• Anonym (Irriterad)

    Snåla saker folk gjort ni chockas över?

    Har ni varit med om snåla saker folk gjort? Jag kan börja:

    Jag och min man bjöd hem ett annat par till middag. Vi serverade oxfilé med potatisgratäng och bearnaisesås och sallad. Till det bjöd vi på en fin flaska vin. Vi åt gott och hade det trevligt. Så säger tjejen i det andra paret att de ville bjuda på middag och att vi nästa gång skulle äta hos dem. Trevligt tyckte vi. När vi kom hem till dem och skulle äta serverade de fläskfilé med klyftpotatis och grönpepparsås, sallad, en flaska vin (som var mycket billigare än det vi köpte) och en flaska coca-cola. De sa att de var osäkra på vilket vin vi gillade men de tyckte det vinet verkade gott. Jag och min man var måttligt besvikna på maten och drycken. Våran middag var jättefin och dyr och tillbaka får vi ynka fläskfilé med klyftpotatis, sås och sallad samt billigt vin och en flaska läsk! Behöver jag säga att vi inte ville fortsätta bjuda på middag efter detta?

  • Svar på tråden Snåla saker folk gjort ni chockas över?
  • Anonym (Billyspizzan)
    Anonym (Irriterad) skrev 2017-12-29 15:44:01 följande:

    Har ni varit med om snåla saker folk gjort? Jag kan börja:

    Jag och min man bjöd hem ett annat par till middag. Vi serverade oxfilé med potatisgratäng och bearnaisesås och sallad. Till det bjöd vi på en fin flaska vin. Vi åt gott och hade det trevligt. Så säger tjejen i det andra paret att de ville bjuda på middag och att vi nästa gång skulle äta hos dem. Trevligt tyckte vi. När vi kom hem till dem och skulle äta serverade de fläskfilé med klyftpotatis och grönpepparsås, sallad, en flaska vin (som var mycket billigare än det vi köpte) och en flaska coca-cola. De sa att de var osäkra på vilket vin vi gillade men de tyckte det vinet verkade gott. Jag och min man var måttligt besvikna på maten och drycken. Våran middag var jättefin och dyr och tillbaka får vi ynka fläskfilé med klyftpotatis, sås och sallad samt billigt vin och en flaska läsk! Behöver jag säga att vi inte ville fortsätta bjuda på middag efter detta?


    Kan väl förstå grejen att det tar lite mer tid att laga potatisgratäng än klyftpotatis som bara är att skiva potatis och in i ugnen. Fläskfilé kräver ju inte heller samma typ av "omvårdnad" som oxfilé, men om det bara handlar om att fläskfilé är billigare och tycka att det är snålt, behöver man nog få lite andra perspektiv.
  • Anonym (ms)
    Anonym (Irriterad) skrev 2017-12-29 15:44:01 följande:

    Har ni varit med om snåla saker folk gjort? Jag kan börja:

    Jag och min man bjöd hem ett annat par till middag. Vi serverade oxfilé med potatisgratäng och bearnaisesås och sallad. Till det bjöd vi på en fin flaska vin. Vi åt gott och hade det trevligt. Så säger tjejen i det andra paret att de ville bjuda på middag och att vi nästa gång skulle äta hos dem. Trevligt tyckte vi. När vi kom hem till dem och skulle äta serverade de fläskfilé med klyftpotatis och grönpepparsås, sallad, en flaska vin (som var mycket billigare än det vi köpte) och en flaska coca-cola. De sa att de var osäkra på vilket vin vi gillade men de tyckte det vinet verkade gott. Jag och min man var måttligt besvikna på maten och drycken. Våran middag var jättefin och dyr och tillbaka får vi ynka fläskfilé med klyftpotatis, sås och sallad samt billigt vin och en flaska läsk! Behöver jag säga att vi inte ville fortsätta bjuda på middag efter detta?


    Du klagar över att bli bortbjuden på middag?
    Hjälp, löjligt!
  • Anonym (Troll)
    Anonym (Irriterad) skrev 2017-12-29 17:47:30 följande:

    Tråkigt att folk har så nedlåtande ton i tråden tycker jag.


    Tycker du verkligen att folk ser ner på dig pga av den här tråden? Den visar ju bara hur snål DU är.


    Jag tycker inte själv att oxfile är så mycket batter än fläskfile. Vinet som dina vänner valde kanske passade mycket batter än ett dyrt vin!

    Du framstår mer snål och otacksam här.

  • Anonym (MadamFlod)
    Anonym (Irriterad) skrev 2017-12-29 15:44:01 följande:
    Har ni varit med om snåla saker folk gjort? Jag kan börja: Jag och min man bjöd hem ett annat par till middag. Vi serverade oxfilé med potatisgratäng och bearnaisesås och sallad. Till det bjöd vi på en fin flaska vin. Vi åt gott och hade det trevligt. Så säger tjejen i det andra paret att de ville bjuda på middag och att vi nästa gång skulle äta hos dem. Trevligt tyckte vi. När vi kom hem till dem och skulle äta serverade de fläskfilé med klyftpotatis och grönpepparsås, sallad, en flaska vin (som var mycket billigare än det vi köpte) och en flaska coca-cola. De sa att de var osäkra på vilket vin vi gillade men de tyckte det vinet verkade gott. Jag och min man var måttligt besvikna på maten och drycken. Våran middag var jättefin och dyr och tillbaka får vi ynka fläskfilé med klyftpotatis, sås och sallad samt billigt vin och en flaska läsk! Behöver jag säga att vi inte ville fortsätta bjuda på middag efter detta?

    Tyckte båda middagarna lät ungefär lika trevliga. Du kan inte sätta lika höga krav på andra som du sätter på dig själv.
  • Anonym (SPYR!!)
    Anonym (Irriterad) skrev 2017-12-29 15:44:01 följande:

    Har ni varit med om snåla saker folk gjort? Jag kan börja:

    Jag och min man bjöd hem ett annat par till middag. Vi serverade oxfilé med potatisgratäng och bearnaisesås och sallad. Till det bjöd vi på en fin flaska vin. Vi åt gott och hade det trevligt. Så säger tjejen i det andra paret att de ville bjuda på middag och att vi nästa gång skulle äta hos dem. Trevligt tyckte vi. När vi kom hem till dem och skulle äta serverade de fläskfilé med klyftpotatis och grönpepparsås, sallad, en flaska vin (som var mycket billigare än det vi köpte) och en flaska coca-cola. De sa att de var osäkra på vilket vin vi gillade men de tyckte det vinet verkade gott. Jag och min man var måttligt besvikna på maten och drycken. Våran middag var jättefin och dyr och tillbaka får vi ynka fläskfilé med klyftpotatis, sås och sallad samt billigt vin och en flaska läsk! Behöver jag säga att vi inte ville fortsätta bjuda på middag efter detta?


    Kom ner på jorden och tillbaka till verkligheten snälla.....
    Du säger alltså upp vänskapen till detta paret för att du inte fick tillräckligt fin mat och fint vin.. 


    Personer som du ÄCKLAR mig..

  • Anonym (Troll)
    Anonym (SPYR!!) skrev 2017-12-30 16:21:52 följande:

    Kom ner på jorden och tillbaka till verkligheten snälla.....
    Du säger alltså upp vänskapen till detta paret för att du inte fick tillräckligt fin mat och fint vin.. 


    Personer som du ÄCKLAR mig..


    Håller fullständigt med!
  • Skånepar

    Fläskfile är godare än oxfile, och de tänkte faktiskt på att ni kanske inte ville dricka alkohol utan kom med ett alkoholfritt alternativ.
    Dyrt är inte alltid bäst, men tänk på det nästa gång ni bjuder hem folk, ta kvitto på all mat och dryck, och räkna samman summorna och presentera för era gäster så de vet hur mycket de ska handla för då de bjuder tillbaka.

  • svartakatten98

    Haha, jag som trodde att sällskapet var det viktigaste när man bjuder på middag.Vad är ens vitsen att gå och äta hos andra när man endast värderar maten. Då kan man lika gärna stanna hemma och äta det man själv vill.

  • Anonym (Gäsp)

    Blev bjuden, av någon som inte lämnat 70 talet ännu, på oxfilé, potatisgratäng och beasås. Gäsp ....... oerhört kreativt........gäsp igen, men på 70 talet så var ju oxfilé så inne för att visa att man hade pengar. Och en del tycks ha fastnat i det. Trodde inte det fanns en människa under 60 år som tycker det är märkvärdigt längre. Snarare bevis på total fantasilöshet. Skulle själv inte komma på tanken att bjuda på så trist meny. Skulle förmodligen tacka nej till ny middagsinbjudan. Men så är jag matsnobb också! Så ta jag skulle definitivt, precis som dina stackars gäster, inte se din middag som något så speciellt så att jag måste anstränga mig för att toppa den.

    Men om jag hade fått en vällagad middag på torskrygg med en pure på potatis, blomkål och pepparrot med en ärt tsatsiki till så hade jag nog tagit utmaningen.

    Och det hade fortfarande inte haft ett skit med pengar att glra!

  • molly11

    Ts, hur skulle du bjuda igen om du blev bjuden på exempelvis äkta kobebiff och dom perignon. I jämförelse med det är oxfilé och ert fina vin hundmat prismässigt! Får du säga upp kontakten och flytta då?

  • Aniiee

    Jag passade på att bjuda in några vänner på middag idag, innan vi åker i morgon. Gissa vad jag bjuder på, dagen före nyårsafton?


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • cattus

    Blir man bjuden på middag så är det faktiskt himla skönt att faktiskt inte behöva laga den själv,...
    Bara sitta ned och äta.
    Ibland kan det ju faktiskt hända att det har mer med matlagningskunskaperna att göra än plånboken också.
    Sällskapet är viktigare än maten. Hellre enkelt och gott än "för" avancerat och misslyckat.
    Vet man att det är sagt att det är något enkelt så kan man ta det för vad det är.
    Pannkaka, korv med mos eller filé spelar inte någon större roll.

  • HelaGotland
    Aniiee skrev 2017-12-30 17:08:51 följande:
    Jag passade på att bjuda in några vänner på middag idag, innan vi åker i morgon. Gissa vad jag bjuder på, dagen före nyårsafton?
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole

    Makaronilåda med julskinka? :D
  • Aniiee
    HelaGotland skrev 2017-12-30 20:34:37 följande:

    Makaronilåda med julskinka? :D
    Nästan. Lasagne.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • HelaGotland
    Aniiee skrev 2017-12-30 20:41:03 följande:

    Nästan. Lasagne.


    Hemmagjord är god. Efter all fet julmat kan det vara precis vad man vill ha.
  • Anonym (katten)

    potatisgratäng och bea, tårta på tårta. Ska man ha någon sås alls till potatisgratäng ska man ha en lätt rödvinssky. Annars ingen sås alls. 

  • Anonym (MadamFlod)
    Anonym (Ebbg) skrev 2017-12-31 00:56:59 följande:
    Synd, Trodde detta skulle vara en tråd med roliga historier, och så är det bara en uppenbar trolltråd. Suck.

    Finns inga roliga trådar på FL längre
  • Anonym (Vera)

    Men TS. Så här beter man sig inte. När man blir bjuden på middag av vänner så handlar det om att njuta av samvaron, av sällskapet över en bit mat och dryck. Det är ouppfostrat och snålt och oförskämt beteende att ens sitta och räkna på kostnad och klaga på matens finhetsgrad som du har gjort. Man gör bara inte så. Jag förstår inte att ingen har talat om det här för dig tidigare? Har du inte fått någon uppfostran?

    Det låter som om du strävar efter en viss klass också, men faktum är att middagen ni bjöd på anses i många kretsar som fantasilös och pinsam och 70-tal...ingen förrätt, ingen efterrätt heller. Men återigen, det var bara en måltid att samlas kring. Det var inte en tävling, eller en försäljning där ni beräknande förväntade att samma summa pengar skulle läggas ut på er hos vännernas middag.

    Det som är skrämmande är att du trots alla svar i tråden så skäms du inte över ditt beteende.

  • Anonym (mor)
    Anonym (MadamFlod) skrev 2017-12-31 01:26:00 följande:

    Finns inga roliga trådar på FL längre
    Men det finns ju många intressanta trådar! Usla trolltrådar kan man väl bara strunta i. Jag tycker FL är toppen.
Svar på tråden Snåla saker folk gjort ni chockas över?