Inlägg från: Anonym (Anmäl) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anmäl)

    4 åring säger att mamma slår

    Det är ju inte normalt det du beskriver och jo du ska göra en orosanmälan så dom får reda ut det.

    Barnens bästa tack. Du är den enda utifrån som har insyn och möjlighet att hjälpa henne. Fråga vilket (vuxet!) barn som helst som vuxit upp med dysfunktionella föräldrar om dom önskar att släktingar hade gjort en orosanmälan och dom kommer säga så.

    Soc UTREDER bara, dom kommer inte och hämtar henne och sätter på barnhem bara för att du säger som det är. Vi lever inte på 1920-talet.

    Dom gör en utredning, vilket behövs.

  • Anonym (Anmäl)
    Anonym (Farmor) skrev 2018-01-02 13:13:10 följande:

    Det är min son som är pappan. Jag känner precis som du skriver en rädsla att förlora kontakten med dem om jag anmäler henne men vill verkligen ta mitt barnbarn på allvar. Tänk om det är sant

    ! Jag kommer först tala med mamman men är ganska säker på att hur det än är kommer hon neka. Vill ju dock heller inte anmäla henne om det inte är sant och ställa till oreda. Så himla svårt läge

    te=78326654][quote-nick]Anonym (t2) skrev 2018-01-02 12:52:31 följande:

    [/quote-nick Jag skulle inte kontakta socialtjänsten. Definitivt inte utan att ha pratat med din dotter(?). Jag har vänner vars barn sagt precis samma sak, typ om man råkar nudda henne"Du slog mig" kan hon säga då. Mitt barn har sagt något liknande och jag har aldrig slagit henne. Mitt barn ville helt klart testa för att se min reaktion. Googla på det så får du se att det inte är jätteovanligt att barn säger sånt, dom förstår inte riktigt konsekvenserna. 

    Dessutom lär nog socialtjänsten inte göra så mycket, kanske starta en utredning och om dom lever under ordnade förhållanden så kommer inget att hända, kanske blir erbjudna stöd. Du kommer däremot garanterat förlora kontakten med dom. 


    [/quote]

    Exakt. Är det sant så kommer hon ju självklart inte erkänna det och dessutom kommer hon straffa dottern för att ha skvallrat och försöka skrämma henne till tystnad så hon inte pratar med dagis/kompisar också!!

    Vilken 4-åring ljuger i flera månader om att mamma slår henne och att mamma är äcklig??! Dom andra trådarna det länkats till här är inget bevis för nånting, det kan lika gärna vara skyldiga föräldrar som skrivit dom!

    Jag hade en trött och alltid arg och otrevlig mamma som barn och världens snällaste mormor och farmor men inte ville jag bo hos dom för det, jag saknade min mamma ändå fast hon var kall och grinig.

    Skulle ALDRIG ha sagt att hon slagit mig!!

    Det ska väldigt mycket till för att ett barn ska vilja lämna sina föräldrar och säga upprepade ggr i förtroende att det blir misshandlat hemma!

    Väldigt mycket! Så pass mycket att det alltid ska göras en OROSANMÄLAN.

    Som nån annan skrev så gör inte soc så mycket mer än att reder ut det här, dom kan dessutom ordna hjälp på olika sätt.

    Bara positivt att kontakta dom.
  • Anonym (Anmäl)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-01-02 14:10:23 följande:

    Sa själv sånna saker i den åldern. 3 åringen (bonusdotter) hemma säger "pappa/mamma/mitt namn sluta slå mig" när vi inte ens rört henne. Är nog säker på att inte heller hennes mamma gör det som hon bor hos varannan vecka.


    Det var ju sjukt konstigt. Vet INGEN som anklagade sina föräldrar för det som liten (om det inte varit sant).

    Hur kan du vara säker på att inte ts svärdotter slår barnbarnet? Herregud! Det förekommer faktiskt i Sverige och du avgör genom en tråd på familjeliv att barnet ljuger.

    Det är dessutom skillnad på att säga ?sluta slå mig? (vilket också är konstigt!) i stunden och att hävda det när barnet pratar med sin farmor.
  • Anonym (Anmäl)
    Anonym (Farmor) skrev 2018-01-02 14:41:54 följande:

    Han är tyvärr en rätt frånvarande fader, de bor ej i hop och han är mest en lekkompis när de möts. Han har dock sagt innan att han reagerat på att mamman skriker mycket på dottern när han varit där med dem något jag inte hört.

    quote=78327037][quote-nick]möjligt skrev 2018-01-02 14:34:15 följande:[/quote-nick]

    Var är din son i allt det här?


    [/quote]

    Ännu allvarligare. Orosanmäl. Det enda som händer är att dom kommer prata med barnet och försöka hjälpa och stötta henne! Bara positivt alltså! Stackars barn med frånvarande pappa och aggressiv mamma ;(
  • Anonym (Anmäl)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-01-03 10:31:57 följande:

    Det är ett barn som säger saker hon inte förstår. Sa som sagt så också som liten och jag har aldrig blivit slagen på något vis i hela mitt liv :) sen skrev jag inte "hon ljuger" jag skrev bara att jag själv sa så som liten och att bonusdottern här hemma säger samma sak. Dock är bonusdottern yngre och förstår inte begreppet så kan ju vara därför hon säger så, inget konstigt direkt.


    Eh va? Så DU ljög när du var barn om misshandel, det är inte ett argument öht i DET HÄR FALLET. En 4-åring vet för f vad ?slå? betyder!

    Farmorn borde anmäla så det får utredas.
  • Anonym (Anmäl)
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-01-03 10:36:05 följande:

    Jag hade ALDRIG NÅGONSIN förlåtit en förälder eller svärföräldrer som socanmäler!

    Så du kommer troligen inte träffa den familjen inklusive barnbarnet mer någonsin.

    Men du kanske har fler barnbarn så det inte är nån förlust?!


    Moget av dig. Det hade jag. Om mitt barn sa till mor/farförälder att jag slog hen och var elak mm så hade jag bara känt tacksamhet för BARNETS SKULL att någon tog det säkra före det osäkra. En socutredning är inget farligt, eftersom jag är helt oskyldig har jag inget att dölja. Däremot hade jag kontaktat BUP för NÅGOT hade varit fel om mitt barn pratade så om mig.

    Förresten är det vidrigt av dig att förvägra ditt barn kontakten med sin älskade farmor, så gör inte en lämplig förälder...
  • Anonym (Anmäl)
    Anonym (Farmor) skrev 2018-01-03 20:04:49 följande:

    Jag tänker att om det är så, så kanske aldrig barnbarnet förlåter mig för att jag inte tog henne på allvar. Vad hade du gjort om du varit i min sits? Den är verkligen inte enkel som man kan förstå när man läser tråden. Vissa tycker det är självklart med polisanmälan, andra socanmälan och sedan finns de dem som tycker jag borde prata med mamman, de som absolut inte tycker jag ska prata med mamman. De som absolut är emot socanmälan. Helt klart en situation där många tänker olika. Jag tycker att det är självklart att jag ska ta mitt barnbarn på allvar. Sedan kan det visa sig vara så att hon lurades. Det vore ju självklart det skönaste för alla inblandade men är det så är det inte bara hon som inte skulle förlåta mig, jag skulle inte kunna förlåta mig själv om jag svek henne och hon talade sanning. Självklart är jag rädd för att min svärdotter ska vända mig ryggen i detta som ni skriver. Sov inte i natt utan låg bara och grubbla på detta.


    Exakt. Om du inte tar henne på allvar minns hon det för alltid.
  • Anonym (Anmäl)
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-01-04 14:14:08 följande:

    Eller så växer hon upp med vetskapen att farmor förstörde så hon aldrig mer fick träffa farmor och mamma+pappa mådde väldigt dåligt under X antal månader/år pga farmors tilltag!

    Prata med mamman är väl en helt självklar åtgärd, alternativt med sin egen son!


    Lägg av. Det händer inte. Jag har vänner som blivit våldtagna av sina föräldrar och fosterhemsplacerade men dom träffade fortfarande sina biologiska föräldrar. Soc placerar inte bara ut barn sådär, du snackar skit och vet inte hur det går till idag i Sverige eller så ljuger du för att du själv är skyldig till något och hatar att bli synad...
  • Anonym (Anmäl)

    Förresten är det inte farmoderns fel om mamman skulle vara så omogen att hon hindrar deras kontakt. Nåt är jävligt fel i det här fallet. Barn pratar inte sådär utan anledning, läs ?soctantens? svar.

  • Anonym (Anmäl)
    Anonym (NEJ!) skrev 2018-01-04 14:24:40 följande:

    Du fattar ju noll och inget!

    Nej föräldrarna blir förhoppningsvis inte fråntaget barnet men självfallet har de all rätt att hålla barnet borta från en farlig farmor!

    Dessutom har du fel när det gäller omhändertaganden. Det sker för många felaktiga omhändertaganden i det här landet, inte för få.

    Att föräldrarna kommer må dåligt är för att det är ett rent h-vete att ha med soc att göra och när cirkusen väl satt igång är det svårt att komma ur det.

    Sluta diskutera saker du har noll kunskap om!


    Farlig farmor och noll kunskap? Oj vad du kastar sten i glashus. Förstår att du blir så triggad av detta, du verkar inte så emotionellt mogen själv. Farmödrar som bryr sig är inte farliga men egoistiska mödrar som använder sina barn som ägodelar och vapen är det.
  • Anonym (Anmäl)
    Anonym (Soc) skrev 2018-01-04 14:27:17 följande:

    Jag håller med! Många här är livrädda för soc men de har ingen aning om hur vi jobbar. Jag har också mött väldigt många våldsutsatta barn och föräldrar som utsatt barnet. De flesta har fått otroligt fin hjälp. Bara i riktigt allvarliga ärenden placerar man barnet en period och då oftast hos någon nära anhörig i första hand.

    Oftast får föräldern hjälp med att hantera situationer på ett annat sätt än att slå till barnet. Många som utsätter sina barn är stressade, deprimerade eller lider av annan psykisk ohälsa. Man kan få fint stöd att bli den föräldern man vill.

    Stå på dig farmor! Du är en otroligt viktig person för både ditt barnbarn och barnets mamma (eftersom du avlastar henne).


    Voice of reason.
  • Anonym (Anmäl)
    Anonym (4 barn) skrev 2018-01-05 10:20:55 följande:

    Min ena son ljög om att han blev slagen. En person i min närhet gjorde en anmälan och det startade faktiskt ett rent helvete. Så innan man gör en anmälan så tycker jag att personen ska ha lite mer kött på benen. Den personen som gjorde anmälan kom aldrig mer innanför dörren till mitt hem.

    Skulle jag tro vartenda barn jag hört säga något sånt så hade det inneburit att alla jag känner med barn skulle anmälas och utredas.


    Förstår inte alls din reaktion. Om nån i min närhet anmälde till soc för att jävlas med mig hade jag sagt upp kontakten men om hen gjorde det för att min egen son sagt till vederbörande att jag slog honom hade jag verkligen inte sagt upp kontakten.

    Tvärtom, jag hade berömt att hen gjort det rätta i den situationen, skönt att det finns modiga vuxna med barnperspektiv.

    Va förresten, påstår alla barn du känner att deras föräldrar slår dom? Vad lever du i för konstig kultur? Du måste ljuga eller så slår dina vänner sina barn.
  • Anonym (Anmäl)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-01-05 10:15:09 följande:

    Ja, jag "ljög" om det som liten då jag inte förstod betydelsen eller konsekvenserna.


    När jag var 4 var jag mycket medveten om både betydelse och konsekvens. Ljög aldrig om att andra,( speciellt inte vuxna eller mina föräldrar!) hade slagit mig och jag har aldrig hört talas om detta innan. Frågar du en barnpsykolog eller socionom så har du fel.
  • Anonym (Anmäl)
    Queennr1 skrev 2018-01-05 18:52:49 följande:

    Du kan dock inte utgå från just dig själv för att hävda en sanning. Barn kan ljuga, fantisera, hitta på, upprepa vad andra sagt, Vad de sett på tv etc. Av olika orsaker. Att "Barn inte kan ljuga" om saker som våld och övergrepp är en förlegad "sanning" ungefär som att "barn behöver skrika för att rensa lungorna"

    Och nej, en 4 åring har INTE förmågan att förutse långtgående konsekvenser av sina handlingar, det kan jag garantera att både socionomer och psykologer är rörande överens om.

    Därmed inte sagt att man inte ska ta det barn säger på allvar. Däremot kanske man behöver ta ett djupt andetag och inte "rusa iväg" för då blir det inte bra för barnet vare sig det är ett påhitt eller ej.


    Utgår inte från mig själv bara alls (som de personer i tråden gör som påstår att dom ljög om barnmisshandel som barn). De flesta av mina vänner är just socionomer, barnpsykologen, barnläkare etc så din garanti ger jag inte mycket för. Du ser själv att socionomer i tråden svarat att det är mycket ovanligt att barn ljuger om detta.
Svar på tråden 4 åring säger att mamma slår