• Anonym (Irriterad)

    Helfabrikat och halvfabrikat!!

    Ska det vara så svårt att lära sig skillnaden mellan halvfabrikat och helfabrikat? Exempel på helfabrikat är mamma scans köttbullar, Felix pyttipanna mm exempel på halvfabrikat är köttfärs, vetemjöl mm.

  • Svar på tråden Helfabrikat och halvfabrikat!!
  • Anonym (fel)

    Stämmer ju inte. Halvfabrikat är ju t.ex. nån typ av pastasås eller thaigryta där du själv fyller på med kyckling / grönsaker och ris/past. Eller pizzakit, pulversås osv.

  • Anonym (Snark)

    Ska hem och äta mina hela, egenodlade, halvfabrikatspäron.

  • Anonym (och)
    Anonym (Irriterad) skrev 2018-01-23 10:36:44 följande:

    Ska det vara så svårt att lära sig skillnaden mellan halvfabrikat och helfabrikat? Exempel på helfabrikat är mamma scans köttbullar, Felix pyttipanna mm exempel på halvfabrikat är köttfärs, vetemjöl mm.


    Och vilken betydelse har det här i någons vardagsliv?
  • adisfå

    De/Dem
    Hon/Henne
    Han/Honom
    Risk/Chans
    Var/Vart

    Är andra saker som folk vägar lära sig skillnaden på.

  • Anonym (Söt)

    Nja, helfabrikat är något som är färdigt att äta som det är t.ex köttbullar eller pizza. Halvfabrikat är en färdig produkt att använda vid matlagnig t.ex pasta eller tomatkross.

    Köttfärs och vetemjöl är räknas som råvaror.

  • adisfå
    Anonym (Söt) skrev 2018-01-23 11:07:56 följande:

    Nja, helfabrikat är något som är färdigt att äta som det är t.ex köttbullar eller pizza. Halvfabrikat är en färdig produkt att använda vid matlagnig t.ex pasta eller tomatkross.

    Köttfärs och vetemjöl är räknas som råvaror.


    FEL!

    sv.wikipedia.org/wiki/Halvfabrikat
  • Anonym (U)

    Jag brukar skratta för mig själv när folk påstår att de aldrig skulle ge sina barn halvfabrikat. Mina barn får helfabrikat och halvfabrikat varje dag.

  • skjfskdjfslj

    Helfabrikat: färdig rätt, ex scans köttbullar
    Halvfabrikat: du får själv lägga till saker, tex keldas såser som ska hällas över fisk för att göra en fiskgratäng. 
    Råvaror: tex mjöl, socker,, kött

Svar på tråden Helfabrikat och halvfabrikat!!