• Anonym (s)

straffad pga fira nyår med sina vänner?

Jag bor i en familj som är väldigt kontrollerande och även om jag är 14 år får jag bara sova borta 1 dag varannan helg (2 ggr i månaden) även om det är lov får jag inte sova borta. om jag inte sover borta måste jag vara hemma tidigt även om det är helg därför sov jag borta igår och även om det var nyår blev dom irriterade och sa att jag inte får bo kvar om jag inte följer deras regler plus att jag inte kommer få sova borta igen innan dom "säger till". Jag vet ingen som inte är med sina vänner eller familj på nyår om man vill och har det och om man aldrig är med hamnar man utanför därför tycker inte jag det är rätt att bli straffad.....

Jag undrar om ni håller med mig? om alla tycker dom gjort rätt är det ingen mening att ta upp med soc eftersom hon kommer vara på deras sida som vanligt men jag tycker man borde få vara med sina vänner på nyårsafton? inte bli straffad och till saken är också att deras ena bio barn fick vara ute på nyårsafton och han är bara 1½ år äldre...

• Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?
  • Anonym (s)
    Anonym (Mamma till tonåringar) skrev 2018-01-03 22:45:54 följande:
    Ehhh, de flesta fjortonåringar har aldrig smakat alkohol!!! De firar nyår med sina familjer. Sover de "borta" så är det hos en kompis, vars föräldrar är hemma och föräldrarna har kontakt med.

Ta chansen att växa upp till en bra vuxen genom att göra så som familjehemmet säger. Umgås med dina klasskompisar, börja med någon sport, osv.

Ställ dig dessa frågor: Vad tror du att dina "kompisar" är om 10 år? Har de bra utbildningar och jobb? Vad tror du att dina "syskon" och klasskompisar är om 10 år? Har de bra utbildningar och jobb? Hur vill du ha det om 10 år? Hur ska du komma dit?

Livet är långt, allt handlar inte om den närmsta veckan...
    Ingen aning om hur gamla ni är men om ni inte är eller hänger med tonåringar vet jag bättre än er när dom börjar dricka alkohol och det är runt 13. alkohol är inte dåligt om man kan hantera det och inte dricker varje dag. Jag flytta till mitt andra familjehem när jag var 12 år och där bodde en annan tonåring eller jag var inte tonåring men nästan, och vi börja hänga och jag lärde känna dom hon var med som är 17-19 år nu och jag trivs bättre med dom även om det kan finnas 17 åringar som är som 13 år och 14 åringar som är som 20, men alla i min klass är omogna och jag är inte vän med nån så jag är tacksam att jag flytta dit och lärde känna henne+hennes vänner annars hade jag varit ensam därför är det irriterande att dom jag bor med nu försöker bryta vår kontakt....
  • Anonym (Mamma till tonåringar)
    Anonym (s) skrev 2018-01-04 22:10:20 följande:
    Ingen aning om hur gamla ni är men om ni inte är eller hänger med tonåringar vet jag bättre än er när dom börjar dricka alkohol och det är runt 13. alkohol är inte dåligt om man kan hantera det och inte dricker varje dag. Jag flytta till mitt andra familjehem när jag var 12 år och där bodde en annan tonåring eller jag var inte tonåring men nästan, och vi börja hänga och jag lärde känna dom hon var med som är 17-19 år nu och jag trivs bättre med dom även om det kan finnas 17 åringar som är som 13 år och 14 åringar som är som 20, men alla i min klass är omogna och jag är inte vän med nån så jag är tacksam att jag flytta dit och lärde känna henne+hennes vänner annars hade jag varit ensam därför är det irriterande att dom jag bor med nu försöker bryta vår kontakt....
    Nej, de flesta 13-åringar dricker inte alkohol! De flesta är nog som dina klasskompisar, som du beskriver som "omogna".
    Varför tror du att familjehemsföräldrarna försöker bryta din kontakt med 17-19-åringarna? Jag gissar att de tycker att de är dåliga föredömen för dig, och för att de är oroliga för att du ska råka illa ut. Eller hur går det för dem? Inga problem med droger, brott, osv? Går det bra för dem på gymnasiet? Bra extrajobb? Körkort? Någon an de äldre kanske går på universitetet? Eller inte...?

Kan du svara på mina andra frågor, om hur du vill ha det om 10 år, hur kompisarna kommer att ha det, och klasskompisarna? Det hade varit intressant att veta! Det finns massor av välvilliga människor här på forumet som bryr sig om dig, är oroliga för dig och vill att det ska gå bra för dig! Vi kan komma med råd om hur du ska göra för att nå dina mål.
  • novav90

De försöker väl inte bryta kontakten för att du inte fick fira nyår med dem. Och det är inga bra vänner som bjuder yngre på alkohol.

• Anonym (Abc)

Jag hängde också med äldre när jag var i din ålder och mina föräldrar gjorde allt de kunde för att jag inte skulle det. Vilket det gjorde för att de var bra föräldrar och älskade mig. För 14-15-åringar ska inte hänga med 20-åringar. Och helt ärligt, de äldre som hänger med så mycket yngre personer är loosers men man är för ung för att inse det själv. I slutet av nian bytte jag helt umgängeskrets och nu som vuxen inser jag att det var inte mina klasskompisar som var omogna utan det var jag och ännu mer mina äldre vänner. Är evigt tacksam till mina föräldrar som aldrig gav upp utan satte hårdare regler än vad mina syskon haft i samma åldrar, gav mig upprepade utegångsförbud och var riktigt, riktigt jobbiga.

Min bästa vän hade förövrigt föräldrar som inte alls brydde sig på samma sätt och jag var avundsjuk på henne då men har även där kommit till insikt som vuxen att hennes vad jag tyckte härliga och avslappnade föräldrar bara var lata och dåliga föräldrar som inte tog sitt ansvar. Och hur det sedan gått i våra liv är helt olika. Jag skärpte till mig i gymnasiet och har det nu mycket bra ställt, hon skärpte till sig i 25-årsåldern och har nu som snart 40-åring äntligen efter mycket kämpande lyckats utbilda sig till förskolelärare.

• moaguuun

Du har väldigt sne bild av verkligheten om du tror att det hör till det normala att börja dricka vid 13 årsåldern.
  • Anonym (jag var en präkig tonåring)
    Skärp dig, 13-14-åringar SKA INTE dricka alkohol! Det kanske är "normalt" i bemärkelsen att det är ganska vanligt, men låååångt ifrån alla 14-åringar dricker. Och hänger du med äldre kompisar som också dricker förstår du det kanske inte nu, men de är bara patetiska som super ihop med småungar (jo!). Då ska du också minnas att inte ens vid 17 är det lagligt att dricka alkohol.

Sluta hänga med de här förlorarna, satsa på dig själv istället och på skolan, så kanske du lär dig att skriva med skiljetecken. Det är en värdefull kunskap.
  • MLPL

Jag drack alkohol som 14 åring (tyvärr) men tycker nog inte det är grund för att försöka säga upp umgänget ens barn har. Då får man väl försöka få barnet att förstå vilka konsekvenser det kan få. Om det sen händer något olämpligt, vilket är troligt, lär sig barnet förhoppningsvis en läxa.

• Anonym (Kompromis)
    MLPL skrev 2018-01-05 13:15:35 följande:

Jag drack alkohol som 14 åring (tyvärr) men tycker nog inte det är grund för att försöka säga upp umgänget ens barn har. Då får man väl försöka få barnet att förstå vilka konsekvenser det kan få. Om det sen händer något olämpligt, vilket är troligt, lär sig barnet förhoppningsvis en läxa.

Eh okej. om jag hade en 14 åring som träffade betydligt äldre vänner och drack alkohol hade jag stängt in barnet. Lite sent när barnet är 20 år och har hamnat totalt snett med droger, hoppat av skolan etc.
  • elisiak875

Öh du flytta till ditt andra familjehem när du var 12 år? Hur många familjehem har du bott i egentligen?! Det kanske är dags att försöka sköta sig?!!

Svar på tråden straffad pga fira nyår med sina vänner?