• Magdaaa

    Ni som haft bra hy hud under graviditeten men har dålig hy annars, hur blev det vid amning / efter förlossning?

    Hej på er!

    Har alltid haft dålig hy, hormonell sådan, främst på hakan och käkpartiet och så.

    Även ätit medicin för det osv.

    Men nu under graviditeten har jag verkligen knappt haft en finne, riktigt underbart för en sån alltid kämpat med dålig hud!

    Men nu till min fråga, ni som har som mig dålig hud ogravid som fick bra hud gravid, stämmer det de jag tror att det blir 100 resor värre vid amning efter bebis har kommit?

    Har fortfarande "flottiga" dagar och gravidglowet håller sig borta men just det att jag sluppit finnar har varit skönt!

    Har en sån känsla av att allt kommer tillbaka sen så skulle bara vilja höra hur ni andra haft det.

    Njuter av det så länge de varar iallafall :)

  • Svar på tråden Ni som haft bra hy hud under graviditeten men har dålig hy annars, hur blev det vid amning / efter förlossning?
  • Iowhannah

    Jag har också alltid haft problemhy (sedan puberteten. Jag är 30 nu) och när jag väntade första barnet så blev jag helt finnfri nån gång under andra trimestern. Som jag minns det så fortsatte hyn vara bättre även efter förlossning, jag ammade dock inte alls länge så den biten kan jag inte svara på. Nästa ordentliga utbrott jag fick var när jag blev gravid nästa gång, och dessutom fick missfall (= två stora hormonella förändringar).

  • Magdaaa
    Iowhannah skrev 2018-01-23 18:30:18 följande:

    Jag har också alltid haft problemhy (sedan puberteten. Jag är 30 nu) och när jag väntade första barnet så blev jag helt finnfri nån gång under andra trimestern. Som jag minns det så fortsatte hyn vara bättre även efter förlossning, jag ammade dock inte alls länge så den biten kan jag inte svara på. Nästa ordentliga utbrott jag fick var när jag blev gravid nästa gång, och dessutom fick missfall (= två stora hormonella förändringar).


    Får hoppas på att det fortsätter så! :)

    Men fy va hemskt:(

    Mardrömmen med missfall! Då känns hudproblem små..:(
  • Seven Costanza

    Jag har rosacea och ibland acne. Hade felfri hy hela graviditeten med min son och mådde SÅ bra - det sägs att pojkfosters hormoner ger bättre hy och flickfoster ger sämre, men vet inte om det är vetenskapligt bevisat. I alla fall hade jag riktigt gravidglow och var lika fin i hyn i sex månader efter förlossningen medan jag helammade, sedan fick jag tillbaka ägglossningen och såg efter två m menscykler lika dålig ut i hyn som före graviditeten och fick börja äta medicin igen.

  • Anotherone

    Jag har inte jätte-jättedålig hy normalt sett, men den har ändå blivit tusen ggr bättre under graviditeterna! Under amningen var det lugnt, men efter att jag slutat amma och fått tillbaka ägglossning och mens så försvann även "glowet " från hy och hår !

  • Magdaaa
    Seven Costanza skrev 2018-01-23 19:50:11 följande:

    Jag har rosacea och ibland acne. Hade felfri hy hela graviditeten med min son och mådde SÅ bra - det sägs att pojkfosters hormoner ger bättre hy och flickfoster ger sämre, men vet inte om det är vetenskapligt bevisat. I alla fall hade jag riktigt gravidglow och var lika fin i hyn i sex månader efter förlossningen medan jag helammade, sedan fick jag tillbaka ägglossningen och såg efter två m menscykler lika dålig ut i hyn som före graviditeten och fick börja äta medicin igen.


    Va tråkigt att det förmodligen kommer tillbaka med mensen :(

    det jag kände på mig! Man får njuta så länge de varar:)
  • Seven Costanza
    Magdaaa skrev 2018-01-23 20:13:24 följande:

    Va tråkigt att det förmodligen kommer tillbaka med mensen :(

    det jag kände på mig! Man får njuta så länge de varar:)


    Ja, jag hade hoppats att ägglossningen inte skulle komma tillbaka så tidigt som efter sex månader - jag ammade alltså fortfarande ganska mycket men ägglossningen kom precis efter att jag börjat med matintroduktion vilket var surt eftersom jag sedan ammade tills han var nästan två år gammal och hade då halvdassig till dålig hy eftersom mina vanliga tabletter inte var tillåtna vid amning. När jag fått så dålig hy att jag kände att jag inte stod ut längre så valde jag att sluta amma och börja medicinera (inga större förbättringar i hyn dock hittills efter åtta veckor så jag hade lika bra kunnat fortsätta amma men det visste jag ju inte på förhand, surt).
  • Seven Costanza

    Har du provat något hormonellt preventivmedel? Det sägs ju att sådana hudbesvär som är runt hakan/munnen oftast är hormonella så jag funderar på om det skulle hjälpa med någon typ av hormonspiral eller p-piller, någon som kan rekommendera något som gett er bättre hy, t ex genom att ta bort ägglossningen/mensen vilket ju troligen är det som gör att man får bättre hy under graviditet och amning just efter man inte har ägglossning.

Svar på tråden Ni som haft bra hy hud under graviditeten men har dålig hy annars, hur blev det vid amning / efter förlossning?