• Anonym (Villrådig)

    Vem ska man välja?

    Har varit ihop med min man i 14 år och vi har två barn, 3 och 4 år. Mina känslor för honom har vacklar till och från men nu är det värre än någonsin och jag mår jättedåligt över detta. Han är en fin pappa, snäll och omtänksam. Jag har egentligen "inga skäl" till att inte älska honom men ändå så känns det som att vårt förhållande idag är mer en praktisk lösning än något annat. Känns som att jag ljuger för mig, honom och våra barn och jag mår skitdåligt över detta. Ngn som varit i liknande sits? Vart ska jag börja för att få rätsida på detta????

  • Svar på tråden Vem ska man välja?
  • Anonym (g)

    Det viktigaste är väl ändå hur ni trivs ihop, man behöver ju faktiskt inte "älska" varandra för att ha en fin samborelation. Däremot är det bra om båda parterna vet vart man står, så mitt första tips är att prata med honom.

  • Anonym (till vägs ände)
    Anonym (g) skrev 2017-12-27 19:00:03 följande:

    Det viktigaste är väl ändå hur ni trivs ihop, man behöver ju faktiskt inte "älska" varandra för att ha en fin samborelation. Däremot är det bra om båda parterna vet vart man står, så mitt första tips är att prata med honom.


    Vilket svar. Hur kan man trivas ihop om man inte är kär i sin partner? Varför vara i en relation om man inte är attraherad och romantiskt kär längre?

    Tror du slutat vara attraherad av din man och enbart älskar honom vilket ger dig skuldkänslor. Jag har varit i din sits men inte lyckats bli kär igen eller sexuellt attraherad när det väl försvunnit. Sorgligt men för mig har separation varit nödvändig. Har varit med om det 3 ggr att jag tappat känslor för mina män efter en längre stunds relation.Till slut blir sexet en plåga, nästan ett slags övergrepp mot en själv något motbjudande som bryter ner en. Det kan dock vara värt att samtala om var man har varandra och ibland kan lågan komma tillbaks en stund och att man vill ge det ett försök till.
  • Anonym (g)
    Anonym (till vägs ände) skrev 2017-12-27 20:16:45 följande:
    Vilket svar. Hur kan man trivas ihop om man inte är kär i sin partner? Varför vara i en relation om man inte är attraherad och romantiskt kär längre?

    Tror du slutat vara attraherad av din man och enbart älskar honom vilket ger dig skuldkänslor. Jag har varit i din sits men inte lyckats bli kär igen eller sexuellt attraherad när det väl försvunnit. Sorgligt men för mig har separation varit nödvändig. Har varit med om det 3 ggr att jag tappat känslor för mina män efter en längre stunds relation.Till slut blir sexet en plåga, nästan ett slags övergrepp mot en själv något motbjudande som bryter ner en. Det kan dock vara värt att samtala om var man har varandra och ibland kan lågan komma tillbaks en stund och att man vill ge det ett försök till.
    Skrev mitt svar för att det är sant. Vissa vill inte vara i en relation om de inte känner den där förälskelsen och pirr-i-magen-känslan längre, men bara för att vissa känner så så betyder det inte att alla gör det. 

    Av det som står i TS så ser jag ingen solklar anledning till att avsluta relationen. Precis som jag skrev så måste man dock vara ärliga mot varandra i en sådan situation. Det intima, som du nämner, kan ju bli ett problem. Vissa är helt okej med att skippa det helt, men om det är något den andra vill ha, eller en själv vill ha fast med någon annan, så får paret överväga om de ska ha ett öppet förhållande eller om de ska separera.
  • Anonym (J)

    Vad gör ni för att hålla liv i känslorna och relationen? Alla relationer kräver ansträngning, mer i vissa skeden än andra. Se till att jobba aktivt med relationen och att försöka väcka känslor och attraktion igen. Gå på dejter, gör småsaker för varandra i vardagen, planera till och med sex om det behövs. Kan kännas krystat i början men när ni väl kommer in i det brukar det bli mer naturligt och komma mer av sig självt. Gå i parterapi kanske. Jag tror i alla fall att det oftast går att få tillbaka glöden om man är villig att jobba lite för det, men det kräver ju just jobb också. och med tanke på att ni har barn är det nog värt att försöka i alla fall.

  • Anonym (babs)
    Anonym (till vägs ände) skrev 2017-12-27 20:16:45 följande:
    Vilket svar. Hur kan man trivas ihop om man inte är kär i sin partner? Varför vara i en relation om man inte är attraherad och romantiskt kär längre?

    Tror du slutat vara attraherad av din man och enbart älskar honom vilket ger dig skuldkänslor. Jag har varit i din sits men inte lyckats bli kär igen eller sexuellt attraherad när det väl försvunnit. Sorgligt men för mig har separation varit nödvändig. Har varit med om det 3 ggr att jag tappat känslor för mina män efter en längre stunds relation.Till slut blir sexet en plåga, nästan ett slags övergrepp mot en själv något motbjudande som bryter ner en. Det kan dock vara värt att samtala om var man har varandra och ibland kan lågan komma tillbaks en stund och att man vill ge det ett försök till.
    Trams.
    Jag lever ihop med en man jag inte är kär i.
    Inte attraherad av heller.
    Men vi har ett bra liv ändå.
    Vi har inte sex, har inte haft på flera år men vi har den bästa och närmaste vänskap man kan finna.
    Jag skulle inte lämna honom för någon annan. Någonsin.

    Så det går jättebra att leva ihop ändå!

    Du känns ambivalent och känslostörd, en som letar efter grönare gräs hela tiden.
  • 8992
    Anonym (babs) skrev 2017-12-27 21:07:07 följande:

    Trams.

    Jag lever ihop med en man jag inte är kär i.

    Inte attraherad av heller.

    Men vi har ett bra liv ändå.

    Vi har inte sex, har inte haft på flera år men vi har den bästa och närmaste vänskap man kan finna.

    Jag skulle inte lämna honom för någon annan. Någonsin.

    Så det går jättebra att leva ihop ändå!

    Du känns ambivalent och känslostörd, en som letar efter grönare gräs hela tiden.


    Fast då är ni ju bara vänner som bor ihop. Man är inte känslostörd för att man vill känna kärlek och passion. Skulle aldrig leva med någon jag inte ligger med. Det du beskriver är inget förhållande med kärlek det är som sagt bara vänskap och varför nöja sig med det?
  • Anonym (g)
    8992 skrev 2017-12-27 21:15:38 följande:
    Fast då är ni ju bara vänner som bor ihop. Man är inte känslostörd för att man vill känna kärlek och passion. Skulle aldrig leva med någon jag inte ligger med. Det du beskriver är inget förhållande med kärlek det är som sagt bara vänskap och varför nöja sig med det?
    Det där kan uppfattas som rätt stötande. Det finns folk som aldrig blir kära men trivs jättebra i relationer ändå, ska de inte få kalla det "relation" bara för att du fungerar annorlunda?
  • 8992
    Anonym (g) skrev 2017-12-27 21:35:18 följande:

    Det där kan uppfattas som rätt stötande. Det finns folk som aldrig blir kära men trivs jättebra i relationer ändå, ska de inte få kalla det "relation" bara för att du fungerar annorlunda?


    Uppfattar man det som stötande så borde man nog hålla sig borta från FL. visst det är en typ av relation, men det är fortfarande en vänskapsrelation ingen kärleksrelation som jag skrev. Är det något som är stötande så är det att kalla någon känslostörd och ambivalent för att den vill känna kärlek, passion och attraktion till/för den hen lever med.
  • Anonym (g)
    8992 skrev 2017-12-27 21:42:40 följande:
    Uppfattar man det som stötande så borde man nog hålla sig borta från FL. visst det är en typ av relation, men det är fortfarande en vänskapsrelation ingen kärleksrelation som jag skrev. Är det något som är stötande så är det att kalla någon känslostörd och ambivalent för att den vill känna kärlek, passion och attraktion till/för den hen lever med.
    Så allt som inte är sexuellt, puss och gull är vänskap för dig? Alla typer av människor hänger på FL, jag tänkte bara att det var bra att uppmärksamma dig om att din åsikt är inskränkt. Det finns gott om folk som lever lyckliga i sina relationer där kärleken de kände i början har gått över i en fas där de inte känner som förut, men är helt okej med det. Djupare än vänskap. Sedan finns det de som jag nämnde, som aldrig blir kära men som ändå kan få en djupare relation med sin partner. Bara för att det inte fungerar för dig gör det inte till "bara vänskap". 

    Vad någon annan skrev har inte något att göra med vad jag skrev till dig, du försvarade ju din egen ståndpunkt, så jag tyckte inte att jag behövde inflika på den delen.
  • 8992
    Anonym (g) skrev 2017-12-27 21:55:35 följande:

    Så allt som inte är sexuellt, puss och gull är vänskap för dig? Alla typer av människor hänger på FL, jag tänkte bara att det var bra att uppmärksamma dig om att din åsikt är inskränkt. Det finns gott om folk som lever lyckliga i sina relationer där kärleken de kände i början har gått över i en fas där de inte känner som förut, men är helt okej med det. Djupare än vänskap. Sedan finns det de som jag nämnde, som aldrig blir kära men som ändå kan få en djupare relation med sin partner. Bara för att det inte fungerar för dig gör det inte till "bara vänskap". 

    Vad någon annan skrev har inte något att göra med vad jag skrev till dig, du försvarade ju din egen ståndpunkt, så jag tyckte inte att jag behövde inflika på den delen.


    Men det jag skrev var ett svar till vad en annan skrev så om du inte vill se sammanhanget till mitt svar så kan du ju inte yttra dig. Klart jag står fast vid min ståndpunkt, det var ju jag som skrev den. Och det är simpel fakta - en relation utan kärlek & attraktion (som den jag svarade till själv sa att den inte hade något av) är inte ett förhållande/en kärleksrelation det är en vänskap. Vill man leva så, fine, men varför ska ts nöja sig när man kan få leva med kärlek och attraktion? Livet är för kort för att nöja sig!
  • Anonym (till vägs ände)
    Anonym (babs) skrev 2017-12-27 21:07:07 följande:
    Trams.
    Jag lever ihop med en man jag inte är kär i.
    Inte attraherad av heller.
    Men vi har ett bra liv ändå.
    Vi har inte sex, har inte haft på flera år men vi har den bästa och närmaste vänskap man kan finna.
    Jag skulle inte lämna honom för någon annan. Någonsin.

    Så det går jättebra att leva ihop ändå!

    Du känns ambivalent och känslostörd, en som letar efter grönare gräs hela tiden.
    Jag tror det är du som inte förstått skillnaden på vänner och en romantisk partner och syftet med kärlek. Men vita äktenskap funkar ju för vissa men tror de flesta vill ha sexuell attraktion om de ska vara ihop med någon. Annars hade man ju kunnat bli ihop med sina vänner... vilken som liksom..
  • Anonym (g)
    8992 skrev 2017-12-27 22:42:08 följande:
    Men det jag skrev var ett svar till vad en annan skrev så om du inte vill se sammanhanget till mitt svar så kan du ju inte yttra dig. Klart jag står fast vid min ståndpunkt, det var ju jag som skrev den. Och det är simpel fakta - en relation utan kärlek & attraktion (som den jag svarade till själv sa att den inte hade något av) är inte ett förhållande/en kärleksrelation det är en vänskap. Vill man leva så, fine, men varför ska ts nöja sig när man kan få leva med kärlek och attraktion? Livet är för kort för att nöja sig!
    Så bara för att du skrev det som svar till en annan så stämmer det och man får inte ifrågasätta det utan att ta upp allt du skriver? Jag förstår inte riktigt din logik.

    Men nej, det finns ingen "fakta" i det här området, det finns åsikter. Faktan är att det finns många som lever i samborelationer där de trivs, har barn med mera men inte känner åtrå, och det gör dem inte till "bara vänner", de är ju fortfarande i en samborelation. Jag vet inte varför du har så svårt för att greppa det här, men jag hoppas att du förstår den här gången för jag tror inte att jag orkar upprepa det. 

    Hur du vill leva och inte har ingenting att göra med "fakta" om hur andra ser på sina relationer.
  • 8992
    Anonym (g) skrev 2017-12-28 06:09:58 följande:

    Så bara för att du skrev det som svar till en annan så stämmer det och man får inte ifrågasätta det utan att ta upp allt du skriver? Jag förstår inte riktigt din logik.

    Men nej, det finns ingen "fakta" i det här området, det finns åsikter. Faktan är att det finns många som lever i samborelationer där de trivs, har barn med mera men inte känner åtrå, och det gör dem inte till "bara vänner", de är ju fortfarande i en samborelation. Jag vet inte varför du har så svårt för att greppa det här, men jag hoppas att du förstår den här gången för jag tror inte att jag orkar upprepa det. 

    Hur du vill leva och inte har ingenting att göra med "fakta" om hur andra ser på sina relationer.


    Herregud, låter som du är lite bitter över ditt eget liv faktiskt. En samborelation utan kärlek & åtrå är en kompisrelation med en inneboende.
  • Anonym (A)
    Anonym (g) skrev 2017-12-27 19:00:03 följande:
    Det viktigaste är väl ändå hur ni trivs ihop, man behöver ju faktiskt inte "älska" varandra för att ha en fin samborelation. Däremot är det bra om båda parterna vet vart man står, så mitt första tips är att prata med honom.
    Håller med
  • Anonym (g)
    8992 skrev 2017-12-28 11:18:33 följande:
    Herregud, låter som du är lite bitter över ditt eget liv faktiskt. En samborelation utan kärlek & åtrå är en kompisrelation med en inneboende.
    Så, när argumenten tar slut så går du till attack? Inte speciellt moget.

    Jag har hört din åsikt flera gånger, att du har svårigheter att skilja på dina egna känslor och vad som räknas som fakta är inget som påverkar hur saker och ting egentligen ligger till.

    Det som räknas i den här tråden är vad TS känner, och vi har inte fått tillräckligt med information om vad TS känner för att kunna säga "dumpa och gå vidare". Av det TS har skrivit låter det ju snarare som att hon vill vara med sin man men känner sig dum för att hon inte känner som man ska. Man kan lösa en del problem genom att lämna allt bakom sig och fly. Ibland är det den enda lösningen, men sedan finns det också fall där andra lösningar är att föredra.
Svar på tråden Vem ska man välja?