• mirakel08

    Skaffa barn vid 40+

    vi är sugna på å skaffa en sladdis. våra barn är 6 och 9 år. Men vi är oroliga att barnet ska få några "skador". ni som har fått barn runt 40 år och äldre hur gick graviditeten och var barnet friskt? Har läst att autism är lättare att få när mannen är över 40 någon som har erfarenhet om det? Hoppas på många svar Glad

  • Svar på tråden Skaffa barn vid 40+
  • Anotherone

    Jag är inte riktigt 40 men fyllde 37 nyligen och vi fick en sladdis i maj. Har en stor kille som går i mellanstadiet.

    Det du blir erbjuden är ju KUB-test som visar på sannolikhet för ett antal diagnoser. Men du kan själv välja att göra nipt om du är orolig. Det är ett enkelt blodprov men det visar absolut inte allt. Förstår fick hur du tänker, när man har en fungerande familjesituation och friska barn så är det ett stort steg att introducera ett nytt barn i familjen. Och om det barnet då även skulle ha funktionshinder så påverkas ju alla, inte bara barnet självt eller hur man ska säga.

  • Stardust74

    Jag kände oro inför det oxå, men nu är jag gravid i v 19 och hittills är allt bra. Jag är 43. Jag känner till riskerna men det är ju trots allt så att de allra flesta som föder barn vid högre ålder går det ju ändå bra för. Man får tänka positivt:) Min man är 13 år yngre än mig och mina tre andra barn kommer bli bästa syskonen till den här lilla:)

  • ahi

    Hej!

    Blir 46 i år och fick mitt första när jag var 43, barn nr 2 förra året, sambo 3 år äldre.

    Problemfria graviditeter! Gjorde inget Kub-test med första men med andra, vet inte varför. Vi fick 1/9 på downs syndrom, och gjorde inget ytterligare test trots att vi blev erbjudna, då vi ändå ville fullfölja graviditeten. Barnet föddes utan att ha downs syndrom.

    Det är ju fullt upp men kul för det mesta med småttingar och de blir ju bara roligare, men det vet ni ju redan :)

Svar på tråden Skaffa barn vid 40+