• sommar 77

    Moderkakan ligger lågt

    Hej,

    Jsg har tre barn med lätta bra vanliga förlossningar.

    Nu väntar jag mitt fjärde (första med min nya man) och moderkakan ligger väldigt lågt sa läkaren. Om den inte flyttar på sig blir det kejsarsnitt.

    Har ni varit med om detta? Känner mig lite orolig.

  • Svar på tråden Moderkakan ligger lågt
  • Krusbärskompott

    Det är en av sakerna man alltid kollar på RUL. Ligger moderkakan lågt kan den om den inte flyttas upp när livmodern växer vara I vägen för utgången så att säga. Antingen sitta helt för (vilket förr i tiden var oförenligt med att överleva förlossningen) eller bara sitta lite för vilket ger stor risk för massiv blödning o andra otrevligheter.

    Därför kollar man igen senare och då har den oftast flyttat sig uppåt, dvs det finns inget problem längre.

    Och har den inte det så vill man göra snitt som i den situationen är betydligt säkrare och bättre än vaginal förlossning. Vanlig indikation för snitt och det brukar gå hur bra som helst.

  • pandoraDiem

    I vilken vecka är du i? Jag hade lågt sittande moderkaka förra graviditeten. Upptäcktes då jag blödde från den i v12 och ett par veckor framåt. Sen flyttade sig dock upp när livmodern växte (vilket jag förstått är rätt vanligt) och på rul i v20 sätt den inte lågt längre.

  • Vickan I

    Gjorde ett ul i vecka 16 för kontroll efter ett moderkaksprov att allt såg fint ut. Då fick jag också veta att moderkakan satt delvis för, men att det fortfarande fanns god chans att det kommer flytta på sig iom att livmodern växer. Annars blir det som du skrev, ett planerat snitt. Ska tillbaka för ett riktad ul i slutet av december så spännande se vart den sitter då. 

  • sommar 77

    Jag är i v 21 och såg detta för någon vecka sen. Just nu sitter den för. Hoppas den ändrar läge...

    Man skulle vara försiktig med sex sa läkaren...

  • Hojjan

    Min låg strax över 1 cm från tappen i v12, strax under 2 cm ifrån i v18, i v28 låg den istället 7 cm ifrån. Hade en duktig ul-läkare som hade tillåtit en vaginal förlossning men sa att dagens läkare är lite fega och vill ha minst 3 cm till tappen Han sa också att den flyttar sig tillräckligt i minst 95% av fallen.

    Nu var det ju inga problem men hade det varit över 2 cm så hade jag tagit fighten för jag ville inte ha kejsarsnitt.

  • Bubbel85

    Min låg också lågt på rutinUL, fick ny tid för UL senare för att kontrollera om den hade flyttat sig uppåt och det hade den. Födde vanligt utan komplikationer.

  • Inga bekymmer

    Min låg lågt/föreliggande i v 13 och långt ner i v 16, men på Rut ul i v 20 så hade den flyttat upp sig en bra bit. Inte riktigt samma som för dig alltså eftersom din ligger för nu i v 21. Men du har fortfarande många veckor kvar och förhoppningsvis flyttar den upp sig. Det vanligaste är att den flyttar upp sig men om inte så blir det snitt.

  • MsM84
    sommar 77 skrev 2018-03-06 10:15:19 följande:

    Idag i v 33 ska jag på ul och kolla upp detta!


    Hur gick det?
Svar på tråden Moderkakan ligger lågt