Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

    KUB-resultat 38 år

    Krusbärskompott skrev 2017-12-15 10:25:41 följande:

    1:650 innebär ju att 649 av 650 bebisar inte har trisomi 21 dvs låg risk.

    Men visst, jag förstår din oro. Jag har varit där. Eller alltså, jag betalade för nipt i v10 pga kände att jag inte klarade av att ta risken att få dåliga siffror på kub o sen går runt i veckor o vänta på besked. Oron är inte rationellt och för mig var det värt de där tusenlapparna.

    Lycka till!


    Samma här, vi gjorde också nipt privat. Skulle hoppat över KUB om jag fått fatta beslut idag.
  • Anotherone
    52Försöket skrev 2017-12-16 12:24:57 följande:

    Hej! 39 år och gravid i vecka 5, testade positivt imorse! Nu läser jag ju på om detta. Enligt en sida på Södersjukhuset här i Stockholm erbjuds NIPT gratis för kvinnor som fått 1:200 eller högre risk på KUB-testet. Vad svårt..jag börjar med KUB och tar det därifrån.


    Det stämmer, idag får man gå vidare med nipt (tidigare fostervattenprov) om man anses ha hög risk på KUB. Men förhoppningsvis ska du få finfina siffror och slippa det!

    Grattis!!
  • Anotherone
    52Försöket skrev 2017-12-16 12:24:57 följande:

    Hej! 39 år och gravid i vecka 5, testade positivt imorse! Nu läser jag ju på om detta. Enligt en sida på Södersjukhuset här i Stockholm erbjuds NIPT gratis för kvinnor som fått 1:200 eller högre risk på KUB-testet. Vad svårt..jag börjar med KUB och tar det därifrån.


    Det är ungefär vad barnmorskan på ultraljudskliniken trodde blir rutin i framtiden. Tidig scan är bra just för anatomin som du skriver. Ett foster med "friskt" rörelsemönster har oftast inga avvikelser. Och sen kombinerat med nipt och senare RUL för att se organ och flöde ordentligt. Hoppas det blir så!
Svar på tråden KUB-resultat 38 år