• Äldre 4 Jan 13:59
    6326 visningar
    29 svar
    29
    6326

    Immunförsvar - infertil? Tar letrozol

    Hej!

    Vissa frågor har jag redan läst om på Familjeliv och fått lite svar på, att infertilitet kan bero på överaktivt immunförsvar, exempelvis. Och att man kan göra behandlingar utomlands och sedan lyckas...

    Mitt problem:
    Vi önskar och vill inget hellre än få ett syskon till vår dotter. Vi har alltså ett barn tillsammans, hon blev till på direkten - jag tog ut min kopparspiral och blev gravid en vecka senare.

    Efter förlossningen, i varenda menstruationscykel (mensen kom efter ca 3 mån när jag trappade ner amningen) har jag till en början känt av "ledvärk" ungefär en vecka efter förmodad ägglossning. Efter knappt ett års försök att bli gravid sökte jag till en gynekolog som såg att ägglossningen kanske inte riktigt fungerat som den sig bör, jag har även haft mellanblödningar och åt Primolut Nor en månad men blev sedan av med mellanblödningarna i kommande cykler. 

    Så jag fick utskrivet och tar Letrozol för att framkalla starkare ägglossning, vilket jag också känner av starkt när den sker. Har ätit endast två cykler med Letrozol, har inte blivit gravid. Har däremot fått kraftigare symtom efter ägglossning - nu får jag feberfrossa och feber omedelbart några timmar efter att jag känt att ägglossning skett.

    Är det någon mer än jag som får feber efter ägglossning, inte jättehög feber, som är som värst ca 5-6-7 dagar efter ägglossning? Jag får influensaliknande symtom också med torrhosta och fruktansvärd värk i kroppen. Det känns precis som att ett krig startar i min kropp direkt efter att ägglossning skett. Ett par dagar innan mens börjar jag må bättre och sedan är både värken i kroppen och febern borta när mensen kommer.

    Någon som haft liknande symtom, som fått kortison utskrivet och som lyckats bli gravid och hållt kvar graviditeten? Jag hoppas kortison kan hjälpa, men kan man fråga om det utan att man är inne i någon IVF-sväng?... Har gjort spolning av äggledarna, det visade fin passage genom dem båda. Kan aldrig tro att det skulle vara problem att ägg och spermie inte möts eller att vi missar ägglossningen, då jag känner den så tydligt.

    Jag blev ju så lätt gravid med vårt första barn! 

  • Svar på tråden Immunförsvar - infertil? Tar letrozol
  • Äldre 4 Jan 20:19
    #7

    Jag har mig veterligen ingen autoimmun sjukdom, men det finns diabetes i släkten. Vad jag endast vet är att jag är väldigt lättblödande, känslig för mediciner, får alltid alla biverkningar man kan få av den enklaste av mediciner.

    När min dotter föddes så blev det ett akut snitt, hon låg i säte och det upptäckes först när jag öppnat mig 7 cm!! Sedan på operationsbordet fick jag akut frossa och feber närmre 40 grader inom tio minuter. Jösses... Men var nästan färdigsydd då som tur var... 6 veckor efter förlossningen har jag ont i magen. Det kommer ut en liten bit moderkaka på ett par centimeter!! Jag söker vård, får antibiotika, skrapas ej. Hade konstant mellanblödningar i 6 månader. Vid den tiden sökte jag vård igen för det kom ut en oupplöst sytråd på toapappret!

    Jag fick primolut nor då, som jag tog en månad bara, sen försvann mina blödningar mellan ägglossning och mens. Men läkaren bara ryckte på axlarna angående sytråden.

    Nu över ett år senare hittar fertilitetsläkaren förkalkningar i livmodern, på ultraljudet! Han säger det är rester från min graviditet. Han är osäker på om detta orsakar infertiliteten, så nu får jag prova letrozol några månader. Men har ju blivit jättedålig mellan ägglossning och mens. Om jag inte blir gravid får jag göra en hysteroskopi så att vi kan se om det ser bra eller dåligt ut inuti livmodern... Men undrar om det kan vara något kvar där inne som gör att mitt immunförsvar blivit så knasigt? Jag är inte så rädd för att inte kunna få fler barn, man kan ju alltid vara fosterfamilj eller leva ett gott liv ändå med vår underbara dotter.. Även om vi drömmer om ett syskon... Men mest rädd är jag för att behöva dras med detta ända till klimakteriet :(

  • Äldre 4 Jan 20:49
    #8

    Undrar om man kan få en gynekolog eller allmänläkare till att skriva ut Prednisolon, utan att man behandlas med IVF? Jag tror inte problemet ligger i ägg, spermier eller hormoner, utan immunförsvaret... Borde man inte kunna få testa att ta kortison ett par månader kring och efter ägglossning som ett test? Någon med erfarenhet??

  • Äldre 5 Jan 15:38
    #10

    Men... Ska man inte kunna bli gravid igen utan att resa till Aten?

    Det verkar ju förutom särskilda analyser och intralipiddropp annars vara samma behandling i Sverige, dvs kortisonbehandling och blodförtunnande, eventuellt med stöttning av progesteron, kanske har jag glömt något nu. Man kanske inte får samma detaljer i svar på blodprover i Sverige, utan mer generella svar? Jag har förhöjda vita blodkroppar, har de konstaterat på vårdcentralen. Men jag har inga dåliga värden på inflammatoriska värden eller något de kallade TPO antikroppar som skulle indikera autoimmunitet om jag förstod det rätt.... Så det verkar ju i huvudsak vara mitt försvar som startar krig. Eller så har jag en infektion någonstans?

    Läkaren sade att han tittar med hysteroskopi och avlägsnar sånt som inte ska vara i livmodern. Varför skulle bara läkarna i Aten göra det? Vad är då vitsen med att titta om man ändå inte åtgärdar? Nog för att svensk vård inte alltid är den bästa men varför skulle Aten vara det enda rätta?

  • Äldre 6 Jan 11:53
    #12

    Jösses det verkar ju inte riktigt klokt. Någon hjälp måste det ju gå att få i Sverige om man kan påvisa ett överaktivt immunförsvar? Lite prednisolon tillexempel, borde de väl kunna skriva ut?

    Till Köpenhamn har jag nära, och kan tänka mig söka hjälp om så skulle vara bättre än Sverige, men behöva åka ända till Grekland? Ja, på grund av eget företag med djur där det är mycket svårt att få in en avbytare som sköter allt medan man reser bort, blir det svårt att åka så långt som till Grekland... Men till Köpenhamn kan jag resa med tåg över dagen... Det kanske räcker med kortison, jag tänker på alla som blir transplantaterade i Sverige med nya organ. De får ju avstötningsmediciner, kortison. Det verkar ju fungera. Eller får de Humira (vet inte riktigt vad det är)? Om Sverige klarar transplantationer så borde vi ju kunna klara en del svåra graviditeter? Eller, folk som har svårt att bli gravida pga immunförsvaret.... Är det inte dessutom så att immunförsvaret taggas ned med tiden i en graviditet, och man behöver endast kortison i början? Dessa frågor antar jag att jag får ställa till min gynekolog....:)

  • Äldre 6 Jan 12:05
    #13

    Såg att ni skrivit om att Falun behandlar lite grann... Hmm, då är det närmre till Danmark :) men då tänker jag mig inte immunbehandling, men helt enkelt någon som skriver ut Prednisolon eller dylikt :)

  • Äldre 6 Jan 16:23
    #15

    Nej, det blir liksom svårt att vara borta ett par dagar... Eller, hmm... Om min sambo får hjälp på något vis med djuren så kanske. Men finns det verkligen ingen, ingen läkare som skriver ut kortison i Sverige? Tänker, om man skippar själva immunbehandlingen och kör direkt på att testa dämpa immunförsvaret. Om jag inre har en infektion någonstans, vilket jag inte tror, så är det ju liksom inte någon autoimmun sjukdom efter vad det verkar o h jag har inga besvär och har inte haft besvär i kroppen förutom dessa attacker med feber som kommer direkt efter ägglossning. Det är låg feber, högst 38,1-38,2 och då efter att jag rört på mig. Stillasittande har jag kanske 37,5 men jag kan vakna och ha 37,0 för att det sedan ökar gradvis under dagen. Men det håller i sig i tolv dagar! Och nu när mensen kom så var jag feberfri två dagar, trodde jag höll på att bli bra, men fick en febertopp (37,8 låg feber) sen fjärde mensdagen. Mycket skumt. Då borde ju ägg/embryo ha dött för längesen....? Endometrios, men kan man ha det utan symtom? Är det en sjukdom man kan få, från att ha varit frisk i 30 år?

  • Äldre 7 Jan 14:20
    #17

    Men.. Jag hade en ofarlig cysta som opererades bort med titthål när jag var 22 år, för 8 år sedan. Gynekologen sade att allt såg fint ut där inne? Kan man få endometrios senare i livet, bara sådär?

  • Äldre 9 Jan 11:39
    #19

    Jo det är klart, den läkare som skriver ut det måste ju göra ett schema i så fall, så att allt går rätt till. Men om den tabletten kan ge en ett barn, så kanske det är värt biverkningarna?

  • Äldre 15 Sep 21:36
    #21

    Hej igen, särskilt UndrandeSökare:

    Efter många om och men, och efter en vår och sommar så har jag upptäckt att jag får ledvärk lite då och då, så det går inte riktigt att koppla samman till min ägglossning. Det kommer däremot tydligt efter en lätt förkylning eller bara spontant ändå... Men jag har inga förhöjda antikroppar eller så, har inte kollat med blodprov på länge nu dock...

    Men däremot har jag varit med om detta:

    Mina förkalkningar jag haft i min livmoder har kommit ut av sig självt. Min livmoderhalsen var nästan helt igenvuxen, det hade bildats sammanväxningar efter min infektion efter snittet. Dessa sammanväxningar togs bort i samband med hysteroskopi.

    Därefter har jag haft mycket lätt att bli, och blivit gravid.

    I vår och sommar har jag dock fått två tidiga missfall... Men vid ytterligare en hysteroskopi, såg doktorn att min livmoder har en avvikande anatomi och liknar lite grann ett T. Så formen på min livmoder kan orsaka ökad risk för missfall, informerade han. Han gjorde ett ingrepp i mitten i toppen på livmodern och öppnade så att formen skulle bli mer rundad upptill.

    Nåväl... Så vi kämpar vidare! Hoppas allt går och har gått bra för alla som läst och följt denna tråd!! :) Allt måste inte ha med immunförsvaret att göra, när man tycker och tror att allt i övrigt är normalt... För det kan vara en av de enklaste anledningar och det finns mycket skickliga doktorer i Sverige, så vi måste inte nödvändigtvis söka vård utomlands.. Folk blir gravida i Sverige också. . är min slutsats.

    Mvh TS

  • Äldre 16 Mar 19:41
    #26

    Hej igen!

    Tack för alla svar!

    Jag vill bara meddela att jag blivit gravid på naturlig väg nu med min sambo, och jag provade med Albyl minor, en tredjedels tablett från ägglossningen.

    Sedan fick jag utskrivet Trombyl av min gynläkare.

    Jag är nu gravid i v 19+3 och om några dagar ska jag på RUL.

    Det verkade som om Trombyl räckte för mig!

    Så inget Aten blev aktuellt, nu hoppas vi att allt ska gå bra och att den vill stanna hela vägen! ??

  • Äldre 17 Mar 10:17
    #27

    Hej igen!

    Vill bara tillägga att jag hann få fem tidiga missfall i v. 5 på raken (bara så att jag hann få plus och sen blödde några dagar efter att mensen skulle ha kommit) innan jag provade acetylsalicylsyra för första gången. Jag kände att det tog sig den månaden, men sen försvann ömheten i armhålorna och efter ytterligare två veckor efter BIM så kom ömheten i brösten. Jag hade som "kulor" i armhålorna kring BIM och några dagar efter, det verkade som att mina lymfkörtlar i armhålorna svullnade när jag blev gravid! Men sen lade det sig!

    Jag har haft återkommande ledvärk dock, sedan jag blev gravid. Så det verkar inte helt kopplat till endast efter ägglossningen...

    Men i övrigt så ligger jag alltid på 10-12 i vita blodkroppar när man helst ska ligga under 8,9.

    Jag är 31 år och detta är andra barnet, om det går vägen hela vägen nu.

    Lycka till alla där ute, och ni som skrivit, hur har det gått för er??

    Mvh TS

  • Sun 18 Aug 2019 13:06
    #28

    Vi har nu fått en till underbar dotter! <3

    Allt ordnade sig till slut.

    Vill önska alla där ute stort lycka till, ge aldrig upp!

  • Wed 18 Mar 2020 23:20
    #29

    Hej igen!

    Jag vill nämna också att jag drabbades av placenta increta och min livmoder blev typ förstörd. Jag fick operera bort min livmoder fem månader efter graviditeten för den skulle aldrig kunna bära ett barn igen och jag fick återkommande infektioner. Men två underbara barn hann vi få.

    Lycka till alla!! <3

Svar på tråden Immunförsvar - infertil? Tar letrozol