• Sweetdrama

    Vilken vecka är jag i?

    Hej! Jag är en tjej på 19 år som precis fick reda på att jag är gravid, och det är såklart inget planerat. Jag har absolut ingen aning om hur länge jag har varit gravid. Men enligt clearblue graviditetstest står det vecka 3+ sedan befriktningen, men så står det att om en läkare/barnmorska skulle bestämma det som vecka 5+ från första dagen av min mens. Men problemet är att jag har ingen aning om när min sista mens var. Jag tog ut min p-stav den 22 november och har aldrig haft riktigt mens sen dess utan bara små mellanblödningar 1 gång i december i 1-2 timmar och några gånger nu i början av januari, därför misstänker jag om jag var gravid och så visade det sig att jag är det, men jag vet inte om jag blev gravid under tiden jag hade p-staven eller efter. Om någon här kan tänka sig gissa vilken vecka jag är i så hade det varit gulligt. För jag vill helst göra abort om fostret är under vecka 9.

  • Svar på tråden Vilken vecka är jag i?
  • Krusbärskompott

    Clerablues veckoindikator räknar veckor från befruktningen, dvs du är troligen gravid i minst v 5+ (6e veckan).

    Helt omöjligt att säga när du haft ägglossning men rimligt är väl tidigast ca 2v efter du tog ut staben och isf skulle du vara i 6+ några dagar nu.

    Ta kontakt med mvc/abortmottagning så kan de hjälpa dig att räkna. Vid abort gör man alltid ett ultraljud för att datera fostret. Så ring redan imorgonom du vill få det gjort så fort som möjligt!

  • Sweetdrama

    Tack för svaren! Har kontaktat barnmorska och fick en tid nästa vecka och då är jag rädd för att det blir försent :(

  • Anonym (Leila)

    Skulle tro att du är som senast i v 7+nånting. Ska du på vul hos BM?

  • Anonym (Leila)
    Anonym (Leila) skrev 2018-01-08 17:41:26 följande:

    Skulle tro att du är som senast i v 7+nånting. Ska du på vul hos BM?


    Är själv gravid och hade senaste mens 22 november och är i v 7+0.
  • Anonym (fnx)

    Jag hade första dagen på sista mensen 23/11 och jag är i vecka 6+2

  • Iowhannah
    Anonym (Leila) skrev 2018-01-08 17:42:41 följande:

    Är själv gravid och hade senaste mens 22 november och är i v 7+0.


    Anonym (fnx) skrev 2018-01-08 17:58:32 följande:

    Jag hade första dagen på sista mensen 23/11 och jag är i vecka 6+2


    Hur kan ni ha så olika?
  • Anonym (fnx)
    Iowhannah skrev 2018-01-08 23:36:50 följande:

    Hur kan ni ha så olika?


    Olika längd på mens och cykel kanske?
  • Iowhannah
    Anonym (fnx) skrev 2018-01-08 23:43:35 följande:

    Olika längd på mens och cykel kanske?


    Jo jag tänkte det med men samtidigt, om man bara räknar från senaste mens så borde det bara skilja en dag.
Svar på tråden Vilken vecka är jag i?