• Anonym (Undrande)

    Kan man göra KS efter vaginala förlossningar?

    Jag har 2 vaginala förlossningar bakom mig som gick bra. Men smärtan och hela processen var en stor mardröm som gjorde att jag fick depression och stor skräck efteråt. Ja födde barn med 11 månaders mellanrum så ja hann liksom inte känna efter så mycket men efter andra förlossningen kände jag bara att aldrig mera.

    Nu är jag gravid med barn nr 3 och min bm har skickat en remiss till aurora mottagningen. Jag vill verkligen inte föda vaginalt igen :( kan jag få KS trots tidigare vaginala förlossningar? Vad du jag säga? Nån som varit med om samma?

  • Svar på tråden Kan man göra KS efter vaginala förlossningar?
  • Anonym (Lisa)

    Ja det kan du få. Har inte varit med om det själv, men en nära vän till mig planerat snitt efter en traumatisk vaginal förlossning.

    Troligen kommer de dock försöka övertala och motivera dig att föda vaginalt igen men är du fruktansvärt rädd tror jag de beviljar KS.

    Önskar dig lycka till!

  • Anonym (Lollo)

    Hade en jobbig första vaginalförlossning. Därav skräck inför förlossning! Blev gravid med nr 2, pratade med min BM och fick gå på samtal hos aurora BM. Det kändes bättre efter samtalen men efter några dagar så var jag blockerad igen inför en vaginalförlossning.. gick på samtalen och fram och tillbaka i en känslostorm. Jag klarar det! Men nej det gick inte! Tror det var i v 35-36 som jag tillslut blev beviljad ett planerat snitt av överläkare. Jag grät och sa att det går inte! Jag hade ju försökt och haft en planering inför vaginalförlossning men det gick inte! Mitt snitt gick jättebra och jag är så nöjd med det valet och upplevelsen, men det är verkligen oerhört smärtsamt och det visste jag förstås men smärtan vid vaginalförlossning är ju innan barnet föds och vid snitt efter barnet är fött. Riktigt hemskt. Men man klarar det också! :)
    Mitt tips till dig är att fundera, gå på aurora, prata och planera ev tillväga gångssätt vid vaginalförlossning, prata om snitt.. känn dig för och stå för det du vill tillslut. Finns ingen enkelt utväg men vad du klarar av och vill vet bara du och det får du förklara. Lycka till!

  • tollie82
    Har hört flera som valt att föda med KS efter traumatiska vaginal förlossningar, men hörde från min barnmorska förra veckan att dom kommer börja minska antalet KS i Sverige nu pga besparningar. Om jag får lov att föreslå som en back up- om du inte får KS, så finns en underbar teknik som får dig att kunna slappna av djupt så att din rädsla går bort, och därmed släpper du ut endorfiner (må bra hormon) som funkar 200 gånger bättre än morfin som smärtstillande. Ger man sig in att föda med rädsla så pumpar kroppen istället ut adrenalin hormonet som får livmoderns muskler att stanna upp, för att instinktivt är det inte 'säkert' att föda när kroppen tror att den är i fara. Då pumpar kroppen ut blod och syre till armar och ben istället för att kunna springa iväg eller slåss mot faran. Jag har precis börjat hålla kurser om detta, och berättar mer om det på Vattnet Går podcasten, ansvittet som kom 1 feb precis- finns också på hypnobaby.se 

    Du lär dig att hantera dina rädslor inför förlossningen och använder dig sedan av meditation ljud filer för att hjälpa dig slappna av under värkarna. Det är en kombination av Hypnobirthing samt Mindfulness tekniker. Jag har nu fött tre barn och har inte spruckit en enda gång, eller tagit hjälp av någon smärtlindring. 

    Vill så gärna förmedla detta och sprida till alla som har fått rädslan som du.. det är så orättvist att inte sjukhusen redan lär ut detta, och förmedlar oss att det FINNS sätt att föda lugnt och naturligt.. när vi har det inom oss. 
    Hoppas hoppas att du får din vilja fram, det har du all rätt i som kvinna, vare sig det är KS eller en härlig förlossning. 

    mvh, 
    Frida T Detter
Svar på tråden Kan man göra KS efter vaginala förlossningar?