• annaa96

    Gravid och student

    Hej!


    Jag har aldrig tidigare skrivit något här men känner just nu att jag befinner mig i världens kris. I höstas började jag studera ett femårigt program på universitetet (det vill säga att jag nu har 4.5 år kvar).

    De senaste veckorna har jag känt mig lite 'off', väldigt ömma bröst, mensvärk men ingen mens och väldigt väldigt trött. På nyårsafton insåg jag också att mensen var sen och köpte några graviditetstest från Apoteket. Trodde verkligen inte att jag var gravid men alla testerna visade positivt. 

    Jag har inget stadigt förhållande, långt kvar på min utbildning och ingen egen bostad. Känner också att jag saknar någon att prata med och vet verkligen inte vad jag ska göra eller vart jag ska vända mig. Jag vill ha barn men är jag självisk om jag skaffar barn nu? 

    Snälla hjälp. 

  • Svar på tråden Gravid och student
  • Tildurrr

    Om du känner att du ekonomiskt och boendemässigt skulle klara av det, och verkligen vill ha barn, så tror jag att du klarar det.

    Sen är det ju självklart "bäst" att ha ett stabilt förhållande, skolan behöver ju inte va ett hinder men skulle väl också kunna va skönt att bli färdig. Jag har folk i min klass som dock på en 3 årig utbildning fått barn och läst minst 1 år med småbarn, och det funkar för dom!

    Lyssna på magkänslan men ta förnuftet i åtanke!

  • Babybubble

    Jag är läkarstudent och fick min första son under termin 4 (av 11) och är nu gravid med nummer 2 och skall precis börja termin 9. Studier är i sig inga som helst hinder för att skaffa barn men sen beror det ju lite på vilken utbildning man läser. Det som har varit absolut jobbigast för mig och min sambo har varit ekonomin (sambon blev arbetslös under graviditeten) men framförallt allt vabbandet. Under vinterhalvåret är många barn sjuka upp emot varannan vecka och har du då ingen att dela vabbandet med kan jag tänka mig att det blir väldigt tufft för dig. Som sagt beror det på utbildningen och hur mycket obligatoriskt man har såklart. Vissa utbildningar kan man göra mycket av jobbet hemma och då är det absolut inga problem med en sjuk liten stackare hemma men jag har väldigt mycket obligatoriskt på läkarprogrammet och bara kan inte vara hemma så mycket som det skulle kräva så jag är otroligt tacksam över att sambon nu har ett stadigt jobb och att vi kan dela på det.

    Jag har bloggat under hela tiden på alvert.se så du får gärna gå in och läsa lite om min resa och har du några frågor så fråga på!! Inser att jag inte riktigt har varit i samma situation som du är just nu då jag hade både bostad och stabilt förhållande men jag har varit gravid, fött barn och pluggat med barn (och är dessutom beredd att göra det igen uppenbarligen) så där har jag lite erfarenheter i alla fall. Stort lycka till med vad du än bestämmer dig för att göra!

  • Jmlwc

    Jag väntar mitt 4:e barn och pluggar till lärare. Förutom ekonomin så är det toppen att plugga med små barn tycker jag. Lycka till!

Svar på tråden Gravid och student