• JuliaJulia.4

    Studerande och gravid

    Hej,

    Jag är 23 år gammal och studerande på universitet. För en vecka sedan gjorde jag ett graviditetstest som visade positivt. Helt insiktivt ville jag göra abort men under veckan har jag funderat på alternativen. Jag är inne i mitt första år på universitetet och har två år kvar av mina studier. Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 3 år och har ett stabilt förhållande men även han är studerande på universitetet. Så jag är rädd att det inte kan fungera med ekonomin då vi båda är studenter.

    Hur har ni gjort som vart gravida under universitetet? Har ni tagit ett studieuppehåll och hur har ni gjort med ekonomin i så fall?

    Hade behövt lite visa ord för jag känner mig så otroligt vilsen för jag vill helst inte se abort som en enda utväg.

  • Svar på tråden Studerande och gravid
  • Anonym (Mh)

    Jag tog studieuppehåll i ett år efter två terminer på högskolan. Nu är jag gravid igen med ett år kvar på min utbildning.

    Min man ska vara pappaledig så jag kan gå klart den sista terminen. Bebisen kommer under sommarlovet.

    Om ni vill ha barnet så löser det sig. Ekonomin är nog det som är ett största hinder. Lycka till!

  • Anonym ((TL))

    Jag och min man valde att försöka få barn trots att vi båda är studerande. Bebisen kommer snart och jag kommer ta paus/ha självstudier, men så har jag också väldigt lite kvar av studierna. Det ekonomiska verkar lösa sig också.

  • Anonym (Student)

    Har någon av er jobbat innan eller under studietiden så ni har en sgi? Jag fick barn under mina studier men jag hade jobbat innan så jag hade en bra föräldrapenning. Tog studieuppehåll ett halvår, efter det var pappan föräldraledig halvtid och det räckte bra för mig för att hinna med studierna. Men med föräldrapenning på grundnivå samtidigt som den andra föräldern bara har studiemedel så blir det ju väldigt knapert.

  • flOPI

    Jag är också gravid 2 år in i ett program på 7 terminer (3,5 år). Ska ta ledigt till hösten och sedan ha ett år kvar efter ledigheten.
    Däremot har min sambo pluggat färdigt och har nu fast arbete med bra lön, därför är jag inte orolig. Däremot, trots att ni båda studerar, så tänker jag att om föräldrapenningen + hans studiestöd mot förmodan inte skulle räcka kan ni ansöka om extra ekonomiskt bistånd hos socialtjänsten. Finns att man kan söka för akuta behov också, tex OM pengarna skulle ta slut innan ni får nya och ni behöver pengar till mat. Men jag tror ni klarar er.


    Sen så fort någon av er slutar plugga får ni (förhoppningsvis?) jobb, så det verkar vara en väldigt kort period som ni ska kämpa med pengarna isf. Tänk att det finns människor som skaffar barn trots att ingen av föräldrarna har jobb eller studier. Ni kommer att klara er galant! Känner du inte 100% att du vill göra abort tycker jag inte att du ska göra det :) Jag fick tidigt missfall på ett barn jag inte hade planerat och inte alls ville ha, men när det väl var borta var jag ledsen över det i flera månader. Det påverkar en människa när ett barn, även om det bara är några celler, försvinner. 


    Låt inte ekonomiskräcken ta beslutet åt dig, för det löser sig! :) 

  • JuliaJulia.4

    Hej allihopa!

    Tack för era fina och kloka svar! Känns skönt att det finns fler som är studerande och har barn! Jag tror verkligen att det kan fungera. Alltså har vi bestämt oss för att behålla bebisen som kommer i september! :)

    Kram på er!

  • Anonym (Mh)
    JuliaJulia.4 skrev 2018-02-12 19:04:06 följande:

    Hej allihopa!

    Tack för era fina och kloka svar! Känns skönt att det finns fler som är studerande och har barn! Jag tror verkligen att det kan fungera. Alltså har vi bestämt oss för att behålla bebisen som kommer i september! :)

    Kram på er!


    Kul att höra:) Lycka till!
Svar på tråden Studerande och gravid