• Äldre 10 Jan 08:43
    1306 visningar
    8 svar
    8
    1306

    Äldre står utanför tekniken - hjälper du dina anhöriga?

    Hjälper ni era anhöriga att använda ny teknik?

    ?Forskningen visar att minst 400.000 svenskar står utanför det digitala samhället, visar en undersökning. Tvärtemot vad många tror är problemet inte övergående skriver forskare på DN-debatt.

    Forskningsprojektet Ung teknik, äldres vardag fokuserar på 65- 85 åringars internetvanor. Undersökning visar att var femte äldre helt saknar apparaterna som krävs för att använda internet. Det skulle innebära att 400.000 svenskar delvis saknar möjligheter att sköta viktiga samhällskontakter, skriver forskarna i DN.?

    Varför får inte dessa äldre mer hjälp av anhöriga, på boenden osv att komma igång med tex mobil eller dator?

  • Svar på tråden Äldre står utanför tekniken - hjälper du dina anhöriga?
  • sextio­talist
    Äldre 10 Jan 09:01
    #1

    Lite hjälper man väl med, men vi hjälper varandra över generationsgränserna. Men min mamma har betalt räkningar över internet så länge det gått och så länge allt fungerar som det ska, så fixar hon det.
    Svärmor har också haft dator väldigt länge (och mobiltelefon).
    Svärfar är självgående.
    För övrigt så börja mina vänner (och jag) närma oss och några har passerat 60-gränsen och med tanke på att vi flesta av oss har hållit på med datorer innan många här på detta forum var födda, så är vi inte i den gruppen som kommer behöva hjälp.

    Det är väl när man vill ha till en del fasciliteter som man kan behöver lite tips.

  • Äldre 10 Jan 09:08
    #2

    Det handlar nog mest om intresse och ekonomiska ramar.
    Min mammas 96-åriga kusin lever sitt sociala liv på facebook sen hennes man fick problem med hjärtat och de inte längre kan vara ute så mycket som förut.
    Min mamma som nu pensionerat sig ska gå en kurs i sociala medier som ges av något PRO-liknande företag som håller massor av olika kurser med låga avgifter.

    Vill man att pensionärerna ska gå online behövs att alla erbjuds den utrustning som behövs till rimliga priser, men det kräver också att pensionärerna själva inte bestämmer sig för att de inte kan och låter bli att prova.

  • Äldre 10 Jan 09:10
    #3

    Jag har faktiskt inga äldre släktingar eller bekanta som inte har kunskapen och utrustningen. Min morfar som är snart 95 surfar varje dag på sin laptop (och betalar räkningar, släktforskar och mailar vänner). Mina föräldrar 70-75-årsåldern är också bra på ny teknik. De har alltid haft datorer och min mamma har kört Linux i perioder.
    Vi hjälper varandra allihopa. Alla har sina specialområden.
    Men givetvis skulle jag hjälpa om det fanns någon som inte kunde själv. Har hjälpt min gamla granne (80+) med hans smartphone ett par gånger, men det har jag hjälpt yngre grannar med också. ;)

  • Äldre 10 Jan 09:28
    #4

    Har hjälpt Papa unt mein Mama bitte etcetera.

  • Caramb­olan
    Äldre 10 Jan 10:25
    #5

    Nu har alla i den allra äldsta generationen i min släkt gått bort, men min farmor skypeade mycket sista åren (85 år). De vi har störst problem med är faktiskt makens syskon (ålder 20-30) som är ointresserade av att förstå teknik men ändå använder den flitigt. Där har vi otaliga gånger fått rycka in för att rensa virus, rädda kraschade hårddiskar, få igång routern, etc.

  • sextio­talist
    Äldre 10 Jan 10:33
    #6
    Carambolan skrev 2018-01-10 10:25:56 följande:

    Nu har alla i den allra äldsta generationen i min släkt gått bort, men min farmor skypeade mycket sista åren (85 år). De vi har störst problem med är faktiskt makens syskon (ålder 20-30) som är ointresserade av att förstå teknik men ändå använder den flitigt. Där har vi otaliga gånger fått rycka in för att rensa virus, rädda kraschade hårddiskar, få igång routern, etc.


    Jag är rätt säker på att många yngre har en övertro och inte så mycket "respekt" för den digitala tekniken.
    De äldre är nog mer försiktiga av sig.

  • Äldre 10 Jan 12:44
    #7

    Jag erbjöd min mormor att lära henne dator och internet för.... snart 20 (?) år sen, men hon avböjde. Hon tyckte att hon var för gammal att lära sig när hon var 80 år. Men hon satt gärna och tittade vad vi ungdomar pysslade med och var väldigt fascinerad.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 11 Jan 03:50
    #8

    Min mamma är betydligt mer teknik-kunnig än mig.

Svar på tråden Äldre står utanför tekniken - hjälper du dina anhöriga?