Inlägg från: Vixen90 |Visa alla inlägg
  • Vixen90

    Varför är det fult att vara språkpolis?

    Linda5 skrev 2017-12-01 11:22:21 följande:

    En del har inte lika lätt för stavning som andra.

    Kan bli jätteirriterad på ex. grupper mot särskrivning m.m.

    Tänk om någon skulle komma till dig och nedvärdera dig för du inte gör egen majonnäs eller bearnaisesås. Eller för att nu köper färdigstyckat kött istället för att köpa en hel gris och stycka själv.

    Alla är vi bra på olika saker. Jag har svårt för stavning men styckar lätt en gris eller ett lamm.


    Förstår vart du vill komma men kan ändå tycka det är skillnad på sådant man lär sig i skolan under flera års tid och på sådant du lärt dig på eget bevåg utanför grundskolan. Matte hade varit ett bättre exempel att jämföra med, då det är något alla utsätts för på samma sätt som stavning i skolan. Vad var och en lär sig och har talang för på fritiden är en annan sak. Stavning är något som vi enligt läroplanen SKA utbildas i för att bli allmänbildade och välfungerande samhällsmedborgare, det är inte styckning.
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Vixen90
    Ms H skrev 2017-12-01 11:33:52 följande:

    Mina gissningar:

    Gylfen respektive spenaten beror på att man glömt respektive inte ser (eller känner), medan felaktigt språkbruk beror på att man inte kan. Att påpeka kunskapsbrist ses som kritik, att slippa gå med öppen gylf ses som hjälp.

    Det är fler som kan relatera till att det är pinsamt att gå med spenat mellan tänderna. Många bryr sig inte om att de inte kan grammatik med mera. Troligtvis för att det är ganska vanligt.


    Tror du har helt rätt.

    Dock trist om det är så vanligt att folk i allmänhet slutat bry sig om att de inte kan grammatik eller har något sämre språk- eller ordförståelse. Speciellt om det är modersmålet, då kan jag tycka att man borde vilja ha koll på det viktigaste och vanligast förekommande. Meeeeen så älskar ju jag språk så det är väl därför jag har den inställningen

    /Språkpolis som ofta får bita sig i tungan
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
Svar på tråden Varför är det fult att vara språkpolis?