• CFly

    Ofarliga kvinnliga sexismen

    Den ofarliga kvinnliga sexismen

    På busshållsplatser och affischpelare runt om i stan hänger reklam för årets upplaga av Ladies Night. Ett citat ur en recension i Dagens Nyheter; ?vad kvinnor vill ha?, och bilder på de medverkande männen. Bara någon vecka tidigare har jag åkt tåg och lyssnat i flera timmar på två medelålders kvinnor som pratar om män.
    ? Ja, jag förstår inte varför kvinnor skiljer sig i den här åldern. Ska hålla på och jaga något annat.
    ? Nä, när man äntligen har lyckats uppfostra karln så att han blir som man vill är det väl ingen mening att gå, svarar den andra innan de båda utbrister i den sortens höhö-skratt som vanligtvis brukar känneteckna grabbgängs flåshumor. På Facebook skriver en bekant att han återigen har blivit tafsad på rumpa och penis på en fest och undrar om han ?ska känna sig glad eller sur?. Samma kväll sitter en rad kvinnliga skribenter och diskuterar öppet i Twitters offentliga forum vilken politisk tillhörighet som har de snyggaste männen.


    Jag arbetade i ett flertal år på en kvinnligt dominerad arbetsplats. Vid något tillfälle pratade jag om arbetsklimatet med några av det fåtal manliga kollegor som jag hade. Vad de upplevt på jobbet var någonting som jag helt hade missat. De berättade om att varje dag få massutskick i internmailen, från någon av de kvinnliga kollegorna. Mailen innehöll vanligen skämt om mäns dåliga simultankapacitet, bristande förmågor inom diverse områden (gärna kvinnligt dominerade såsom hemarbete eller shopping) eller så var det helt enkelt pinup-bilder på avklädda, muskulösa män. Mina manliga kollegor fick också finna sig i att dagligen höra oss prata om andra män som kom in på arbetsplatsen. En besökare, kaffeautomatsreparatören, revisorn? alla skulle de rankas, poängsättas och fnissas över. Även i fikarummet dominerades samtalen av objektifierande av manliga kändisar alternativt klagomål över mäns värdelöshet. Mina manliga kollegor satt tysta.


    Jag frågade dem om de aldrig funderat över att gå till chefen eller ta upp samtalsklimatet på något personalmöte. De svarade nej. ?Du fattar inte?, sa en av dem, ?sånt kan man inte göra som kille. Man ska liksom tåla det. Sexuella trakasserier av män, finns det ens??.


    När jag själv tog upp det med chefen någon månad senare svarade hon att arbetsplatsen hade ett ?rått, men hjärtlig? samtalsklimat. ?Passar det inte kan du ju alltid söka jobb i hamnen?, svarade hon, ?där är det definitivt värre.? Sedan var mötet slut.
    Hamnen är en manligt dominerad arbetsplats. Det min chef gjorde var samma sak som samhället gör: Ställer den manliga sexismen mot den kvinnliga och betecknar den förstnämnda som värre. Som kille ska man tåla lite, som min kollega sa. Som kille ska man helst uppskatta att bli tafsad på, enligt en mansroll där män alltid är redo och villiga.


    En annan variant av att prata bort den kvinnliga sexismen är att tala om någon slags hämnd. När jag reagerar över samtalet på Twitter svarar en man att ?efter alla år som vi män objektifierat er kvinnor är det väl inte mer än rätt?.


    Jag är inte per definition emot objektifiering i alla lägen. Men någonting måste ha gått snett när män förväntas tåla det som en kvinna skulle kunna anmäla som sexuella trakasserier. Det kan inte stå rätt till när män håller tyst på en arbetsplats där de dagligen känner sig kränkta utifrån sitt kön eller där det inte är mer än rätt att kvinnor får höhöskratta och objektifiera. Ladies Night och rätten att tafsa är i varje fall inte min revolution.


    Krönika publicerad i ETC 23/4


  • Svar på tråden Ofarliga kvinnliga sexismen
  • Pope Joan II

    Jag har aldrig missat en chans att framföra det där budskapet här. Tämligen resultatlöst dock, kvinnor är inte särskilt intresserade av att vaska den egna byken.

  • Anonym (cvjkhkvj)

    Jag har jobbat på kvinnodominerade arbetsplatser hela mitt liv och aldrig stött på något sådant, varken ranking, hånande av män eller tafsande. Har dock inte stött på tafsande män heller som vuxen.

  • sextiotalist

    Det är lika illa det. Jag vet att det förekommer, men sexuella trakasserier eller övergrepp mot män sopas också under mattan.

    Män kan inte våldtas sägs det, självklart kan de det, inte på samma sätt som kvinnor.

    Sådant ska tas på lika stort allvar som det som sker mot kvinnor och denna berättelse ska även läggas till övriga berättelser under metoo

  • Digestive

    Ja, visst finns det mycket att arbeta på.

    Men den här krokodiltårstävlingen - där den ena parten hela tiden ska tåra sitt öga mer än den andra för att få luft och ljus i diskussionen - är jag dock förbannat trött på.

    Är det inte totalt självklart vad som är problemet - när problemet ser exakt likadant ut oavsett könstillhörighet?

    Vissa saker behöver inte göras komplexa överhuvudtaget. Det är ett slags beteende som är problematiskt och det behöver inte sättas i relation till någonting annat för att kunna identifieras, förebyggas och beivras.

  • Anonym (Kom igen...)

    Alltså, har folk ingen självdistans? Jag som man kan tycka det är skitkul med skämt om vår i regel dåliga simultankapacitet, eller andra generaliseringar om oss män.

    Så, om tjejerna tror en har dålig simultankapacitet så får man väl bevisa motsatsen då! Ställa sig o laga lite käk samtidigt som man gör nån jobbuppgift på datorn. Klarar en inte det så har man nog dålig simultankapacitet :)  Bli inte kränkt för minsta lilla skämt! Skämta tillbaks och ta det inte så allvarligt.

    Bilder på manliga pinuppor? So what? Jag skulle småle åt det.

  • Anonym (Blue)

    Men Grattis, har folk förstått nu att sexuella trakasserier går under förnedring, som går under våld, som går under båda könen. Kvinnor äger inte offerposition och män kan bli tafsade på, höra mansförnedrande saker och bli sämre behandlade just för att de är män. Båda könen innehåller idioter och vettiga människor, vårt ansvar är att fundera om vi är en vettig människa eller en idiot och är man idiot ska man sluta vara det och söka hjälp om man märker att man har svårt att sluta vilja vara elak mot andra människor.

    Djupare än så behöver det faktiskt inte vara.

Svar på tråden Ofarliga kvinnliga sexismen