• Anonym (Leg Apotek­are)
    Äldre 28 Dec 23:25
    77525 visningar
    230 svar
    230
    77525

    Jag är apotekare, fråga vad ni vill

    Jag jobbar som apotekare på apotek, fråga vad ni vill :)

  • Svar på tråden Jag är apotekare, fråga vad ni vill
  • Anonym (Leg Apotek­are) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 05:24
    #18
    RJEL skrev 2017-12-28 23:37:25 följande:

    Ska till thailand om 2 veckor och undrar vilket solskydd du rekommenderar till kropp och ansiktet. (Är gravid i vecka 23 när vi åker) ska vara där i 2 veckor.

    Undrar även vilket myggmedel du rekommenderar. Har försökt hitta dessa produkter på apotea men de står inget om det är tilllåtet för gravida osv


    Vad härligt med en resa. Då man som gravid kan få pigmentsförändringar av starkt solljus, skulle jag rekommendera ett solskydd med faktor 30 eller högre, och smörja ett par gånger per dag. Eventuella pigmentsförändringar är dock något som försvinner en tid efter förlossningen.

    Vad gäller myggmedel är MyggA okej att använda som gravid.

    Jag skulle även vilka slå ett slag för ett par stödstrumpor om du ska flyga såpass långt som till Thailand, så kan du minska risken för svullna ben.
  • Anonym (Leg Apotek­are) Trådstartaren
    Äldre 29 Dec 06:07
    #19
    +1
    Anonym (S) skrev 2017-12-28 23:44:45 följande:

    Är det någon sorts "regel" när man jobbar på apotek att ju längre kön är desto långsammare ska man arbeta?


    Om jag skulle få en krona varje gång en kund gör sig lustig på detta sätt.. Ärligt talat, vi jobbar så fort vi kan för att göra de kontroller vi är ålagda att göra.

    *vem är medicinen till?

    * Vem har skrivit ut den?

    * Är förskrivaren behörig att skriva ut läkemedlet? Detta behöver man ibland dubbelkolla, beroende på läkemedel.

    * Förstår man doseringstexten?

    * Är doseringen rimlig?

    * Ringa läkaren om det finns några frågetecken