• Sorgma­ntel
    Äldre 24 Jan 09:52
    39547 visningar
    56 svar
    56
    39547

    Vilka skriftliga fel irriterar du dig på?

    Jag är lite nyfiken på en sak. Jag är, och har nog alltid varit lite av en språkpolis. Det kan jag "tacka" min mor för! :D Hon rättade mig snabbt, så snart jag sa något på fel sätt. Och jag har varit likadan med mina barn.

    Och det jag undrar nu är vilka ord just Du irriterar dig på i sociala media?

    Ibland är det nästan skrämmande enligt mig hur folk skriver. Jag förstår att mycket av de fel som blir kan skyllas på autokorrekt, men många av felen är direkta felskrivningar.

    Jag blir tex lite lätt rriterad på att många skriver "juh" istället för "ju", "d" istället för "det", "nee" istället för "nej", "aa" istället för "ja", osv.

  • Svar på tråden Vilka skriftliga fel irriterar du dig på?
  • Äldre 24 Jan 10:31
    #1
    +2

    Särskrivning är definitivt störigast. Hur svårt kan det vara?

    På andraplats kommer de/dem-problemet.

  • Äldre 24 Jan 10:58
    #2
    +1

    Jag irriterar mig mest på oviljan att lära sig. Många av de som skriver illa framhärdar hellre i sin rätt att få göra det än de villigt tar till sig av möjligheterna som erbjuds dem att korrigera sitt språk. 

  • Anonym (Känsl­ig)
    Äldre 24 Jan 10:59
    #3

    Igentligen och statsparken. Irriterar mig varje gång jag ser det.

  • Anonym (vov)
    Äldre 24 Jan 11:00
    #4

    Har en kompis som skriver åh istället för och.
    Irriterande.

  • Anonym (vov)
    Äldre 24 Jan 11:01
    #5
    Anonym (Känslig) skrev 2018-01-24 10:59:44 följande:

    Igentligen och statsparken. Irriterar mig varje gång jag ser det.


    Stadsminister...
  • Äldre 24 Jan 11:05
    #6
    +2

    FöräldraRledig istället för föräldraledig

    Endå istället för ändå

    Ända istället för enda

    Ja och jah istället för jag

    Oxå istället för också

    Han istället för honom

    Hon istället för henne.

    När folk skriver "hons" istället för "hennes" - usch!!!

    Stör mig som FAN på hon Emma Vikström i musiken i p3 när hon säger "Skriv vad du tyck om låten!". Jag vet att hon kan säga tyckER - för hon råkar göra det var tredje gång eller så.

  • Äldre 24 Jan 11:06
    #7

    Sms-språk! Finns inget mer irriterande när vuxna människor skriver något med massa konstiga förkortningar och påhittade ord.

    På klar andra plats kommer smileys. Folk som inte kan skriva tre meningar utan att stoppa in 18 smileys överallt.

    Svengelska. Många uttryck som används är nån slags konstruerad rotvälska och finns inte på varken engelska eller svenska. Hemskt irriterande . Använd det riktiga uttrycket på endera språket.

  • Anonym (jejja­)
    Äldre 24 Jan 11:18
    #8

    Ord som används ofta men alltid blir fel. Hur svårt är det?

    Gabberob (garderob )

    Tannkräm (tandkräm)

    Bressenning (presenning)

    Nattuksbord (nattduksbord)

    Tining (tidning)

    Osv..

    Stör mig som fan på alla som sätter "is" efter halva ordet och dessutom på allvar tycker det är korrekt svenska.

    Spjälis

    Mellis

    Bubblis

    Boddis

    Osv..

    Det heter spjälsäng , bodys, bubblor och mellanmål!

  • Anonym (TYYYY­CK)
    Äldre 24 Jan 11:24
    #9
    fjanten skrev 2018-01-24 11:05:58 följande:

    Stör mig som FAN på hon Emma Vikström i musiken i p3 när hon säger "Skriv vad du tyck om låten!". Jag vet att hon kan säga tyckER - för hon råkar göra det var tredje gång eller så.


    Klart hon kan säga tyckER, men tyck är ju norrländska. Jag brukar också säga tyck. Typ: Det tyck inte jag! Jag vet ju att det egentligen heter tyckER, men är man norrlänning så är man. ;)

    Men jag skulle aldrig någonsin skriva det.
  • Äldre 24 Jan 11:26
    #10
    Anonym (TYYYYCK) skrev 2018-01-24 11:24:25 följande:

    Klart hon kan säga tyckER, men tyck är ju norrländska. Jag brukar också säga tyck. Typ: Det tyck inte jag! Jag vet ju att det egentligen heter tyckER, men är man norrlänning så är man. ;)

    Men jag skulle aldrig någonsin skriva det.


    Jag är från Kiruna, och här säger vi definitivt inte "tyck" istället för tycker. Jag tyckER att hon låter så irriterande
Svar på tråden Vilka skriftliga fel irriterar du dig på?