Inlägg från: Anonym (Mamma till tonåringar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma till tonåringar)

straffad pga fira nyår med sina vänner?

Det är ganska självklart att man inte får fira nyår utan vuxna när man är 14 år! Det är nog extremt få 14-åringar som firar med kompisar, och i så fall med kompisar och deras familj, typ.

Det märks att du har en annorlunda bild av vad man borde få göra osv när man är 14, vilket säkert beror på att du haft en strulig uppväxt. Nu är du hos en familj som kräver samma saker av dig som är normalt i din ålder. Det är bara att gilla läget! Inte så kul nu, men när du blir vuxen kommer du att uppskatta det.

Vad är det för vänner du har och hur firade ni? Är det något dina "föräldrar" skulle ha tyckt var bra? (eller soc, dina lärare eller andra vettiga vuxna) Tänk på att de är rädda om dig!

Min dotter är 15, så inte så mycket äldre än dig. Hon firade för första gången nyår utan oss. Hon var tillsammans med fyra tjejer i klassen hemma hos en av tjejerna och lagade trerätters middag och hade det mysigt. Jag känner alla tjejerna och föräldrarna till några, bland annat hon som de var hemma hos. Inga andra personer, alkohol eller fyrverkerier var inblandade. Jag kände mig helt trygg med detta.

Mitt råd till dig är att försöka passa in och flyta med när det gäller regler osv, istället för att kämpa emot. Umgås med vettiga kompisar och skaffa bra fritidsintressen.

Anonym (s) skrev 2018-01-02 21:16:11 följande:
    annelundinq skrev 2018-01-02 20:07:24 följande:

Det beror väl på, om det är med en väns familj men så låter det inte riktigt när du skriver "fira med sina vänner". Tillåt mig tvivla på att det var alkoholfritt och det är förmodligen det föräldrarna är oroliga över då nyår kretsar mycket kring alkohol för ungdomar. sedan kan man ju undra vart du sover. Om inte den du sover hos har föräldrar. Låter märkligt att dessa skulle låta någon sova över utan att ha kollat med föräldrarna att det var okej.

osv. alkohol finns inte bara på nyår och det hjälper inte att låsa in alla under 18 år på nyår för dom kan dricka när som helst och jag vet att det inte är därför jag inte fick eftersom dom aldrig sagt nåt om alkohol. Och nästan alla som jag är med är äldre eftersom jag tycker 99% av dom som är lika gamla är omogna och vi är över perioden att dricka alkohol till vi spyr etc....

Ehhh, de flesta fjortonåringar har aldrig smakat alkohol!!! De firar nyår med sina familjer. Sover de "borta" så är det hos en kompis, vars föräldrar är hemma och föräldrarna har kontakt med.

Ta chansen att växa upp till en bra vuxen genom att göra så som familjehemmet säger. Umgås med dina klasskompisar, börja med någon sport, osv.

Ställ dig dessa frågor: Vad tror du att dina "kompisar" är om 10 år? Har de bra utbildningar och jobb? Vad tror du att dina "syskon" och klasskompisar är om 10 år? Har de bra utbildningar och jobb? Hur vill du ha det om 10 år? Hur ska du komma dit?

Livet är långt, allt handlar inte om den närmsta veckan...
    Anonym (s) skrev 2018-01-04 22:10:20 följande:
    Ingen aning om hur gamla ni är men om ni inte är eller hänger med tonåringar vet jag bättre än er när dom börjar dricka alkohol och det är runt 13. alkohol är inte dåligt om man kan hantera det och inte dricker varje dag. Jag flytta till mitt andra familjehem när jag var 12 år och där bodde en annan tonåring eller jag var inte tonåring men nästan, och vi börja hänga och jag lärde känna dom hon var med som är 17-19 år nu och jag trivs bättre med dom även om det kan finnas 17 åringar som är som 13 år och 14 åringar som är som 20, men alla i min klass är omogna och jag är inte vän med nån så jag är tacksam att jag flytta dit och lärde känna henne+hennes vänner annars hade jag varit ensam därför är det irriterande att dom jag bor med nu försöker bryta vår kontakt....
    Nej, de flesta 13-åringar dricker inte alkohol! De flesta är nog som dina klasskompisar, som du beskriver som "omogna".
    Varför tror du att familjehemsföräldrarna försöker bryta din kontakt med 17-19-åringarna? Jag gissar att de tycker att de är dåliga föredömen för dig, och för att de är oroliga för att du ska råka illa ut. Eller hur går det för dem? Inga problem med droger, brott, osv? Går det bra för dem på gymnasiet? Bra extrajobb? Körkort? Någon an de äldre kanske går på universitetet? Eller inte...?

Kan du svara på mina andra frågor, om hur du vill ha det om 10 år, hur kompisarna kommer att ha det, och klasskompisarna? Det hade varit intressant att veta! Det finns massor av välvilliga människor här på forumet som bryr sig om dig, är oroliga för dig och vill att det ska gå bra för dig! Vi kan komma med råd om hur du ska göra för att nå dina mål.
Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?