• Stefangullberg1

    Bristningar efter graviditeten?

    Hej,

    Min fru har fått bristningar som många andra kvinnor får under graviditeten. Är det någon som vet om man kan ta bort bristningar på ett billigt sätt?

  • Svar på tråden Bristningar efter graviditeten?
  • EpicNurse

    Nix! Så länge huden är kvar på kroppen finns de kvar. Går inte att behandla så att det försvinner eftersom det är en skada i huden; den har blivit uttöjd och dragits ut så den mer eller mindre spruckit, villet gör att huden är mycket tunn just där bristningen är.

    De bleknar dock med tiden. Men kan prova olika typer av laserbehandling. Finns också krämer som sägs kunna påverka men det är väldigt oklart om det faktiskt funkar.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • sobrio88
    Stefangullberg1 skrev 2017-12-17 19:09:21 följande:

    Hur lång tid brukar det ta?


    Mina jag fick första graviditeten hade i princip bleknat när jag var gravid med nr 2 och fick nya. Det var ca 2 år. De jag har nu räknar jag med att det tar längre tid för de är djupare. Det är inget för din fru att skämmas för utan det är ju en grej som blir när man får barn
  • EpicNurse
    Stefangullberg1 skrev 2017-12-17 20:26:34 följande:

    Tack för svar.

    Du är inne på laserbehandling men det är väl väldigt dyrt?

    Jag har letat lite på nätet och har funnit något som kallas för micropen, skriver länken nedan. Tror ni att det kan vara nått?

    skincaresweden.se/produkt/dermapen/

    www.skincaresweden.se


    Ja det är dyrt. Är inte insatt i vad som funkar bäst!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • crispnuggets
    sobrio88 skrev 2017-12-17 20:23:48 följande:

    Mina jag fick första graviditeten hade i princip bleknat när jag var gravid med nr 2 och fick nya. Det var ca 2 år. De jag har nu räknar jag med att det tar längre tid för de är djupare. Det är inget för din fru att skämmas för utan det är ju en grej som blir när man får barn


    Tror det snarare är ts som skäms?
  • 12345hopp

    Ja alltså bristningarna försvinner ju inte, men laserbehandligar kan säkert bleka dem lite. En bekant fick oerhört mycket bristningar efter sina graviditeter och huden var väldigt uttöjd även efter mycket träning i flera år. Hon gjorde mängder med laserbehandligar och köpte alla salvor och grejor som finns men det hela slutade ändå i en operation för att rätta till det som gick.

    Men alla bristningar finns kvar (utom på den hud som skars bort). Och det syns, men ser betydligt mindre ut när huden sträcks ut.

    Är det mycket bristningar din fru fått så kanske någon behandling hjälper lite grann iallafall, är det inte så många och det inte var så längesedan hon fick barn så kommer de ju blekna mycket med tiden så det kanske inte är värt att börja lägga pengar på behandling.

  • sobrio88
    crispnuggets skrev 2017-12-17 20:48:16 följande:

    Tror det snarare är ts som skäms?


    Hade lite den känslan jag med men jag hoppades att det inte var så. Man kan inte räkna med att få tillbaka kroppen som den var innan graviditeten och dom kraven tycker jag väl inte att männen ska ha :-/
Svar på tråden Bristningar efter graviditeten?