• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-01-09 22:09:55 följande:

Det finns ingen seriös nationalekonom som hävdar att det inte finns något som helst samband mellan skattesats och viljan att arbeta. Börjar kännas tjatigt av mig att upprepa detta hela tiden.

Sänkt inkomstskatt för pensionärer är bra ur rättvisesynpunkt och till viss del för tilltron för pensionssystemet.

Jag och många med mig skulle nog hellre se en diskussion kring vad man använder skattepengarna till, snarare än en absolut diskussion kring skattesatsernas nivå.

Fredrik Reinfeldt skrev för övrigt en bok om hur han ville slå sönder välfärdssystemet genom att överbelasta det. "Det sovande folket".

Att en extremliberal kan förorda politik som leder till välfärdssystemets kollaps kan jag på något vis förstå, men att personer som befinner sig till vänster på partiskalan förordar samma sak har jag alltid tyckt varit rätt märkligt.

Det är ingen som påstår att det saknas koppling mellan skattesatser och viljan att arbeta. Du slåss mot väderkvarnar.

Det finns flera välmående länder som har ett högre skattetryck än Sverige.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-01-09 22:09:55 följande:

Det finns ingen seriös nationalekonom som hävdar att det inte finns något som helst samband mellan skattesats och viljan att arbeta. Börjar kännas tjatigt av mig att upprepa detta hela tiden.

Sänkt inkomstskatt för pensionärer är bra ur rättvisesynpunkt och till viss del för tilltron för pensionssystemet.

Jag och många med mig skulle nog hellre se en diskussion kring vad man använder skattepengarna till, snarare än en absolut diskussion kring skattesatsernas nivå.

Fredrik Reinfeldt skrev för övrigt en bok om hur han ville slå sönder välfärdssystemet genom att överbelasta det. "Det sovande folket".

Att en extremliberal kan förorda politik som leder till välfärdssystemets kollaps kan jag på något vis förstå, men att personer som befinner sig till vänster på partiskalan förordar samma sak har jag alltid tyckt varit rätt märkligt.

Det är ingen som påstår att det saknas koppling mellan skattesatser och viljan att arbeta. Du slåss mot väderkvarnar.

Det finns flera välmående länder som har ett högre skattetryck än Sverige.
  • prusse

Piketty verkar har ändrat uppfattning:

www.aei.org/publication/piketty-and-krugman-admit-the-laffer-curve-is-real/

Att desperat jubla över att man hittat en auktoritet som tycker som en själv; kommer aldrig att vinna över att tänka självständigt.

Inget i Lafferkurvan är orimligt. Den är logisk. Självklar. Dock är det komplext attveta vad som är den optimala marginalskatten för olika inkomstgrupper. Detä är lätt hänt att politiker vandrar åt fel håll på kurvan.

Att peka på gamla exempel bevisar ingenting. Skattereformen i Sverige genomfördes ju av Socialdemokraterna och inte av den borgerliga regeringen. Krisåren som följde hade inget med skattereformen att göra. Tvärtom, reformen mildrade effekterna. En serie av olyckliga åtgärder orsakade en jättekris. Värst var att kronan var låst till ECÜn, vilket ledde till 500% ränta och prisras på bostäder. Tvärnit i ekonomin helt enkelt.

Innan skattereformen hade Sverige uppemot 85% marginalskatt. För att få ett nettolyft på 2000 krävdes uppmot 13000 i löneförhöjning. Den höga inflationen kompenserades med snabba lönepåslag vilket ledde till att vanligt folk snabt hamnade på marginalskatter som var avsedda för rika.

Här är en intressant beskrinvning av vad som hände:
    magasinetneo.se/artiklar/vastvarldens-storsta-skattereform/

Det är mycket oroande att Sverige verkar vara på vär dit igen. Nu 60,4% marginalskatt enligt ekonomifakta. Jag är helt övertygad om att vänstern här och filar på nästa marginalskattehöjning för vanligt folk med lite utbildning.

• KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-01-09 22:33:15 följande:

www.msn.com/sv-se/halsa/medicin/dog-efter-v%c3%a4ntan-p%c3%a5-canceroperation-debatt-om-k%c3%b6erna/vi-BBI8mwJ?ocid=mailsignout

Bara ett exempel. Höga offentliga skatter kan bara motiveras om medborgarna känner att de får något tillbaka. Det är inte acceptabelt att folk dör i vårdköer.

Generellt sett så anses Sveriges sjukvård vara en av de bättre i världen men självklart är det inte bra med vårdköer. Då är det märkligt att vissa föreslår skattesänkningar när vi i stället borde satsa mer pengar på vård, skola, omsorg, rättsväsende och försvar.
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2018-01-09 22:48:24 följande:
    Generellt sett så anses Sveriges sjukvård vara en av de bättre i världen men självklart är det inte bra med vårdköer. Då är det märkligt att vissa föreslår skattesänkningar när vi i stället borde satsa mer pengar på vård, skola, omsorg, rättsväsende och försvar.
    Framförallt är det viktigt att pengarna används på rätt sätt. Nya Karolinska är väl bara ett i raden av skräckexempel.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/amnn7/kostnaden-for-ett-dorrbyte-pa-nya-karolinska-12-miljoner

• KillBill
    Gabbe75 skrev 2018-01-09 22:56:39 följande:

Framförallt är det viktigt att pengarna används på rätt sätt. Nya Karolinska är väl bara ett i raden av skräckexempel.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/amnn7/kostnaden-for-ett-dorrbyte-pa-nya-karolinska-12-miljoner

Ja det är ett moderat skräckexempel. Staocholms läns landsting som ansvarar för vården i Stockholm har styrts av moderaterna och övriga allianspartier sedan valet 2006.
  • Gabbe75
    KillBill skrev 2018-01-09 23:00:04 följande:
    Ja det är ett moderat skräckexempel. Staocholms läns landsting som ansvarar för vården i Stockholm har styrts av moderaterna och övriga allianspartier sedan valet 2006.
    Japp, det är riktigt dåligt skött.
  • Rataxes
    Gabbe75 skrev 2018-01-09 22:56:39 följande:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/amnn7/kostnaden-for-ett-dorrbyte-pa-nya-karolinska-12-miljoner
    KillBill skrev 2018-01-09 23:00:04 följande:
    Så går det när man överlåter viktiga saker till politiker. (oavsett partifärg)

https://www.mises.se/2015/06/10/vard-med-vinstintresse-till-en-tiondel-av-priset/

I Hamburg lyckades man bygga ett privat sjukhus för en tiondel av priset... Fast där slapp man ju klåfingriga och inkompetenta politiker som lade sig i.

Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Rataxes
    prusse skrev 2018-01-09 22:32:08 följande:

Piketty verkar har ändrat uppfattning:

www.aei.org/publication/piketty-and-krugman-admit-the-laffer-curve-is-real/

Att desperat jubla över att man hittat en auktoritet som tycker som en själv; kommer aldrig att vinna över att tänka självständigt.

Inget i Lafferkurvan är orimligt. Den är logisk. Självklar. Dock är det komplext attveta vad som är den optimala marginalskatten för olika inkomstgrupper. Detä är lätt hänt att politiker vandrar åt fel håll på kurvan.

Att peka på gamla exempel bevisar ingenting. Skattereformen i Sverige genomfördes ju av Socialdemokraterna och inte av den borgerliga regeringen. Krisåren som följde hade inget med skattereformen att göra. Tvärtom, reformen mildrade effekterna. En serie av olyckliga åtgärder orsakade en jättekris. Värst var att kronan var låst till ECÜn, vilket ledde till 500% ränta och prisras på bostäder. Tvärnit i ekonomin helt enkelt.

Innan skattereformen hade Sverige uppemot 85% marginalskatt. För att få ett nettolyft på 2000 krävdes uppmot 13000 i löneförhöjning. Den höga inflationen kompenserades med snabba lönepåslag vilket ledde till att vanligt folk snabt hamnade på marginalskatter som var avsedda för rika.

Här är en intressant beskrinvning av vad som hände:
    magasinetneo.se/artiklar/vastvarldens-storsta-skattereform/

Det är mycket oroande att Sverige verkar vara på vär dit igen. Nu 60,4% marginalskatt enligt ekonomifakta. Jag är helt övertygad om att vänstern här och filar på nästa marginalskattehöjning för vanligt folk med lite utbildning.

Det många på vänsterflygeln inte har tagit till sig är att människor kommer att flytta ifrån Sverige när skattetrycket blir för högt. De som flyttar är de som värnar om sina barns framtid. Danmark och Norge är tex redan idag tryggare länder att leva i - med bibehållen välfärd. Som finsktalande sneglar jag själv på Estland till pensioneringen, Estland på sommaren, Portugal på vintern.

Fast Vänsterprofilen Göran Greider har i alla fall alltid haft koll:

Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt