• GoneFishing

    Ljuga om vems barnets far är

    C:a 2% - 5% av barnen i Sverige har "fel" biologisk pappa, dvs mamman har undanhållit för barn och far vem som egentligen är far till barnet.

    Ett samhällsproblem - tusentals män och barn utsätts varje år - som orsakar stort lidande:

     1) Barnet som förlorar kontakten till sin biologiska pappa. Får personliga egenskaper som den inte förstår varför, och inte kan härleda till de personer som den tror är sina föräldrar, eller far- och morföräldrar.

     2) Den biologiska pappan, som förlorar sitt barn. Ingen att älska, ta hand om, få inflytande över uppfostran osv. Ensamhet som ökar sannolikheten för psykisk ohälsa.

     3) Den som lurats till att vara pappa, som förvisso får ett barn att älska, men som inte är hans eget. Sannolikheten för att barnet byts mot en fet underhållsräkning varje månad är dock inte helt litet. Plus skammen av att bli grundlurad.

    Vad jag vet så är detta inte ens ett brott och inte ens straffbart, trots allt lidande det orsakar under så många år för flera personer. I mina ögon är det helt orimligt, men vad är ett rimligt straff? Och hur jämför man det här samhällsproblemet - som kvinnor utsätter män och barn för - med de samhällsproblem som metoo har lyft på sistone?

    (Källa till de 2-5%: www.aftonbladet.se/nyheter/article10204127.ab )

  • Svar på tråden Ljuga om vems barnets far är
  • Mikaelayasar

    Sjukt! Kvinnan borde definitivt få betala skadestånd som straff!!!

  • Trippelmamma76

    Sedan är det ju kanske inte alltid fullt så enkelt. Särskilt förr var det väl ganska vanligt att ta på sig faderskap för ett barn som annars skulle bli "oäkting". Alltså medvetet. Idag kan jag tänka mig allt ifrån att man faktiskt inte vet vem som är far till att man är rädd för personen ifråga och vill göra allt för att skydda sig själv och barnet. Eller så kan barnet ha kommit till efter våldtäkt etc. Bara för att problematisera det hela lite.

  • GoneFishing
    Trippelmamma76 skrev 2018-01-04 22:15:28 följande:

    Sedan är det ju kanske inte alltid fullt så enkelt. Särskilt förr var det väl ganska vanligt att ta på sig faderskap för ett barn som annars skulle bli "oäkting". Alltså medvetet. Idag kan jag tänka mig allt ifrån att man faktiskt inte vet vem som är far till att man är rädd för personen ifråga och vill göra allt för att skydda sig själv och barnet. Eller så kan barnet ha kommit till efter våldtäkt etc. Bara för att problematisera det hela lite.


    Jag ser inget av ovanstående som tillräckliga skäl till att ljuga om vem som är barnets far.

    Vet man inte vem det är så har man en skyldighet att ta reda på det.

    Är pappan farlig för barnet så får man försöka kämpa till sig vårdnaden om barnet, umgängesförbud eller vad som nu krävs. Tills dess är pappan en likvärdig förälder (och har lika stor rätt att ta barnet från en farlig mamma, för den delen).

    Är det en våldtäkt (och man väljer att inte begå abort) så - ja, då får man väl vara öppen med att det är det som har hänt. Det är inte så himla kul kanske men att ljuga gör bara saken värre på lång sikt. För alla parter.

  • GoneFishing
    Mikaelayasar skrev 2018-01-04 22:01:31 följande:

    Sjukt! Kvinnan borde definitivt få betala skadestånd som straff!!!


    Ok, hur mycket och till vilka personer?
  • Mikaelayasar
    GoneFishing skrev 2018-01-04 22:34:07 följande:

    Ok, hur mycket och till vilka personer?


    Till personen som blivit lurad att han är biologiska pappan! År efter att ha betalt och tagit hand om ett barn som inte är hans biologiska utan vetskap är så himla fult!
  • erikaABC

    Det kan finnas bra anledningar till att undanhålla informationen. Några har redan nämnts i tråden.

Svar på tråden Ljuga om vems barnets far är