• Äldre 14 Dec 11:27
    1904 visningar
    6 svar
    6
    1904

    Tror ni på spöken? Skumma sms

    Min mormor dog 9 januari 2007. Senare det året, några dagar innan jul, var jag ensam hemma. Jag var då 16 år och min mamma och bror sov borta en natt. Jag satt i soffan och såg på tv. I fickan hade jag min mobil. Den plingade till med ett sms så jag tog upp den och kollade. Det var från mitt eget nummer och texten löd "Ring Ring Ring". Jag förstod ingenting men valde att ringa. Men det var ju mitt eget nummer så det gick inte att ringa. Jag visste att jag inte skickat sms till mig själv men kollade ändå utkorgen för att vara på säkra sidan. Jag kunde ju ha kommit åt något. Men nej, inget sånt meddelande skickat till mig själv. Jag skakade av mig det och stoppade mobilen i fickan igen. Det gick en stund och det plingade till igen. Ännu en gång var det från mitt eget nummer. Det var bara massa bokstäver i 6 rader. Inga meningar eller ord utan bara liknande:

    MKDKEKFKEDNKRÖRIGÖTSLKLFLSJDIRKEKFOÖEDJXI

    ORLFORLDKÖWQLDFLÄEMDJXLFÄASKGLRLGKÖFÖAY

    RÖQÅRMGCLAMEXLGTKAÖXMEMÖSPRGINRIXKRKDP

    MIEJDDIWKALWFXURBSOFKEKSJFKELDLFNFXIWÖLD

    ONEKDKWÖSKEKFXIENNSKXKELWOZOKFRKKKDKWK

    RNAKDKRNEKDKDOAÖKFKOIFKJGSLLEKFIRNÖSOFFJI

    Jag försökte hitta någon mening i det. Till slut läste jag första bokstaven i varje rad. Och det bildade "Mormor". Som sagt dog hon tidigare det året. Hon var väldigt rädd för döden och vidskeplig. Hon var bara 66 år och kvävdes på en bit sockerkaka. Hon var inte särskilt tekniskt och kunde inte ens med mobiler. Det har gått 10 år nu men jag har än idag ingen förklaring på denna händelse. Det har inte hänt igen men jag har inte kunnat skaka av mig det. Jag har ingen logisk förklaring på det.

  • Svar på tråden Tror ni på spöken? Skumma sms
  • Äldre 14 Dec 12:12
    #1

    Oj, vilken speciell händelse. Nu kan ju visserligen mobiler göra konstiga saker av sig själva utan att det innebär något övernaturligt, men min erfarenhet och uppfattning är också att andar kan åstadkomma de mest märkliga fenomen med tekniken. Jag har varit med om samtal från "andra sidan" till exempel, och mobiler som har börjat bläddra av sig själva och bytt ringsignal när jag befann mig i en lägenhet där det spökade mycket. Så visst kan det ha varit din mormor som skickade en hälsning. Frågan är varför hon gjorde det så besvärligt för sig med alla bokstäver när hon bara kunde ha skrivit "mormor". :)

  • Anonym (Pim)
    Äldre 14 Dec 12:34
    #2

    När vi plockade ur min mormors lägenhet efter att hon dött, så började hennes transistorradio att spela av sig själv! Sladden satt inte i och var inga batterier i den.. Hade inte trott på det om jag inte varit med själv!! Så om man tror att personen som gått bort förvandlas till någon form av energi så är det väl logiskt att de kan påverka just elektronik.

  • Anonym (Trött­er)
    Äldre 14 Dec 20:07
    #3
    FrozenGarden skrev 2017-12-14 11:27:41 följande:

    Min mormor dog 9 januari 2007. Senare det året, några dagar innan jul, var jag ensam hemma. Jag var då 16 år och min mamma och bror sov borta en natt. Jag satt i soffan och såg på tv. I fickan hade jag min mobil. Den plingade till med ett sms så jag tog upp den och kollade. Det var från mitt eget nummer och texten löd "Ring Ring Ring". Jag förstod ingenting men valde att ringa. Men det var ju mitt eget nummer så det gick inte att ringa. Jag visste att jag inte skickat sms till mig själv men kollade ändå utkorgen för att vara på säkra sidan. Jag kunde ju ha kommit åt något. Men nej, inget sånt meddelande skickat till mig själv. Jag skakade av mig det och stoppade mobilen i fickan igen. Det gick en stund och det plingade till igen. Ännu en gång var det från mitt eget nummer. Det var bara massa bokstäver i 6 rader. Inga meningar eller ord utan bara liknande:

    MKDKEKFKEDNKRÖRIGÖTSLKLFLSJDIRKEKFOÖEDJXI

    ORLFORLDKÖWQLDFLÄEMDJXLFÄASKGLRLGKÖFÖAY

    RÖQÅRMGCLAMEXLGTKAÖXMEMÖSPRGINRIXKRKDP

    MIEJDDIWKALWFXURBSOFKEKSJFKELDLFNFXIWÖLD

    ONEKDKWÖSKEKFXIENNSKXKELWOZOKFRKKKDKWK

    RNAKDKRNEKDKDOAÖKFKOIFKJGSLLEKFIRNÖSOFFJI

    Jag försökte hitta någon mening i det. Till slut läste jag första bokstaven i varje rad. Och det bildade "Mormor". Som sagt dog hon tidigare det året. Hon var väldigt rädd för döden och vidskeplig. Hon var bara 66 år och kvävdes på en bit sockerkaka. Hon var inte särskilt tekniskt och kunde inte ens med mobiler. Det har gått 10 år nu men jag har än idag ingen förklaring på denna händelse. Det har inte hänt igen men jag har inte kunnat skaka av mig det. Jag har ingen logisk förklaring på det.


    Fast om man kastar om de fyra första bokstäverna i andra raden så blir det ROLF och likadant i femte så blir det KENO. Förmodligen var det någon gammal ande efter en Rolf som ville ge den rätta Keno-raden till någon.
  • Äldre 14 Dec 23:35
    #4
    Anonym (Trötter) skrev 2017-12-14 20:07:11 följande:

    Fast om man kastar om de fyra första bokstäverna i andra raden så blir det ROLF och likadant i femte så blir det KENO. Förmodligen var det någon gammal ande efter en Rolf som ville ge den rätta Keno-raden till någon.


    Fast nu var det inte exakt så det stod. Jag minns ju inte de exakta bokstäverna nu 10 år senare utan bara att det var helt random. Jag tryckte hej vilt för att visa på ett ungefär nu. Men de första bokstäverna i raderna bildade "Mormor". Jag satt länge och försökte hitta ord i rappakaljan men det fanns inga.
  • Anonym (Puff)
    Sat 22 Jun 2019 16:13
    #5

    Ja

  • Anonym (Puff)
    Sun 23 Jun 2019 09:04
    #6
    +1

    Puffar upp tråden.

Svar på tråden Tror ni på spöken? Skumma sms