• Äldre 10 Jan 18:49
    2323 visningar
    10 svar
    10
    2323

    Hur stor är chansen att jag får göra en gastric bypass?

    Hej! Jag har funderat på GP länge men aldrig trott att jag skulle vara lämpad för det. Jag är 165 cm lång och väger runt 140 kg (skäms..). Jag har alltså ett BMI på över 50. Jag har testat VLCD-shakes, kalorisnål mat och LCHF. Första gången på LCHF gick bra, jag gick ner 45 kg på lite mer än ett år men har gått upp allt plus lite till nu. Jag har prövat LCHF säkert fem gånger sen dess men tappar motivationen för att jag har så många kilon att gå ner och det händer knappt något med vikten.

    Min fråga är, vad tror ni jag har för chans att få göra en operation? Ska tilläggas att jag är 23 år.

  • Svar på tråden Hur stor är chansen att jag får göra en gastric bypass?
  • Anonym (Tina)
    Äldre 10 Jan 19:03
    #1

    Skulle tro att du har stor chans att få det. Jag är lika överviktig som du och har upplevt typ samma. Det kan ju gå bra med operation men för vissa funkar det inte heller. Har själv funderat på att prova Diet shake pulver det skulle finnas mättande kapslar med i paketet också. Tänkte ta och ersätta några mål med det per dag.

    Tycker att man måste verkligen känna att man har provat allt och att ingenting annat funkar förrän man beslutar sig för operation.

  • Äldre 10 Jan 19:09
    #2

    Tack för ditt svar Tina! Jag har absolut inte testat alla dieter men iallafall de vanligaste. Jag har varit överviktig i hela mitt liv och har fram tills nu tänkt att jag ska klara att gå ner i vikt på egen hand. Men nu när jag är det största jag någonsin varit så tappar jag både hopp och motivation, jag har ingenting att förlora nu känns det som. Jag skulle dock vara motiverad om jag gjort en operation för då har jag ju faktiskt något att förlora.

    Mår så dåligt, både fysiskt och psykiskt av att vara såhär stor.

  • Anonym (Tina)
    Äldre 10 Jan 22:21
    #3

    Känner exakt som du. Är i samma sits men vill testa annat först. Annars blir det op. Blir så glad om detta funkar med Diet shake. Har rejält mycket att gå ner. Bara att gå är jobbigt nu. Har heller aldrig varit så stor förut. Lchf funkade förra gången men nu går det bara inte.

    Tror ändå att man måste hitta sin diet. Som funkar just för dig. Alla dieter funkar inte för alla. Människor är så olika.

  • Äldre 10 Jan 23:13
    #4
    Anonym (Tina) skrev 2018-01-10 22:21:35 följande:

    Känner exakt som du. Är i samma sits men vill testa annat först. Annars blir det op. Blir så glad om detta funkar med Diet shake. Har rejält mycket att gå ner. Bara att gå är jobbigt nu. Har heller aldrig varit så stor förut. Lchf funkade förra gången men nu går det bara inte.

    Tror ändå att man måste hitta sin diet. Som funkar just för dig. Alla dieter funkar inte för alla. Människor är så olika.


    Förstår om du vill testa annat, det ville jag också tills jag insåg att detta är alldeles för stort för mig att ta mig igenom på egen hand. Jag vet egentligen precis hur man ska äta och motionera men det funkar liksom inte. Dessutom är det inte bara jobbigt att träna (vilket det ska vara) utan det gör fruktansvärt ont också. Jag har värk i fötter, knän, höfter och rygg, och det utan att jag ens anstränger mig.Jag hoppas verkligen att du hittar en diet som funkar för dig och jag hoppas verkligen att jag blir beviljad en operation.

  • Anonym (5:2)
    Äldre 11 Jan 01:16
    #5

    Prova 5:2 enkelt och du slipper känna att du bantar varje dag. Jag har gått ner 23kg på ca 6 mån och mår jättebra. Har typ också provat så gott som allt innan och inget har fungerat i längden eller rättare sagt jag har inte stått ut

  • Anonym (Tina)
    Äldre 11 Jan 08:20
    #6
    Astoria skrev 2018-01-10 23:13:54 följande:

    Förstår om du vill testa annat, det ville jag också tills jag insåg att detta är alldeles för stort för mig att ta mig igenom på egen hand. Jag vet egentligen precis hur man ska äta och motionera men det funkar liksom inte. Dessutom är det inte bara jobbigt att träna (vilket det ska vara) utan det gör fruktansvärt ont också. Jag har värk i fötter, knän, höfter och rygg, och det utan att jag ens anstränger mig.Jag hoppas verkligen att du hittar en diet som funkar för dig och jag hoppas verkligen att jag blir beviljad en operation.


    Förstår dig. Min läkare frågade mig om jag ville göra operationen. Han kunde hjälpa mig med remiss. Så du kan nog gå till vårdcentral och få remiss. Tror att du blir beviljad operation. Lycka till!
  • Äldre 11 Jan 09:36
    #7

    Jag vet inte vad läkare grundar sina beslut på, men jag har en kusin som gjort en GBP och hon vägde inte 140 kg utan kanske 100 kg. En annan bekant har gjort en gastric sleeve och hon var långt i från såna kilon.
    Båda nöjda och har gått ner i vikt. Min kusin drabbades dock av ett allvarligt tarmvred, men det gick bra.

  • Äldre 11 Jan 21:29
    #8
    Anonym (5:2) skrev 2018-01-11 01:16:18 följande:

    Prova 5:2 enkelt och du slipper känna att du bantar varje dag. Jag har gått ner 23kg på ca 6 mån och mår jättebra. Har typ också provat så gott som allt innan och inget har fungerat i längden eller rättare sagt jag har inte stått ut


     


    Vad skönt att du har hittat något som funkar för dig! Jag vill inte ge mig in på ett nytt misslyckande dock. Min förra viktresa blev ju ett stort fiasko eftersom jag gick upp allt jag gått ner plus en massa kilon till. Jag har bantat sen jag var 16-17 år och nu orkar jag verkligen inte försöka mer.


  • Äldre 11 Jan 21:31
    #9
    Duckan skrev 2018-01-11 09:36:55 följande:

    Jag vet inte vad läkare grundar sina beslut på, men jag har en kusin som gjort en GBP och hon vägde inte 140 kg utan kanske 100 kg. En annan bekant har gjort en gastric sleeve och hon var långt i från såna kilon.
    Båda nöjda och har gått ner i vikt. Min kusin drabbades dock av ett allvarligt tarmvred, men det gick bra.


    Åh, det ger mig hopp att veta att folk som vägt mycket mindre än mig fått genomgå en operation! Vet du hur lång tid dina bekanta fick vänta på operationen?
  • Äldre 12 Jan 08:35
    #10

    Nej, jag vet inte hur länge de fick vänta då jag först efteråt fått veta att de har genomgott op.

Svar på tråden Hur stor är chansen att jag får göra en gastric bypass?