• Äldre 5 Jan 11:29
    2348 visningar
    3 svar
    3
    2348

    Amningshjärna, säger ni så?

    Hej!
    Jag har funderat på en grej som en del mammor runtomkring mig sagt lite som för att ursäkta sig att de är trötta. "Det är min amningshjärna som spökar"...  Säger ni så? För mig låter det så nedklankande och som om man inte skulle få vara trött ibland. Är det inte så när man har barn att man mest orkar med det och inget annat. Eller borde jag orka mer? Jag orkar t.ex. aldrig lyssna på P1 på radion, bara NRJ å Mix Megapol. Är det något fel på mig då?

    Det gemensamma för de mammor som säger så i min närhet är nog att de har "bra" jobb och tjänar bra(kontorsjobb). Men de måste väl också vara trötta ibland, eller? 

    Tacksam för svar från både kontorsmammorna och de trötta mammorna ;)

  • Svar på tråden Amningshjärna, säger ni så?
  • Äldre 5 Jan 12:08
    #1

    Nänä amningshjärnan är pga hormonerna. Jag blir HELT körd i huvudet när jag ammar. Kan ibland inte ens formulera meningar på samma nivåe som jag normalt sätt kan. Men oftast är det bara att jag tex läser slarvigt eller glömmer bort saker.

    Det är inte pga trötthet.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (ååå)
    Äldre 5 Jan 12:12
    #2

    nej jag brukade inte säga så men att fenomenet finns är ju bevisat 

  • LFF
    Äldre 5 Jan 12:15
    #3

    Både begreppen amningshjärna och graviditetshjärna rör att hjärnan blir lite "knäpp" och man blir ofokuserad pga hormonerna som snurrar runt i kroppen. 

Svar på tråden Amningshjärna, säger ni så?