straffad pga fira nyår med sina vänner?
Det är ganska självklart att man inte får fira nyår utan vuxna när man är 14 år! Det är nog extremt få 14-åringar som firar med kompisar, och i så fall med kompisar och deras familj, typ.
Det märks att du har en annorlunda bild av vad man borde få göra osv när man är 14, vilket säkert beror på att du haft en strulig uppväxt. Nu är du hos en familj som kräver samma saker av dig som är normalt i din ålder. Det är bara att gilla läget! Inte så kul nu, men när du blir vuxen kommer du att uppskatta det.
Vad är det för vänner du har och hur firade ni? Är det något dina "föräldrar" skulle ha tyckt var bra? (eller soc, dina lärare eller andra vettiga vuxna) Tänk på att de är rädda om dig!
Min dotter är 15, så inte så mycket äldre än dig. Hon firade för första gången nyår utan oss. Hon var tillsammans med fyra tjejer i klassen hemma hos en av tjejerna och lagade trerätters middag och hade det mysigt. Jag känner alla tjejerna och föräldrarna till några, bland annat hon som de var hemma hos. Inga andra personer, alkohol eller fyrverkerier var inblandade. Jag kände mig helt trygg med detta.
Mitt råd till dig är att försöka passa in och flyta med när det gäller regler osv, istället för att kämpa emot. Umgås med vettiga kompisar och skaffa bra fritidsintressen.