• Anonym (,)
    Äldre 8 Dec 12:02
    3804 visningar
    20 svar
    20
    3804

    Kan man bli steril av amfetamin???

    Jag är en kvinna och har gått mycket på tjack (amfetamin) när jag var yngre, har varit ren ett tag och ska aldrig mer ta det, men jag funderar på ifall jag kan ha svårt för att bli gravid när jag vill ha barn om några år pga tidigare missbruk? Någon som vet om det påverkar?!!!

  • Svar på tråden Kan man bli steril av amfetamin???
  • Anonym (japp)
    Äldre 8 Dec 13:21
    #1

    Klart det påverkar, knark är ju ett gift för hela kroppen.

  • Anonym (Inte säkert­)
    Äldre 8 Dec 13:27
    #2
    Anonym (japp) skrev 2017-12-08 13:21:58 följande:

    Klart det påverkar, knark är ju ett gift för hela kroppen.


    Alkohol är också gift, har en kompis som festade och var beroende av alkohol större delen av livet och var på behandlingshem för det t.o.m, men var absolut fertil när det var dags senare i livet så tycker inte TS ska döma ut sig, testa och se hur det går.
  • Anonym (,) Trådstartaren
    Äldre 8 Dec 13:28
    #3
    Anonym (japp) skrev 2017-12-08 13:21:58 följande:

    Klart det påverkar, knark är ju ett gift för hela kroppen.


    Men kan det ha dödat mina ägg så jag typ blivit steril?
  • Äldre 8 Dec 14:54
    #4
    Anonym (japp) skrev 2017-12-08 13:21:58 följande:
    Klart det påverkar, knark är ju ett gift för hela kroppen.
    Berätta hur det påverkar, och den funktion det påverkar och hur.
    hur många meter var det?
  • Anonym (,) Trådstartaren
    Äldre 8 Dec 14:58
    #5
    klyban skrev 2017-12-08 14:54:10 följande:

    Berätta hur det påverkar, och den funktion det påverkar och hur.


    Undrar jag med
  • Äldre 8 Dec 15:13
    #6
    Anonym (,) skrev 2017-12-08 14:58:03 följande:
    Undrar jag med

    Men du förstår det bara var ett sätt och trycka ned dig och få dig må dåligt?

    På 60-talet så hade vi en mycket utbredd konsumtion av amfetamin, innan man förstod vad det var(eller hur man ska uttrycka det).
    Hade det varit steriliserande, så hade vi redan hört detta, om och om och om och om och om igen, och om igen en gång till i evigheters evigheter.

    Hur mycket tog du då, nån helg då och då eller massor typ 24/7?


    hur många meter var det?
  • Anonym (,) Trådstartaren
    Äldre 8 Dec 22:57
    #7
    klyban skrev 2017-12-08 15:13:48 följande:

    Men du förstår det bara var ett sätt och trycka ned dig och få dig må dåligt?

    På 60-talet så hade vi en mycket utbredd konsumtion av amfetamin, innan man förstod vad det var(eller hur man ska uttrycka det).

    Hade det varit steriliserande, så hade vi redan hört detta, om och om och om och om och om igen, och om igen en gång till i evigheters evigheter.

    Hur mycket tog du då, nån helg då och då eller massor typ 24/7? Jag missbrukade ganska mycket i perioder, kunde ta det 1 månad sen uppehåll ett halvår sen ta ofta under en månad igen men det lär slitit på mig eftersom jag upptäckt att jag fått problem med tänderna, samma problem som amfetamin missbrukare brukar få


  • Anonym (,) Trådstartaren
    Äldre 8 Dec 23:00
    #8
    klyban skrev 2017-12-08 15:13:48 följande:

    Men du förstår det bara var ett sätt och trycka ned dig och få dig må dåligt?

    På 60-talet så hade vi en mycket utbredd konsumtion av amfetamin, innan man förstod vad det var(eller hur man ska uttrycka det).

    Hade det varit steriliserande, så hade vi redan hört detta, om och om och om och om och om igen, och om igen en gång till i evigheters evigheter.

    Hur mycket tog du då, nån helg då och då eller massor typ 24/7?


    Det gick i perioder kunde missbruka mycket under en månad sen uppehåll ett halvår sen ta mycket under 1-1,5 månad igen. Men det lär slitit på mig för jag har upptäckt att jag fått tandproblem såna problem som amfetamin missbrukare brukar få
  • Äldre 8 Dec 23:06
    #9
    Anonym (,) skrev 2017-12-08 23:00:04 följande:
    Det gick i perioder kunde missbruka mycket under en månad sen uppehåll ett halvår sen ta mycket under 1-1,5 månad igen. Men det lär slitit på mig för jag har upptäckt att jag fått tandproblem såna problem som amfetamin missbrukare brukar få

    Det har oftast med man missköter sina tänder, och gnisslar dom.
    Och inte amfetamin per se.


    hur många meter var det?
  • Anonym (...)
    Äldre 8 Dec 23:10
    #10

    Tror absolut inte det , däremot kanske man har svårare att bli gravid under tiden man missbrukar . Hörde det av en tjejkompis , hon sa att hon och hennes kille tog tjack hela tiden ett tag och hade oskyddat sex men hon blev inte gravid , sen när de hade slutat blev hon det.

    Jag blev iförsej faktiskt gravid under en period när både jag och mitt ex festade väldigt hårt .. visste att jag inte blir gravid jättelätt så trodde inte jag skulle bli det då när vi höll på så mycket , det var mest ladd men just när jag blev gravid hade faktiskt båda tagit tjack också.. och han hade varit vaken flera dygn. Slutade ju med allt när jag fick veta att jag var gravid.

    Tror iaf absolut inte man blir steril av tjack , bara som sagt att man kanske ibland har svårare att bli gravid när man håller på , men inte sen när man har slutat.

  • Anonym (,) Trådstartaren
    Äldre 8 Dec 23:24
    #11
    klyban skrev 2017-12-08 23:06:32 följande:

    Det har oftast med man missköter sina tänder, och gnisslar dom.

    Och inte amfetamin per se.


    Jag har pratat med andra amfetamin missbrukare och visat tänderna och dom sa att det ser likadant ut som dom problemen dom fick pga missbruket dvs tänder som håller på att lossna i roten. Jag är bara i 25 årsåldern
  • Anonym (,) Trådstartaren
    Äldre 8 Dec 23:28
    #12
    klyban skrev 2017-12-08 23:06:32 följande:

    Det har oftast med man missköter sina tänder, och gnisslar dom.

    Och inte amfetamin per se.


    Jag har pratat med andra amfetamin missbrukare och visat tänderna och dom sa att det ser likadant ut som dom problemen dom fick pga missbruket dvs tänder som håller på att lossna i roten. Jag är bara i 25 årsåldern
    Anonym (...) skrev 2017-12-08 23:10:37 följande:

    Tror absolut inte det , däremot kanske man har svårare att bli gravid under tiden man missbrukar . Hörde det av en tjejkompis , hon sa att hon och hennes kille tog tjack hela tiden ett tag och hade oskyddat sex men hon blev inte gravid , sen när de hade slutat blev hon det.

    Jag blev iförsej faktiskt gravid under en period när både jag och mitt ex festade väldigt hårt .. visste att jag inte blir gravid jättelätt så trodde inte jag skulle bli det då när vi höll på så mycket , det var mest ladd men just när jag blev gravid hade faktiskt båda tagit tjack också.. och han hade varit vaken flera dygn. Slutade ju med allt när jag fick veta att jag var gravid.

    Tror iaf absolut inte man blir steril av tjack , bara som sagt att man kanske ibland har svårare att bli gravid när man håller på , men inte sen när man har slutat.


    Hur visste du att du inte blir gravid lätt?
  • Anonym (...)
    Äldre 9 Dec 00:07
    #13
    Anonym (,) skrev 2017-12-08 23:28:38 följande:

    Jag har pratat med andra amfetamin missbrukare och visat tänderna och dom sa att det ser likadant ut som dom problemen dom fick pga missbruket dvs tänder som håller på att lossna i roten. Jag är bara i 25 årsåldernHur visste du att du inte blir gravid lätt?


    Har blivit gravid en gång innan , men fick tidigt missfall. Då hade jag haft oskyddat sex med min dåvarande kille (inte samma ) ganska länge innan (nästan ett år) fast det var flera år tidigare. Och han har fått ett barn sen , vet däremot inte hur lång tid det tog.

    Sen har jag "slarvat" ganska många gånger efter också utan att bli gravid.

    Och så gjorde jag en konisering (tog bort cellförändringar på livmoderhalsen) ett år innan jag blev gravid med min dotter och det kan ju påverka också .

    Mitt ex som är pappa till dottern hade gjort nån gravid innan men han trodde också att han kanske inte kunde längre pga att han hade knarkat så mycket ., han hade gjort det ganska mycket mer än jag.. fast det blev det mer för mig också när vi blev tillsammans.
  • Äldre 9 Dec 00:11
    #14
    Anonym (,) skrev 2017-12-08 23:28:38 följande:
    Jag har pratat med andra amfetamin missbrukare och visat tänderna och dom sa att det ser likadant ut som dom problemen dom fick pga missbruket dvs tänder som håller på att lossna i roten. Jag är bara i 25 årsåldern

    Hur visste du att du inte blir gravid lätt?

    Ja, det är vanligt, och betydligt tydligare på de som använder 24/7.
    Och tar man starkare som meth, så blir effekterna snabbare och tydligare.
    Då dessa missköter sina tänder mun, tuggar i skinnet får infektioner, som i sin tur orsakar tandlossning.


    hur många meter var det?
  • Anonym (,) Trådstartaren
    Äldre 9 Dec 01:34
    #15
    klyban skrev 2017-12-09 00:11:04 följande:

    Ja, det är vanligt, och betydligt tydligare på de som använder 24/7.

    Och tar man starkare som meth, så blir effekterna snabbare och tydligare.

    Då dessa missköter sina tänder mun, tuggar i skinnet får infektioner, som i sin tur orsakar tandlossning.


    tror du även att mitt utseende i ansiktet kommer ändras också så att jag ser mer sliten ut osv ?
  • Äldre 9 Dec 08:20
    #16
    Anonym (,) skrev 2017-12-09 01:34:26 följande:
    tror du även att mitt utseende i ansiktet kommer ändras också så att jag ser mer sliten ut osv ?

    Det beror ju på hur illa du misskötte dig, om du tex skrapade ansiktet och fick infektioner osv...
    Såna saker blir ett minne för livet.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Nix)
    Äldre 9 Dec 11:59
    #17

    Både jag och mitt barns pappa tog amfetamin ibland precis innan jag blev gravid. Som tur är hade jag slutat då, men det var typ 1-2 mån innan graviditeten.

    Tror du kan vara helt lugn.

  • Anonym (...)
    Äldre 9 Dec 12:35
    #18

    Kom på en sak också att ADHD-medicin innehåller ju amfetamin. Och tänk på alla som tar det. Tror knappast det skulle vara tillåtet om man blev steril av det.

    Och som sagt känner många som har tagit allt möjligt och ändå blivit gravida .. blev ju det själv också för ca 2 år sen när jag höll på ganska mycket , mest ladd men tjack ibland också. Nu är jag ensamstående med dottern, ammar fortfarande och tar ingenting.

    Den som sa att man blir det försökte nog bara få dig att må dåligt.

  • Anonym (,) Trådstartaren
    Äldre 9 Dec 13:12
    #19
    Anonym (...) skrev 2017-12-09 12:35:07 följande:

    Kom på en sak också att ADHD-medicin innehåller ju amfetamin. Och tänk på alla som tar det. Tror knappast det skulle vara tillåtet om man blev steril av det.

    Och som sagt känner många som har tagit allt möjligt och ändå blivit gravida .. blev ju det själv också för ca 2 år sen när jag höll på ganska mycket , mest ladd men tjack ibland också. Nu är jag ensamstående med dottern, ammar fortfarande och tar ingenting.

    Den som sa att man blir det försökte nog bara få dig att må dåligt.


    Jag har hört att adhd mediciner inte innehåller amfetamin längre..
  • Anonym (...)
    Äldre 9 Dec 13:20
    #20
    Anonym (,) skrev 2017-12-09 13:12:04 följande:

    Jag har hört att adhd mediciner inte innehåller amfetamin längre..


    Jo har en kusin och flera kompisar som tar det, är ganska säker på att de gör det. Ritalin och så kommer jag inte ihåg vad de andra heter .. Concerta?

    Bara att det kanske är mindre doser.

    Det här var iförsej flera (minst 5-7 ) år sen men jag fick såna tabletter av en tjejkompis på en fest (2-3 st) och det kändes exakt som tjack.
Svar på tråden Kan man bli steril av amfetamin???