• sextio­talist
    Äldre 15 Jan 15:21
    7853 visningar
    31 svar
    31
    7853

    Ni som broderar, jag har några frågor

    Aniiee skrev 2018-01-15 14:55:11 följande:

    Ok, så... det här är en hobby jag aldrig riktigt ägnat mig åt, men jag vill gärna. Så... frågor:

    1: Hur mycket "sömsmån" behöver man för ett broderi?
    2: Finns det någonstans eller något sätt att räkna ut hur mycket garn man behöver?
    3: Broderiram - bra eller överflödigt?
    4: Är det lag på att börja på mitten?
    5: Gör ni något annat samtidigt som ni broderar? Vad isf?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-15 14:55
    Meh, för snabb.

    Ville ju tacka i förväg för hjälpen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-15 14:58
    Menar "Broderar typ tavlor och sånt"..... suck på mig.....
    Oj
    Få se.
    1) Det beror lite på, men jag tar alltid i, så minst fem cm (om det inte är något pyttebroderi typ lavendelpåse eller så, då är det bara ett par cm)

    2) Det är lite svårare, det beror på om du syr med tre trådar, två trådar (eller en tråd vilket förekommer ibland), hur tätt man broderar, stora eller små korstygn, det enda jag kan svara på är att det går alltid åt mer än vad man tror.
    Men man kan alltid köpa till dockor (varje docka är 8 (x6) meter tråd, det vanligaste är att man syr med två eller tre trådar)

    3) Jag använder det gärna, man håller tyget spänt, då blir det ofta lättare att brodera

    4) Självklart, brott mot denna lag innebär hårda straff ;) t.ex försvara sextiotalist i vad hon än skriver i en månad framöver.
    Självklart inte, men det underlättar så man inte hamnar snett på tyget (fast har man mycket marginal/sömnsmån så kan man kanske klara sig.
    I varje fall bör man märka ut mitten
    Tips, jag brukar vika tyget och sedan tar jag en avvikande färg och följer en rutrad över hela tyget (syr alltså, brukar byta sida efter 10 rutor), sedan viker jag åt andra hållet och gör samma sak. De trådarna får vara kvar hela tiden, så jag har koll på att jag har gjort rätt.

    Om jag gör annat, alltid, tittar på TV, pratar med sambon, lyssnar på radion eller när den tiden begav sig, var bollplank åt sonen när han bodde hemma.
  • sextio­talist
    Äldre 15 Jan 15:39
    #6
    Aniiee skrev 2018-01-15 15:28:13 följande:
    Tack så mycket för svar. Jag känner mig helt lost på detta, men dittsvar gav lite klarhet =P

    Jag kom på en fråga till. Anchor eller DMC? Eller blanda hejvillt?
    Man kan nog blanda som man vill, men tänk på att det kan vara olika tjocklek och att färgkoderna inte är densamma. Du kan lägga in andra typer av garner också, göra precis som du vill :)
  • sextio­talist
    Äldre 15 Jan 15:41
    #10
    BuoBä skrev 2018-01-15 15:28:48 följande:

    Är det korsstygn eller fritt broderi du tänkt dig?

    1. Du behöver mycket "sömsmån" eller kant runt broderiet så du kan rama in, fålla, vika in och sy fast på annat tyg, eller vad du nu vill göra när du är klar. Minst några centimeter skulle jag säga.

    2. Finns säkert, men man köper garn i dockor och man syr sällan med en hel tråd, så det är sällan det går åt en hel docka till ett normalstort broderi (typ tavelstorlek).

    3. Behövs vid fritt broderi, annars drar man ihop tyget lätt. Inte lika nödvändigt vid korsstygn, med praktiskt vid större broderier

    4. Nej, det beror på motivet. Generellt är det bra att börja med stora ytor först.

    5. Nej, jag måste koncentrera mig även vid korsstygn. Men jag är amatör.


    Aha, en som aldrig hamnat snett och fått kassera ett halvt broderi märker jag :). Man kanske inte behöver börja på mitten, men absolut märka ut mitten (min egen erfarenhet)
  • sextio­talist
    Äldre 15 Jan 15:41
    #11
    BuoBä skrev 2018-01-15 15:40:52 följande:
    Vid korsstygn är det lag på att alla stygn måste ligga åt samma håll! §18 i handarbetslagen.

    Skämt åsido, men det blir olika "blänk" om stygnen är åt olika håll och när man upptäcker det kan man inte låta att störa sig.
    Och du glömde straffsatsen ;)
  • sextio­talist
    Äldre 15 Jan 15:50
    #14
    BuoBä skrev 2018-01-15 15:43:51 följande:
    Totoro? m.aliexpress.com/item/1907342326.html
    Tja, jag hade inte gjort det. De är inte broderivänliga. Jag har gjort ett sådant broderi en gång och var extremt mycket arbete och väldigt plottrigt (nej, den gången började jag inte på mitten), byte av färg hela tiden.


  • sextio­talist
    Äldre 15 Jan 15:56
    #17
    Aniiee skrev 2018-01-15 15:40:30 följande:
    Tänkte om du föredrog det ena eller andra, men går det att blanda så är det ju bra =P
    Jag använder DMC, de har väldigt stort utbud på garner
  • sextio­talist
    Äldre 15 Jan 16:00
    #18
    BuoBä skrev 2018-01-15 15:54:59 följande:
    Sant, men jag vet inte om en sån där klassisk korsstygnstavla med skuggade bokstäver och små figurer vid varje bokstav är så mycket bättre.

    En bekant broderade en porträttbild från deras bröllopsfoton. Det var typ 48 olika nyanser av "hudfärg". Men det blev fint.
    Fast man kan ju börja med en teckning, med få färger. Ja, även färdiga broderier kan vara komplicerade absolut.
    Jag började med enkla dukar, men få färger. Numera gillar jag göra mer komplicerade broderier med många färgbyten och gärna tätt och smått (måste ha extra starka glasögon men vad gör det, så länge de finns på Clas Ohlsson :D )
  • sextio­talist
    Äldre 15 Jan 17:12
    #23
    Beccus skrev 2018-01-15 17:09:08 följande:

    Var hittar man ett korsstygns program och hur funkar det?


    Finns på nätet, man kan köpa tjänsten eller köpa programmet. Troligen billigast att köpa tjänsten
Svar på tråden Ni som broderar, jag har några frågor