• Anonym (Leg Apotek­are)
    Äldre 28 Dec 23:25
    77525 visningar
    230 svar
    230
    77525

    Jag är apotekare, fråga vad ni vill

    Jag jobbar som apotekare på apotek, fråga vad ni vill :)

  • Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill
  • Anonym (Leg Apotek­are) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 05:24
    #18
    RJEL skrev 2017-12-28 23:37:25 följande:

    Ska till thailand om 2 veckor och undrar vilket solskydd du rekommenderar till kropp och ansiktet. (Är gravid i vecka 23 när vi åker) ska vara där i 2 veckor.

    Undrar även vilket myggmedel du rekommenderar. Har försökt hitta dessa produkter på apotea men de står inget om det är tilllåtet för gravida osv


    Vad härligt med en resa. Då man som gravid kan få pigmentsförändringar av starkt solljus, skulle jag rekommendera ett solskydd med faktor 30 eller högre, och smörja ett par gånger per dag. Eventuella pigmentsförändringar är dock något som försvinner en tid efter förlossningen.

    Vad gäller myggmedel är MyggA okej att använda som gravid.

    Jag skulle även vilka slå ett slag för ett par stödstrumpor om du ska flyga såpass långt som till Thailand, så kan du minska risken för svullna ben.
  • Anonym (Leg Apotek­are) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 06:07
    #19
    +1
    Anonym (S) skrev 2017-12-28 23:44:45 följande:

    Är det någon sorts "regel" när man jobbar på apotek att ju längre kön är desto långsammare ska man arbeta?


    Om jag skulle få en krona varje gång en kund gör sig lustig på detta sätt.. Ärligt talat, vi jobbar så fort vi kan för att göra de kontroller vi är ålagda att göra.

    *vem är medicinen till?

    * Vem har skrivit ut den?

    * Är förskrivaren behörig att skriva ut läkemedlet? Detta behöver man ibland dubbelkolla, beroende på läkemedel.

    * Förstår man doseringstexten?

    * Är doseringen rimlig?

    * Ringa läkaren om det finns några frågetecken

    * Finns det fler recept på samma eller liknande läkemedel? Olika styrkor? Vilket recept är korrekt?

    * Är det tillåtet att hämta inom förmånen enligt förmånsreglerna? Om inte kräver detta en diskussion med kunden.

    * Diskussion med kunden om det är ok att byta till generika.

    * Teknisk kontroll av varje förpackning. Ser förpackningen kurant ut, dvs säkerställa att förpackningen inte är skadad eller visar tecken på att ha något fel? Är hållbarheten tillräckligt lång för hela behandlingen?

    * Sätta på etiketten (på rätt förpackning), det är lätt hänt att förväxla etiketter så här gäller det att fokusera. Samtidigt finns regler för var på förpackningen etiketten får sitta.

    * Farmaceutisk kontroll: rätt läkemedel till denna persons indikation, i rätt dos?

    * kontrollera att läkemedlet fungerar bra tillsammans med och inte krockar (interagerar) med några andra av kundens mediciner.

    * rådgivning och tips för bättre läkemedelsanvändning.

    Eftersom vi vet att det finns så många kontroller vi måste göra med största noggrannhet, så finns det en gräns för hur snabbt vi kan arbeta utan att göra misstag. Vi vet hela tiden hur lång kö vi har, både i antal väntande och kötid. Vi är ofta underbemmanade och på många apotek har vi apotekstekniker på receptsidan. Det innebär att jag som farmaceut har flera pågående ärenden parallellt där teknikern är min förlängda arm och tar hand om delar av expeditionen som inte kräver legitimerad personal. Jag gör därefter kontrollerna och godkänner expeditionen. Varje misstag vi gör skulle potentiellt kunna riskera ditt liv eller hälsa och därför utför vi vårt arbete med största försiktighet.
  • Anonym (Leg Apotek­are) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 06:16
    #20
    Anonym (Vurpan) skrev 2017-12-29 00:08:15 följande:

    Nallar du någonsin från opiatmedicinerna? Det skulle jag ha gjort..


    För det första är det inget som jag någonsin gjort, eller funderat på att göra. Alla narkotiska läkemedel står under extremt noggrann kontroll med mycket täta investeringar. Att "nalla" därifrån skulle aldrig gå obemärkt förbi.
  • Anonym (Leg Apotek­are) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 20:47
    #61
    +1
    Anonym (Varför) skrev 2017-12-29 08:29:33 följande:

    Jag läste häromdagen om en kvinna som fick mediciner som gjorde henne dement. Varför reagerade inte ni på apoteket?


    Att en person låter någon annan hämta ut sin medicin är vanligt och inget som får några varningsklockor att ringa, inte alls. Nu är jag inte insatt i fallet du refererar till, men jag har svårt att se att det är något som man borde fånga upp på apoteket. Vi känner sällan till en persons fulla sjukdomsbild, och jag tänker att det här är ett problem som inte fångas upp under en normal expediering. Däremot kan man på apoteket eller vårdcentralen begära en läkemedelsgenomgång där interaktioner mellan läkemedel står i fokus, där detta problem lättare skulle kunnat ha identifierats.
  • Anonym (Leg Apotek­are) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 20:51
    #62
    +1
    Anonym (Säkerheten) skrev 2017-12-29 09:06:11 följande:

    Jag har toppen apotekspersonal där jag bor. Min fråga gäller säkerheten på jobbet: hur har ni det med skyddsombud, säkerhet mot tex missbrukare och rånare som kan komma in? Apoteken är ju ett av de få ställen som har kontanter har jag läst så ni blir attraktiva för sån rån. Känner ni er trygga på jobbet? Fungerar säkerheten?


    Vi har ju skyddsombud precis som alla andra arbetsplatser. Givetvis ökar risken för rån, hot och våld när apoteken fortfarande hanterar kontanter, men precis som du är inne på så är det inte ovanligt att missbrukare vill hota till sig receptbelagda läkemedel. Givetvis finns det noggranna rutiner och planer hur vi ska agera i hotfulla situationer, men utan att gå in på vilka detaljer det rör sig om, finns det givetvis altid en oro att något ska inträffa, framförallt då man arbetar ensam sena kvällar.
  • Anonym (Leg Apotek­are) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 21:10
    #63
    +1
    Anonym (Frågor) skrev 2017-12-29 10:58:46 följande:
    1 vilken ögonkräm skulle du rekommendera?
    2   Mjäll eksem  finns det någon bra salva för det?
    3 Mjällschampo
    4 är coldzyme bra?
    1. Det är väldigt svårt att svara på då det finns ett antal ögonkrämer, med varierande kosmetik och funktion. Vad för funktion är det du önskar? Vad har du för hudtyp? Känslig hud? Jag rekommenderar ett besök till apoteket där du kan få hjälp att hitta den ögonkräm som passar bäst för dig. De flesta apotek har även öppnade förpackningar så du själv kan testa och känna hur du tycker att de känns.

    2. Det är svårt att svara på utan att du ger mer detaljer om det mjälleksem som du är drabbad av. Var sitter det? Har du fått diagnosticerat av läkare att det är mjälleksem? Vad har du provat tidigare? Ibland kan kortisonkräm hjälpa, men detta ska undvikas runt ögon och mun utan läkarrekommendation. Ibland kan det behövas starkare krämer som man får utskrivet på recept. Ja

    3. Är det små flagor eller större flak? Stora flagor är tecken på mjäll som man kan prova at behandla med ett schampo innehållande selen som ett första steg, exempelvis Selsun. Om det inte hjälper eller om det är mycket stora besvär kan man prova ett schampo med ketokonazol, exempelvis fungoral. Låt schampot sitta i 5-10 minuter, skölj därefter ur noggrant och behandla 2 gånger i veckan, under upp till en månad. Därefter kan du behandla vid behov.
    Är det små flagor, och du har en kliande hårbotten är det vanligt att man tror att man har mjäll, fast det i själva verket handlar om en torr hårbotten. Ett schampo för torr hårbotten kan då göra underverk, det finns även en gel man kan använda som återfuktar hårbotten utan att göra håret fett man kan kombinera med sådant schampo. 

    4. Coldzyme, enligt min värdering av den vetenskapliga dokumentationen som läkemedelsbolaget har publicerat visar en tvivelaktig effekt. På det sätt man lagt upp de kliniska testerna anser jag att man inte på bästa tänkbara sett visat att det faktiskt fungerar och rekommenderar det inte till de kunder jag träffar på. För de kunder som frågar om det så säger jag att det är ett av de medel som finns att tillgå på marknaden om man vill förebygga eller förkorta sjukdom, men att dess faktiska effekt är tveksam. 
  • Anonym (Leg Apotek­are) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 21:45
    #65
    +1
    Cynnis skrev 2017-12-29 11:55:10 följande:

    Jag undrar varför ni ALLTID ska envisas att ge en annan medicin än receptet säger. Det är helt okej att ni säger tex att det blir billigare, EN gång. Men jag vet inte hur många gånger jag har fått stå och tjafsa med apotekspersonal om jag inte har gått med på att byta ut. Sist så skulle jag ha smärtstillande. Oooj vad mycket dyrare mitt recept var mot ersättningen! Och det skulle visst ge samma effekt! I själva verket så kostade receptet 20kr mer. Till slut efter diverse munhuggning så frågade jag personalen: Ger ersättningen till mitt recept exakt(!) samma smärtlindring så visst då kan jag ta det. Då tvekade hon och gav sig, jag fick ut mitt recept. Även en släkting (som är jättesjuk) har fått tjafsa, och då hade läkaren skrivit att "Denna medicin får EJ bytas ut!" Vad händer? Jo apotekspersonalen börjar tjafsa. Varför gör ni så, trots att man klart och tydligt inte(!) vill byta ut!?


    Det finns ett bra svar på din första fråga, och det är för att vi måste fråga. 

    Jag vill börja med att kort förklara bakgrunden till varför vi över huvud taget ställer frågan om utbyte på apotek. Statens kostnad för läkemedel är enorm. För att hålla priserna så låga som möjligt har staten designat ett system som ska hålla kostnaderna för läkemedel nere. Det innebär att staten via TLFV (Tandvårds och läkemedelsförmånsverket) upphandlar nya priser på läkemedel varje månad. Den vara som vinner upphandlingen blir det vi på apoteket kallar periodens vara (PV), och det är den vara vi är skyldiga att byta till enligt förmånsreglerna. 

    Om du kommer till apoteket och har ett recept på Alvedon 500 mg, 100 tabletter så kommer vi således att fråga dig om det går bra att byta till en annan fabrikant. låt säga att periodens vara denna månad är Paracetamol Orifarm, Låt oss nu säga att Paracetamol orifarm kostar 50 kronor och Alvedon kostar 60 kronor Nu kan flera saker ske:
    1. Du ber att få behålla Alvedon. Inga problem, idag har jag Alvedon hemma och du kan få din förpackning Alvedon på en gång. Eftersom staten vill hålla sina priser nere så erbjuds man att köpa periodens vara för 50 kronor, och det är därför enbart 50 kronor som kommer ingå i förmånen. Så 50 kronor av de 60 som du betalar kommer att tillgodoräknas dig på ditt högkostnadskort. De sista 10 kronorna får du stå för helt på egen hand. Har du frikort betalar du  alltså 10 kronor, mellanskillnaden, helt ur egen ficka.  Oavsett vad man tycker om detta som kund så är det så lagen är skriven.
    2. Du tycker inte att det spelar så stor roll vem som har gjort din medicin och byter därför till Paracetamol Orifarm, du betalar 50 kronor och kan tillgodoräkna dig hela beloppet inom högkostnadsskyddet. Har du frikort får du denna förpackning gratis.
    3. Du vill väldigt gärna ha Panodil, för det är ju vad du alltid har fått innan. I det här fallet, när du varken väljer det läkaren har skrivit på receptet eller vad som tillhandahålls som periodens vara får du betala fullt pris för Panodil, och du kommer inte kunna tillgodoräkna dig något i högkostnadsskyddet. Detta innebär att om du har frikort betalar du fullt pris för din förpackning Panodil. 

    För den andra delen av din fråga som säger att läkaren skrivit att byte ej får ske, så får vi inte byta. Läkare ska egentligen bara skriva detta om det finns en medicinsk anledning till att vi på apoteket inte får byta till ett likamedel. Det kan exempelvis vara så att man är allergisk mot ett av de ingående ämnena i andra tabletter eller av andra anledningar inte bör byta fabrikant. 

    På det apotek där jag arbetar respekterar vi våra kunders önskan om utbyte. Som kund ska man vara delaktig i diskussionen om utbyte och vill du betala extra för att tabletten ska ha ett särskilt namn är det helt okej, och ingen anledning för oss att bråka om. 

    Och för att besvara din andra fråga så gör Läkemedelsverket bedömningarna om vilka tabletter som är utbytbara mot varandra. Det är mycket noggrant reglerat, och likamedel ska ge samma effekt på samma tid som referensläkemedlet. Som läkemedelsanvändare kan man därför känna sig trygg i att utbytet sker på ett säkert sett. Det är ALLTID samma aktiva substans i SAMMA styrka i utbytbara läkemedel, och dess effekt är DENSAMMA. Det som kan skilja är de andra ämnen som behövs  för att göra en tablett, det kan vara fyllnadsmedel, färgämne bindemedel etc. Ett fåtal personer kan reagera på dessa skillnader, vissa reagerar på den generiska varianten, andra på orginalläkemedlet. 
  • Anonym (Leg Apotek­are) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 21:49
    #66
    +1
    Anonym (hur?) skrev 2017-12-29 14:12:10 följande:

    Ni har blivit såå himla mycket trevligare för ett antal år sen, det var en jättestor skillnad tycker jag! :)
    Hörde av en med inblick att ni hade gått igenom nån organisationsförändring eller nåt för lite mer än 5 år sen eller nåt sånt? Är bara så nyfiken på detta, vad va det som hände? :)
    Fick ni nån extra utbildning i bemötande eller hur gick det till?


    2010 (om jag minns rätt) så gick vi från ett system där det statligt ägda Apoteket AB, gick från att vara ensam aktör på marknaden till att konkurrents tilläts. Ett flertal nya kedjor startade därför upp och började konkurrera med varandra och Apoteket AB om de marknadsandelar som fanns. En av de positiva asperkter detta förde med sig var att man började fokusera mycket mer på kundvård och att ge en ännu bättre service än tidigare. Kul att du märkt det. Det är något vi på det apotek jag jobbar på arbetar med varje dag, att ständigt förbättra kundmötet.
  • Anonym (Leg Apotek­are) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 21:58
    #70
    Anonym skrev 2017-12-29 16:28:23 följande:

    Sedan monopolet avskaffades inom branschen har apotekskedjorna inriktat sig på diverse krams som kosmetika, lyxgodis, sexartiklar och hälsokostvaror till överpris i designade lyxförpackningar. Receptbelagda märkesmediciner har hamnat i skymundan och finns ofta inte i lager längre och receptfria apoteksvaror säljs i vanliga matbutiker. Personalen har blivit ointresserad av att ge kunderna service.

    Fråga: Hur tycker trådstartaren att införandet av den fria marknaden och den kvalitétsförsämring detta medfört påverkar apotekaryrkets rykte och status?

    Då jag aldrig arbetade inom fältet innan monopolet släpptes är det svårt för mig att göra en rättvis jämförelse, så det låter jag faktiskt någon mer insatt yttra sig i


Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill