• Äldre 28 Dec 14:31
    2617 visningar
    10 svar
    10
    2617

    Osäker om jag är gravid

    Hej!


    Jag har en fråga till er som kan mycket inom mens och graviditet och sånt...


    Det är så här att jag är osäker på om jag är gravid. Jag har känt mig konstig i 1,5 vecka, har haft ömma bröst och dem har även blivit lite större tror jag (det känns så i alla fall)  men nu är bara bröstvårtorna lite ömma till och från, har haft lite mensvärk men nu känns det bara konstigt. Jag har fått en konstig aptit, äter väldigt lite. Har mycket flytningar, väldigt rinnig, känns som det är mens som rinner och igår kväll så fick jag typ metallisk smak i munnen, men jag brukar känna den smaken ibland eftersom jag har känsligt tandkött men nu är det extra mycket metallisk smak typ. 


    Gjorde ett test igår, det visade "inte gravid"
    Jag är lite fundersam om jag ska lita på den, för tänk om det skulle visa sig att jag är gravid ändå och då kanske jag går runt och är det tills det blir försent att göra abort typ. Mensen är bara några dagar sen så det kanske inte är panik, men man blir ju ändå lite orolig.

    Just nu är det ingen bra tid för mig att skaffa barn så jag vill gärna veta så fort som möjligt om jag är gravid.

    Har läst på nätet att en del måste vänta över vecka 7 innan de kan plussa (eller längre) och att man kan vara låghormonare och att det inte alltid visas på stickan att man är gravid.

    Jag vet att ni kommer skriva att jag bör gå till vårdcentralen och ta ett blodprov men tänker först bara se vad ni har att säga, om ni kanske känner igen er eller något liknande.

  • Svar på tråden Osäker om jag är gravid
  • Äldre 28 Dec 14:35
    #1

    Tycker inte alls du ska gå och ta något blodprov.

    Man avvaktar och fortsätter testa, max varannan dag, rimligen nån gång i veckan, tills mensen kommer. Uteblir den mer än 1-2 månader kan man kontakta som vårdcentral.

    Det är ytterst osannolikt att man har en massa symtom men negativt gravtest och är gravid. Då beror troligtvis symtomen på något annat.

    Och även om du inte skulle få positivt gravtest förrän vecka 7 så är det gott om tid för att göra abort!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 28 Dec 14:37
    #2

    Hej! Om jag vore du skulle jag testa igen om några dagar och med morgonurin.

  • Äldre 28 Dec 15:02
    #3
    EpicNurse skrev 2017-12-28 14:35:06 följande:

    Tycker inte alls du ska gå och ta något blodprov.

    Man avvaktar och fortsätter testa, max varannan dag, rimligen nån gång i veckan, tills mensen kommer. Uteblir den mer än 1-2 månader kan man kontakta som vårdcentral.

    Det är ytterst osannolikt att man har en massa symtom men negativt gravtest och är gravid. Då beror troligtvis symtomen på något annat.

    Och även om du inte skulle få positivt gravtest förrän vecka 7 så är det gott om tid för att göra abort!


    Okej, men jag har läst om att fostret redan kan känna av beröring om man stryker handen på magen när man är i vecka 7, och i vecka 8 så rör den på sig, i vecka 9 börjar den höra och jag vet inte om jag kan klara av att göra abort då, känns som att jag typ dödar mitt eget barn (jag vet att det kanske låter lite konstigt)
  • Äldre 28 Dec 15:13
    #4
    The Songbird skrev 2017-12-28 15:02:24 följande:

    Okej, men jag har läst om att fostret redan kan känna av beröring om man stryker handen på magen när man är i vecka 7, och i vecka 8 så rör den på sig, i vecka 9 börjar den höra och jag vet inte om jag kan klara av att göra abort då, känns som att jag typ dödar mitt eget barn (jag vet att det kanske låter lite konstigt)


    Man kan oavsett inte göra abort innan man kan se graviditeten med ultraljud. Alltså vecka tidigast vecka 6. Men ofta blir det efter v 6 pga att det är kötid. Och för att boka en abort behöver man positivt graviditetstest.

    Och, det är ju faktiskt det man gör när man gör abort. Tar bort ett blivande barn... det är ju inget att hymla med.

    Avvakta och testa igen!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 28 Dec 15:27
    #5
    EpicNurse skrev 2017-12-28 15:13:02 följande:
    Man kan oavsett inte göra abort innan man kan se graviditeten med ultraljud. Alltså vecka tidigast vecka 6. Men ofta blir det efter v 6 pga att det är kötid. Och för att boka en abort behöver man positivt graviditetstest.

    Och, det är ju faktiskt det man gör när man gör abort. Tar bort ett blivande barn... det är ju inget att hymla med.

    Avvakta och testa igen!

    Jo jag vet att det är ett blivande barn man tar bort men det är ju bättre att ta bort fostret innan den känner av att den existerar, vill ju inte plåga den liksom!


    Får testa ett nytt test igen om en vecka om jag fortsätter känna mig konstig.

  • Äldre 28 Dec 16:33
    #6
    The Songbird skrev 2017-12-28 15:02:24 följande:

    Okej, men jag har läst om att fostret redan kan känna av beröring om man stryker handen på magen när man är i vecka 7, och i vecka 8 så rör den på sig, i vecka 9 börjar den höra och jag vet inte om jag kan klara av att göra abort då, känns som att jag typ dödar mitt eget barn (jag vet att det kanske låter lite konstigt)


    Var har du läst det där? Livmodern kommer inte upp ur bäckenet förrän v 12-13 så fostret känner inte beröring redan i v 7.

    Sen så tycker jag inte att du ska tänka på det som ett barn, det gör bara det hela jobbigare för dig. Jag vet inte om det finns nån forskning på huruvida ett 8-veckorsfoster känner nåt eller ens vet om sin egen existens, men jag har ganska svårt att tro det.
  • Äldre 28 Dec 18:46
    #7
    Iowhannah skrev 2017-12-28 16:33:03 följande:
    Var har du läst det där? Livmodern kommer inte upp ur bäckenet förrän v 12-13 så fostret känner inte beröring redan i v 7.

    Sen så tycker jag inte att du ska tänka på det som ett barn, det gör bara det hela jobbigare för dig. Jag vet inte om det finns nån forskning på huruvida ett 8-veckorsfoster känner nåt eller ens vet om sin egen existens, men jag har ganska svårt att tro det.
    Ja du kanske har rätt men jag läste om det på mammasidan.se
    Här är länken för vecka 7: mammasidan.se/gravid/vecka/7


  • Äldre 28 Dec 19:57
    #8
    The Songbird skrev 2017-12-28 18:46:06 följande:

    Ja du kanske har rätt men jag läste om det på mammasidan.se

    Här är länken för vecka 7: mammasidan.se/gravid/vecka/7


    Men oj! Det där stämmer verkligen inte. Fostret känner absolut inget som sker på utsidan förrän ca vecka 12-13. Man kan inte ens känna livmodern genom att trycka på magen så tidigt! Så det enda som skulle kunna känna att man klappar på magen är tarmarna, och där ligger ju inget foster.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 28 Dec 20:02
    #9

    Ett tips är att läsa på tex 1177 istället eftersom det är utbildade personer som har skrivit och granskat informationen där.

    www.1177.se/Skane/Tema/Gravid/Graviditeten/vecka-for-vecka/Graviditetskalender/Gravid-i-vecka-6)


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 29 Dec 14:58
    #10
    EpicNurse skrev 2017-12-28 19:57:29 följande:
    Men oj! Det där stämmer verkligen inte. Fostret känner absolut inget som sker på utsidan förrän ca vecka 12-13. Man kan inte ens känna livmodern genom att trycka på magen så tidigt! Så det enda som skulle kunna känna att man klappar på magen är tarmarna, och där ligger ju inget foster.
    Jaha okej... när jag tänker efter så måste jag vara ganska osmart, borde ha förstått att det lät lite konstigt att det redan i vecka 7 känner av beröring! 

    Men jag tycker att den där mammasidan.se var ganska enkel att förstå och det står tydligt men tydligen så har dem skrivit fel. Jag ska göra som du sa, att läsa på 1177 istället.

    Tack att du gjorde mig lite klokare! Glad
Svar på tråden Osäker om jag är gravid