• Anonym (Herpes?)

    FAN, smittad?????

    Hej!!

    FAAAN, jag har sån oerhört grov ångest just nu.. Hade sex med en tjej(som jag snackat med en längre tid) igår och vi har lite sjuk humor mellan oss. Igår när det börja hetta till lite så sa hon "du är inte rädd för att få herpes va?" med ett litet smile typ så jag tog det som ett skämt (hon sa det typ 2-3 gånger). Så.. vi hade sex och nu i efterhand så fick jag reda på att hon var seriös och har herpes...

    Vi hade penetrerande sex med kondom, inget oralt, hon runka mig och jag pulla henne and thats it. Kan jag ha blivit smittad??? Tänker på att jag fick hennes fittsaft på mina händer när jag pulla henne och sedan satte jag på kondomen (fick kanske hennes saft på kuken då) eller om hon tog på sig själv och sen runkade mig lite..

    jag är en jävla idiot faaaan

  • Svar på tråden FAN, smittad?????
  • Anonym (.)

    Herpes är ju inte världens undergång iofs, och risken är väl rätt liten om ni hade kondom. Hade hon inte heller några blåsor/sår så är risken ännu mindre.

  • Anonym (Herpes?)
    Anonym (.) skrev 2018-01-23 21:00:03 följande:

    Herpes är ju inte världens undergång iofs, och risken är väl rätt liten om ni hade kondom. Hade hon inte heller några blåsor/sår så är risken ännu mindre.


    Hon hade inga blåser vad jag vet!!
  • Anonym (Herpes?)

    Blåsor**

    Sorry får lite panik

  • Anonym (mumin)

    Herpes går i skov då man får smärtsamma blåsor. Då är man högst smittsam. Däremot inte särskilt smittsam mellan skoven. Stressa inte så mycket. Typ 30% av den vuxna befolkningen är herpessmittad. Många utan att veta om det då de aldrig har skov. Enligt mig helt onödigt att tjejen ens sa någonting om hon inte råkade ha ett skov just när ni hade sex.

  • Anonym (Jolle)
    Anonym (mumin) skrev 2018-01-23 22:43:17 följande:

    Herpes går i skov då man får smärtsamma blåsor. Då är man högst smittsam. Däremot inte särskilt smittsam mellan skoven. Stressa inte så mycket. Typ 30% av den vuxna befolkningen är herpessmittad. Många utan att veta om det då de aldrig har skov. Enligt mig helt onödigt att tjejen ens sa någonting om hon inte råkade ha ett skov just när ni hade sex.


    Right... Dagens anställda på smittskyddet alltså. Nej dem sa jag inte behövde säga något om att jag har HPV (könsvårtor) heller. Klart som fan man ska berätta om man dragit på sig virus och skit från andra det finns en risk att man smittar med. Min HPV har aldrig kommit tillbaka och min flickvän har aldrig haft det men självklart visste hon det innan jag tryckte in min kuk i henne. Riktigt lågt och omoraliskt att inte berätta något sådant för någon, det är fan inte din hemlighet att dela hur du vill det är din skyldighet efter ett oaktsamt sexual liv att berätta det.
  • Anonym (Herpes?)

    Kan fan inte sova.. allt jag tänker på är att jag kan ha blivit smittad.. varför tog jag inte det hon sa seriöst första gången????

  • Anonym (Konrad)

    Ta det lugnt, hade hon ett skov vill hon med största sannolikhet inte ligga.

  • Bjoer
    Anonym (Herpes?) skrev 2018-01-24 03:47:24 följande:

    Kan fan inte sova.. allt jag tänker på är att jag kan ha blivit smittad.. varför tog jag inte det hon sa seriöst första gången????


    Chilla. Jag har herpes (tror jag) och har aldrig besvär. Min flickvän har aldrig besvär heller så antingen är hon inte smittad (på 4 år av sex) eller så har hon det utan några men. Herpes kan vara besvärligt, men är oftast inte det, speciellt inte efter ett tag.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (nja) skrev 2018-01-29 12:51:31 följande:

    Jag fick herpes fast än killen hade kondom på sig. De där jävla små såren kan gömma sig bra. Märker du att det inte börjat klia o svida där nere efter max 11 dagar så har du troligtvis inte blivit smittad.


    Var börjar det klia/svida när man blicit smittad?
  • Anonym (.)
    Anonym (Hmm) skrev 2018-01-29 14:27:25 följande:

    Var börjar det klia/svida när man blicit smittad?


    På snorren??
  • Anonym hej hej hoj

    Först har man stegring och sedan blir det feber.

  • Linux1003

    I min ungdom var jag en kort period ihop med en tjej som hade herpes och var medicinerad under tiden som vi träffades och hade sex. Även om jag var väldigt noga med kondom så hände det några gånger att vi hade sex utan kondom och när det var slut så hade jag precis samma ångest som du. Men men, det har nu gått över 25 år och ännu inga tecken av herpes och för din del så ör nog risken obefintlig så du kan slappna av.

  • Anonym (A)
    Anonym (Konrad) skrev 2018-01-24 15:16:28 följande:
    Ta det lugnt, hade hon ett skov vill hon med största sannolikhet inte ligga.
    Håller med
  • Glinda från Oz
    Anonym (Jolle) skrev 2018-01-23 23:02:50 följande:

    Right... Dagens anställda på smittskyddet alltså. Nej dem sa jag inte behövde säga något om att jag har HPV (könsvårtor) heller. Klart som fan man ska berätta om man dragit på sig virus och skit från andra det finns en risk att man smittar med. Min HPV har aldrig kommit tillbaka och min flickvän har aldrig haft det men självklart visste hon det innan jag tryckte in min kuk i henne. Riktigt lågt och omoraliskt att inte berätta något sådant för någon, det är fan inte din hemlighet att dela hur du vill det är din skyldighet efter ett oaktsamt sexual liv att berätta det.


    Ska man berätta att man har astma också för annars är man omoralisk? Är det inget smittsamt finns det ingen anledning att säga något, har man ett skov är det en annan sak.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (nja) skrev 2018-01-30 11:18:52 följande:
    Jag som är tjej fick först problem när jag skulle kissa.Det började svida lite smått o klia typ överallt där nere. Sen efter 2 dagar så sved det som aldrig förr och kändes som knivsår i underlivet. Då hade jag börjat få röda sår där nere o blåsorna kom 1 dag efter o då kliade inte det längre utan då sved det. Jag fick blåsor överallt på slemhinnorna. Kanske 15 stycken. Detta var första gången. 

    På killar sitter de oftast på typ ollonet, men kan även sitta på pungkulorna och överallt där nere. Vissa har ju till o med herpes på rumpan.Den mannen som smitta mig hade vad jag såg inga synliga sår eller blåsor. Vilket var för mig väldigt konstigt för jag har alltid varit noga med att kolla så att killen aldrig har något olämpligt där nere så att säga, men jag såg inget. Blev ändå smittad. Märker du att det börjar klia o svida där nere så kolla med en spegel. 
    ca 1 vecka efter smittotillfället började jag få känningar. Började känna mig yr först och få feber, ont i musklerna. Trodde bara de va stress, sen kom dom andra problemen där nere. Innan dess var allt normalt.
    Jag har herpes i underlivet och oftast så är såren så pass små och/eller otydliga att man inte ser det om man inte har stark lampa lysande.
    Så det är ännu lättare att missa om någon annan skulle ha det så länge man inte verkligen sitter med lampa och undersöker varje millimeter på personen.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (nja) skrev 2018-01-29 12:51:31 följande:

    Jag fick herpes fast än killen hade kondom på sig. De där jävla små såren kan gömma sig bra. Märker du att det inte börjat klia o svida där nere efter max 11 dagar så har du troligtvis inte blivit smittad.


    Såg nu att du hade skrivit det, sorry!
    Anonym (nja) skrev 2018-01-30 13:08:13 följande:
    tar man medicin mot herpes är inte viruset aktiverat i kroppen. Man smittar INTE. Jag tar oxå medicin. Har aldrig fått tecken på herpes och jag kan inte smitta någon då mitt dagliga intag av valaciklovir gör så att viruset aldrig aktiveras.. Slutar jag att ta medicin finns risken att viruset aktiveras och jag KAN smittas. Men behöver inte så länge jag inte har sår eller blåsor.
    Har du typ 1 eller 2?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (nja) skrev 2018-01-31 10:40:46 följande:
    Jag fick typ 1 men började på långtidsbehandling efter förta utbrottet så har aldrig haft det sedan dess. Har gott på långtidsbehandling snart 1 år nu.
    Men typ1 är ju den "snälla" varianten, dom som får typ1 i underlivet brukar få utbrott 1-3 gånger första tiden sen aldrig mer så tror inte du behöver gå på någon behandling för det, tror inte du kommer få något utbrott endå :)

    Jag har typ2 men får utbrott även om jag går på långtidsbehandling :/ hemskt
  • hejsanhopsan12

    Dagens medicin mot herpes stoppar faktiskt inte replikationen helt även om den gör ett väldigt bra jobb. Det är faktiskt skitbra i Sverige att ingen är juridiskt tvingad att berätta om sin herpesstatus före sex eftersom att då blir det mindre läskigt att testa sig.
    Det som är mindre bra är att vi inte blodtestar men även där finns det en bra förklaring. Säg att ett fullt STD test helt plötsligt börjar inkludera herpesblodtest, då kan flera börja känna extrem oro över att gå och testa sig vilket kan leda till att klamydia, gonorrhea, hepatit, HIV och Syphilis går oupptäckt.

    Herpes är som sagt i regel inget farligt, bara lite irriterande.

    Även om ni är positiva till herpes så kan ni säga till vårdcentralen eller hudläkare att ni känner enorm oro över ett symptom som ni vill veta kan vara relaterat. Där kan ni be dem ta ett PCR test på alla ställen där ni har misstankar. PCR är otroligt känsligt och kan upptäcka virusnivåer som är så små på huden att de inte hade varit tillräckliga för smitta.
    Ofta kommer ni nog komma till slutsatsen att det faktiskt inte finns något virus i just det symptomet ni undersöker. Detta beror på att när något skadat huden så kan det ta extremt lång tid att återbygga alla lager. Upplever man då sveda vid sex och onani bör man ta det lite halvlugnt med det och låta huden läka och kanske även fråga hudläkare om hur man ska återbygga sin hy.

    Kanske kan avsluta denna posten med att om du haft fler än 10 sexuella partners i ditt liv så är chansen ganska minimal att du inte bär på någon variant av antingen HPV (kondylom/könsvårtor) eller HSV. Stigmat och därmed utfrysningen som kommer av en diagnos är betydligt värre än herpes i sig. Självklart kan det aldrig vara okej att 10-20% av de som vet om att de bör på viruset ska bära allt ansvar medan de resterande 80-90% som vägrat testa sig ska få göra vad fan dem vill. Det spelar inte så stor roll om 20-30% av svenska befolkningen har könsherpes, du kommer känna dig lika ensam ändå när så få vet om att de har det.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (nja) skrev 2018-02-02 23:05:42 följande:
    säker på att det är herpes? tar du 1 tablett dagligen ska du inte få något utbrott alls?! tabletterna avaktiverar ju viruset typ.
    Ja det är helt säkert, fick åka in till vårdcentralen vid primär utbrottet för jag blev så pass sjuk och då tog dom prov på det, så tyvärr är det det :/ Men av vad jag läst på nätet så får alla som har typ2 utbrott då och då även när de tar medicin.. tror åren från primärutbrottet avgör mer hur ofta man får det, alltså att det kommer mer sällan efter varje år .. 
Svar på tråden FAN, smittad?????