• Tummelisa

Vad tycker ni om att en 9-åring spelar GTA?

Info: GTA= Grand Theft Auto är ett Tv/Dataspels-serie om det moderna gangsterlivet där vapen, pengar, fordon och jobb spelar en stor roll. Det är en verklighetstrogen miljö med mycket råhet, våld även mot civila oskyldiga, grovt språk tex kvinnoförnedrande, droger mm.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-25 09:21
    Uppdatering: Pratade lite, först med sonen och sen med pappan. Visade sig att det han gjort vara att köra båt bil och flyga. Inte gjort några uppdrag. Ja en del dödades, påkörda, kastades ut ur bilar för att ta över dem osv.

Pappan var faktiskt mer negativ mot att sonen spelat än jag kunnat tro (han gillar såna spel och har spelat en del själv genom åren). Och det kan jag gissa berodde på att sonen faktiskt, förvånande nog, vaknat av mardrömmar (efter att ha spelat 12 timmar i sträck hos farbrorn), och då velat sova hos pappan. Kan inte påminna mig, att sonen typ nånsin vaknat av mardrömmar (vilket iofs kanske är ovanligt åt andra hållet?), och han brukar ALDRIG vilja sova hos oss föräldrar. Alltid sovit bäst i sin egen säng, somnat snabbt och sovit lugnt hela nätterna. Tom fått övertala honom sova i min dubbelsäng ibland när han varit sjuk och haft hög feber eller magsjuka och jag velat "hålla koll" på honom.

Vart inget konkret sagt, känner inte jag kan styra vad pappan säger till sin bror, men är inte så att farbrorn är barnvakt varje vecka heller. Och förhoppningsvis pratar pappan med sin bror nästa gång det blir aktuellt. Inte för många timmars spelande i sträck och bara bilkörning.

Tack för alla synpunkter, jättebra att läsa olika infallsvinklar :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad tycker ni om att en 9-åring spelar GTA?
  • snuttplutt

9 år är för ungt, finns alternativ, som The Simpsons: Hit and Run

• hammarhajen

Verkligen inte.

Och jag kan inte heller se någon som helst poäng med att låta barnet spela bara delar av spelet, då kan man lika gärna köpa ett spel som bara innehåller godkända delar. Och jag tycker att det är skillnad på film (som några jämför med) och spel. I ett spel är det ett aktivt VAL att skjuta/slå någon, det valet behöver man inte göra när man passivt ser en film. JAG skadar ingen i en film, men i ett spel är det jag som begår en (fiktiv) våldshandling. Tycker det är långt värre faktiskt.

Det förbjudna kommer alltid locka och man får verkligen inte vara så himla naiv som förälder att man tror att barnet inte testar de delar man förbjudit när man vänder ryggen till. Eller står i duschen eller åker och handlar eller när barnet är ensam efter skolan.

På riktigt. Den förälder som tror på "mitt barn vet att han inte får och lyder förstås" och "mitt barn skulle aldrig..." är ju rätt verklighetsfrånvända. Det är normalt att testa gränser som barn och undersöka det förbjudna, så otroligt naivt att tro att ens egna barn inte gör sådant. 

Man får vara vuxen och ta konflikten helt enkelt. Våga säga nej, våga sätt en gräns och våga uppfostra. 

• hammarhajen
    Tummelisa skrev 2018-01-12 09:22:45 följande:
    Nä det är väl lite det. Vi är separerade jag och pappan. Och pappan låter ibland sin brorsa vakta vår son, tex när skola/fritids är stängt. Vilket jag tycker är jättekul, gillar att barn har fler vuxna i sin närhet som de kan knyta an till, tex mor- och farföräldrar osv. Men fått höra nu, av sonen, att de spelar GTA. Och jag känner mig lite tveksam om det är okej redan i denna ålder. Ska nog ta ett snack med pappan vad han anser om det (fast jag redan rätt säkert vet att han inte tycker det är nån grej att bry sig om), men ville höra här först andras åsikter kring det.

Tycker inte att det är okej.

Men en förmildrande omständighet är om det sker hemma hos sonens farbror och om spelet bara finns där (dvs inte i sonens hem) och farbror verkligen sitter med hela tiden och bara spelar de "snälla" delarna. 

Då finns ju inte möjligheten för sonen att i smyg köra de dåliga delarna (som alla nyfikna och kreativa barn annars gör när pappa går ner i tvättstugan...) Finns spelet på hemdatorn är det ju enkelt att spela lite GTA när pappa handlar, även om man säger att man kollat youtube på iPad... 

Om sonen ber om att få prova de dåliga delarna och farbror nekar och pedagogiskt förklarar att han inte ens själv gillar dem eftersom de är våldsamma  (man kan ju ljuga lite vitt där... och han tror inte på sånt och att han inte alls gillar de delarna i spelet osv. så kanske det kan föra något gott med sig också.

Men ännu bättre om de håller sig till snällare spel. 
  • John22

Generellt, nej. Jag skulle nog vilja säga att 12 år och uppåt är vad som gäller. Med det sagt tror jag inte det gör någon skada så länge man sitter med och förklarar samt etablerar vissa regler i spelandet.

• Anonym (Helt ok)

Jag har en fråga till er som tycker det är ok.

Tror ni att det finns enstaka barn som tar skada av det? Alltså, inte att det är generellt farligt eller dåligt utan att det finns ett fåtal, enstaka, barn som pga spelen blir vrängda i huvudet och tappar kollen på vad som är ok eller inte?

• Don3
    Anonym (Helt ok) skrev 2018-01-13 16:23:07 följande:

Tror ni att det finns enstaka barn som tar skada av det? Alltså, inte att det är generellt farligt eller dåligt utan att det finns ett fåtal, enstaka, barn som pga spelen blir vrängda i huvudet och tappar kollen på vad som är ok eller inte?

Enligt mig nej. Barn som redan har problem(psykiskt) kan möjligen inspireras men då hade de ändå varit påväg att göra något dumt. Men inspirationen kommer i så fall av det som de har tillgängligt så finns inte spel kan det vara vad som. Detta kommer sannolikt inte ge utryck förens senare i tonåren när mobbing och hormoner tillsammans med de psykiska problemen gör att de slår över.
  • John22

Det kan kanske ha en utlösande faktor hos barn det redan är fel på, men det finns säkerligen femtioelva andra aspekter som kan orsaka samma sak.

Föräldrar måste ta ansvar för att utbilda sina barn i vad som är rätt och fel istället för att konstant försöka skylla på hårdrock, våldsamma filmer, TV-spel och vad nästa mål för moralkakorna nu blir.
  • KlunsSmurfen

Det är åldersgräns på spel och film för att det är individuellt.
    Något som vuxna och barn har gemensamt är att de brukar kunna skilja på rätt och fel men det är inte alltid de bryr sig.
    Barn som har svårt att skilja på rätt och fel eller inte riktigt bryr sig eller tar efter allt möjligt ska inte spela GTA.

Om ett barn blir förvrängt i huvudet av ett spel så är det något mer som är snett och det har antagligen en förälder med dåligt omdöme eller som inte bryr sig.
    Det är inte datorn/konsolen som ska uppfostra barn.

• hammarhajen
    John22 skrev 2018-01-14 07:46:00 följande:
    Föräldrar måste ta ansvar för att utbilda sina barn i vad som är rätt och fel istället för att konstant försöka skylla på hårdrock, våldsamma filmer, TV-spel och vad nästa mål för moralkakorna nu blir.
    Fast hur lär man dem vad som är rätt och fel om man lär det att det är underhållning att spela spel som går ut på att slåss eller döda? Finns ju tusentals spel som utmanar strategitänk, reaktionsförmåga och allt annat, men som inte innehåller dödande. 

Om man som förälder tar ansvar för att lära barn rätt och fel ska man väl verkligen tänka till kring sådant som filmer och spel, förklara varför man ogillar våldsspel och leta vettiga alternativ tillsammans. 
  • Scoops

Inte ok.

Det finns en anledning till att det är åldersgräns på spelet. En åldersgräns för spel är inte som för biofilm (alltså typ 11 år men 7 i vuxens sällskap).

Svar på tråden Vad tycker ni om att en 9-åring spelar GTA?