• Dimmerzone

    Saga sökes!

    Tjena!

    Jag vet inte om jag vänder mig till rätt forum här, ni får hojta om det blev tokigt! Jag söker med ljus och lykta efter lite upplysningar om en saga jag är helt säker på att jag lyssnade på som barn, men då morsan varken minns den eller cd-skivan den var på, och själva skivan är borta, testar jag här!

    Jag minns att jag hade en skiva med den riktiga Askungen (ni vet när styvsystrarna skär av tår och häl och i slutänden får ögonen uthackade av duvor), samt en historia till. Såsom som jag minns sagan handlade den om en dvärg, en prinsessa och en prins. Dvärgen skulle uppfylla en önskan åt prinsessan, i utbyte att hon skulle gifta sig med honom. Hon går med på detta, men när önskan blivit uppfylld väljer hon att bryta löftet. Dvärgen dödar då prinsen, med typ en dolk i hjärtat eller liknande, varpå prinsessan blev så olycklig att hon håller andan tills hon dör. Hela sagan slutar med att det växer upp två palmer på en strand som är tätt sammanväxta, vilka är prinsen och prinsessan.

    Jag har ett vagt minne av hela önskedelen berodde på att dvärgen tog tillfånga prinsen eller något åt det hållet.

    Som sagt, jag har ingen aning om vad sagan heter eller dess rötter. Jag har försökt googla, men av vad jag kan hitta är det ingen av de klassiska ?författarna? och jag får inga sökresultat. Skulle vara supertacksam för svar om någon känner igen storyn, får inte sagan ut skallen! ????

  • Svar på tråden Saga sökes!
Svar på tråden Saga sökes!