• Johanna79

    Gravidförsäkring?

    Vid min första graviditet hade jag ingen grav.försäkring. Är nu i vecka 15 och funderar på att skaffa en. Fast jag vet så lite om det... Någon som har skaffat det? Varför och när? Går den automatiskt över i barnförsäkring sedan?

  • Svar på tråden Gravidförsäkring?
  • 12345hopp

    Trygg hansa har ju en gratis gravidförsäkring som övergår i en barnförsäkring som också är kostnadsfri barnets första halvår. Vet ej hur det ser ut hos andra bolag.

    Man kan även utöka försäkringen så den täcker fler skador men då får man ju betala :) det är bra att ha en, för om det visar sig att barnet har någon skada eller så eller om det blir komplikationer så kan det bli svårt att få hjälp av försäkringsbolagen i efterhand. Så det bästa är att vara försäkrad innan!

  • Krusbärskompott

    Gratisvarianterna täcker väldigt lite.

    Betalvarianterna lite mera men mest skador o komplikationer på mamman typ.

    Har inte hittat någon som täcker missbildningar och medfödda sjukdomar.

    Så de är väl sådär bra om man ska vara ärlig.

  • Iowhannah

    Jag tycker att du ska skaffa en, men tänk på att den oftast inte börjar gälla förrän i vecka 22. Personligen ska jag ha en betalversion denna gång. Förra gången hade jag gratisversionen och fick inte ut nånting för komplikationer och längre sjukhusvistelse osv.

  • cyberbabe

    Skaffade en via Swedbank på deras egna försäkringsbolag, tre kronor tror jag det hette. Jätte nöjd! Betalade en engångssumma ca 1000kr tror jag och då gick den även över på barnet tills han blivit 6 månader. Jag fick en förlossningsskada (som idag läkt helt tack och lov) samt förlorade en del blod. Min son fick också ligga på neonatal 6 dagar. Vi fick väldigt bra ersättning för detta utan några konstigheter alls, fyllde bara i skadeanmälan på nätet. Vi blev även ersatta för matkostnader och parkeringskostnader under den veckan vi låg inskrivna. Så är väldigt nöjd!

  • Kattägd

    Jag valde trygg hansa eftersom vi ändå tänkt ha barnförsäkringen där. Då får man tillbaka kostnaden för gravidförsäkringen när man tecknar barnförsäkringen.

  • BuoBä

    Jag skaffade gravidförsäkring (betalvariant) mest för att man då kunde teckna barnförsäkring utan någon form av hälsointyg. Vet inte alls hur vanligt det är att nekas teckna barnförsäkring, men hade hört om ett fall där barnet bedömdes vara friskt, men försäkringsbolaget avslog pga låg födelsevikt. Så jag garderade för att slippa tänka på såna grejer.

Svar på tråden Gravidförsäkring?