samma så tänder vi i köksspisen. Blir mer juligt då.


    Ja för oss betyder Julen massor och 1 Advent är ju startskottet. 

  • Svar på tråden Hur ser er första advent ut?
  • Aniiee

    Tja, alltså... på söndagarna slappar vi mest. Det är på lördagarna vi gör grejer. 


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Tow2Mater

    TS, jag gissar du gör julgröten och osten med din egenhandigt mjölkade och ystade grädde?

    Har du provat brygga ett gott julöl? Jag har aldrig riktigt fått till det. Tipsa gärna.

  • Tow2Mater

    Vi satte upp julgranen, och maken forsokte fixa den delen av ljusslingan som inte funkade utan succe - julirritationsmoment 1 uppnått.

  • Jemp

    Sätter upp ljusstakar och adventsstjärnor dagen innan. Tomtar och gran väntar till närmre jul. Annat byts inte ut.

    Sen blir det glögg hos släkting. Kanske lite julmusik.

  • mor3
    Tow2Mater skrev 2017-12-01 16:37:24 följande:

    TS, jag gissar du gör julgröten och osten med din egenhandigt mjölkade och ystade grädde?

    Har du provat brygga ett gott julöl? Jag har aldrig riktigt fått till det. Tipsa gärna.


    nä gröten kokar vi med mjölk och ris från ica .


    Osten köper vi också.


    Öl har vi aldrig testa att göra.


    Mjölk från korna är inga problem om vi vill bara gå till grann gården och hämta men har aldrig fallit i intresse att göra ost. Smör har vi gjort ett par gånger men nu köper vi det av grannen.

  • Arbor

    Satte upp stjärnan och ljusstakarna tidigare i kväll så att de kan tändas i morgon när vi äter gemensam grötfrukost. På eftermiddagen blir det fika med pepparkakor.
    Allt övrigt får vänta till 23-24 december.

  • Caitlin Deschanel

    Panikköpte blockljus med siffror idag, skall ställa i ordning dom på en bricka med lite pynt i morgon. Sen äter vi frukost tillsammans och öppnar dagens lucka i dotterns adventskalender. Sen är det som vilken dag som helst. Pyntat har jag redan gjort :)

  • nnnnnnnn

    Får väl plocka fram en ljusstake med riktiga ljus, den elektriska är framme + 1 st adventsstjärna i fönstret + 1 lampa som är stjärnformad som står i ett djupt fönster.
    Sen är vi väl klara?
    Ska gå på julskyltning med ett litet tag + fika på café.

    Om några veckor åker väl lite mer pynt fram, tomtar och sånt.

  • nnnnnnnn

    Tillägg:
    Vi byter inte mattor, porslin och skåpluckor. Vet ingen som gör detta, så det var intressant att läsa.

    VI äter inte heller julmat förrän om några veckor.

    Ute har vi lite belysning, 1 st ljusnät på en buske.

  • Anonym (yule)

    Äter risgrynsgröt och vörtmacka till frukost.


    Byter fönster och spröjs till röda.


    Packar ner kläderna i garderoben och hänger in julmånadens kläder bestående av 24 sammansättningar.

    Stoppar julkorven.

    Äter revbensspjäll till lunch.

    Går på adventsgudstjänst.

    Fortsätter sedan med att julpynta alla hemmets 23 rum utifrån en beskrivning jag gjort under året. Gör kransar till alla ytterdörrar. Sätter upp totalt 160 m ljusslinga ute.

    Avmakar hemmagjorda glöggen under tiden skinkan griljeras i ugnen, sen äter vi skinkmacka till kvällsmat.

  • fluu

    Startskottet för julen har gått här för länge sen. Adventspyntat gjorde vi redan för några daga sedan. Julbordet får vänta till julafton, men julinspirerad mat äter vi året om, men allra mest under årets andra halva. Varje advent adventsfikar vi och tänder ljus. Och så går vi i kyrkan(fast det gör vi även när det inte är någon högtid).


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • sextiotalist

    Tänder advenstakarna och advenststjärorna. Det är allt

Svar på tråden Hur ser er första advent ut?