• Vixen90

    Hur ser er nyårsmeny ut?

    Som hundägare sitter jag och sambon hemma själv på nyår, men jag vill ändå laga nåt gott. Så nu får ni hemskt gärna inspirera mig


    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Svar på tråden Hur ser er nyårsmeny ut?
  • sextiotalist

    Som det ser ut nu kommer vi i sann retroanda ha köttfondue, med lite modern touch (dvs såser och tillbehör av något mer modernare slag)

  • Snuttis2

    Brukar ofta innehålla en tre rätters middag!

    Förrätt hummersoppa eller rårakor med löjrom eller liknande. Varmrätt blir alltid oxfilé i något format med hasselbackspotatis eller potatiskaka.

    Efterrätt varierar men troligtvis i stil med hemmagjord créme brulée med vit choklad o någon härlig Sorbe !

    Snacks och härliga drinkar o champagne eller mousserat till tolvslaget! Fast i år har vi med vår son på 5 månader så jag lär väl somna med honom så snart maten är avklarad : )

  • Anonym (Cider vid 12,00)

    Förrätt 1: Hallonbalsamico marinerade ostron
    Förrätt 2: Kalvcarpatio

    Huvudrätt: Stekt ankbröst med gräddkokt savoykål, stekta brysselkålar med bacon och äpple ev potatisbakelse.

    Dessert: Får se, inte vår favorit med dessert kör hellre 2 förrätter :)

    Dricker champagne innan/till förrätten ett riktigt mustigt rödvin till ankan ( vet att man inte ska ha för tungt till anka men gillar det)
    och cider vid 12,00 är tillräckligt trött dagen efter utan alkohol så sent.

  • Vixen90

    Det låter gott.

    Trerätters tror jag inte jag bemödar mig med när det bara är vi två, men huvudrätt och efterrätt tänkte jag göra.

    Jag funderar just nu på fläskfilé med vitlöksstekta champinjoner, röd pestosås och potatisgratäng. Kanske baconlindad sparris. Och så nån typ av pavlova/marängsviss. Nåt med glass, maräng och bär alltså. Och så dricker jag nog päroncider.

    Skulle egentligen vilja äta hummer till förrätt, men det känns för avancerat och för dyrt för i år.

    Fortsätt gärna dela med er, blir riktigt sugen på att prova något helt nytt


    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Vixen90
    Anonym (Fattig) skrev 2017-12-15 15:12:38 följande:

    Snabbmakaroner med korv och ketchup...


    Låter inte så festligt, men ibland så måste man prioritera och rätta sig efter plånboken. Jag hoppas att du har en fin jul och ett fint nyår ändå och har gott sällskap. Maten är trots allt inte det viktigaste.
    Jag skulle vara mer optimistisk om jag trodde att det hjälpte
  • Anonym (Fattig)
    Vixen90 skrev 2017-12-15 15:29:27 följande:

    Låter inte så festligt, men ibland så måste man prioritera och rätta sig efter plånboken. Jag hoppas att du har en fin jul och ett fint nyår ändå och har gott sällskap. Maten är trots allt inte det viktigaste.


    Tack!

    En tröst i det hela är att den är situationen är högst tillfällig då jag studerar och inte har ngt csn under jul. Jag blir klar med utbildningen i Maj och har jobb nästintill klart redan nu!

    Ingen festlig jul eller nyår, men jag väljer att se det positivt. Många lever i samma sits som mig och jag tror att jag kommer sluta ta det för givet att kunna laga en lyxig nyårsmeny eller att inte behöva ha ångest för att man inte kan fira så mkt jul.

    Sen blir man ju lika mätt på maten för det och det nya året kommer vilket som! Men jag kommer bli insipirerad av era menyer till nästa år :)
  • Aniiee

    Jag och ugan bestämde oss just nu idag att vi tar ett break från famijen på nyår och sticker på en kryssning istället, så våran middag blir:


    APTITRETARE
    Löjromssnitt
    med smetana och crunch på rågbröd


    FÖRRÄTT
    Handskalade räkor
    med soja- och ingefärsemulsion, gravad lax med äpple crème och yuzupärlor


    VARMRÄTT
    Helstekt reninnanlår
    rostad pumpapuré, svartrot, skogschampinjon och hjortronmylta
    Hernö Gin-marinerat äpple och tranbär, viltsky, rotsaksgratäng


    DESSERT
    Chokladmoussebakels
    med karamell samt puré på svarta vinbär


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Stårschan
    Aniiee skrev 2017-12-15 16:13:37 följande:

    Jag och ugan bestämde oss just nu idag att vi tar ett break från famijen på nyår och sticker på en kryssning istället, så våran middag blir:


    APTITRETARE
    Löjromssnitt
    med smetana och crunch på rågbröd


    FÖRRÄTT
    Handskalade räkor
    med soja- och ingefärsemulsion, gravad lax med äpple crème och yuzupärlor


    VARMRÄTT
    Helstekt reninnanlår
    rostad pumpapuré, svartrot, skogschampinjon och hjortronmylta
    Hernö Gin-marinerat äpple och tranbär, viltsky, rotsaksgratäng


    DESSERT
    Chokladmoussebakels
    med karamell samt puré på svarta vinbär


    Tack för tipsen! Det är ju så man ska göra egentligen - kolla in restaurangers menyer, och låta sig inspireras av dem. I år när vi bara blir familjen så kanske man skulle unna sig att kosta på något exotiskt dyrkött som man aldrig äter annars.

    Och det här lät som en jäkligt bra utgångspunkt!
Svar på tråden Hur ser er nyårsmeny ut?