• Moulinette86

    Borde män få gå tidigare i pension?

    Hej å hopp,

    Ibland när nån feminist vill trycka ner i halsen på en vad mycket bättre kvinnor är rent biologiskt, kan ta smärta bättre e.tc , klarar sjukdomar bättre..ja ni har väl hört en hel del..

    Ibland har de sagt att det borde vara fler kvinnor inom militären eftersom kvinnor lever längre,.. då detta är en biologisk fakta så kommer här en kontrande fråga iur jämställdhetsperspektiv: Borde Män få gå i pension tidigare då deras förväntade livslängd efter pension är kortare?

    Hör gärna era svar med motiveringar kring detta

  • Svar på tråden Borde män få gå tidigare i pension?
  • sextiotalist
    Moulinette86 skrev 2018-01-30 14:16:55 följande:

    Hej å hopp,

    Ibland när nån feminist vill trycka ner i halsen på en vad mycket bättre kvinnor är rent biologiskt, kan ta smärta bättre e.tc , klarar sjukdomar bättre..ja ni har väl hört en hel del..

    Ibland har de sagt att det borde vara fler kvinnor inom militären eftersom kvinnor lever längre,.. då detta är en biologisk fakta så kommer här en kontrande fråga iur jämställdhetsperspektiv: Borde Män få gå i pension tidigare då deras förväntade livslängd efter pension är kortare?

    Hör gärna era svar med motiveringar kring detta


    För några år sedan så var faktiskt pensionsutbetalningarna grundade på att det var olika förväntade livslängd på män och kvinnor, men eftersom försäkringsbolag och andra i den branschen skulle vara könsneutrala så försvann det, och pluset för männen var väl att de inte fick högre premie på bilförsäkringen för att de var män (vilket inte alls var ovanligt innan)
  • Lena

    Inte om det inte även gäller tjocka, rökare osv som även har kortare livslängd.

  • cb66

    Alla borde ha pension efter förväntad livslängd. Den borde vara 15 år. Så kvinnor vid 65, män vid 64.

    Detta borde även gälla andra grupper, så fattiga kvinnor som bor i förorten har en kortare livslängd än rika i villaområdet, rökare har kortare livsläng, metallarbetare har kortare livsläng, folk med medfödda sjukdomar har kortare livslängd. Tråkiga människor som aldrig har skoj har längre livslängd.

    Pension 15 år innan du dör - det vore mest rättvist.

    Ni som anar en viss ironi har rätt....

  • sextiotalist
    cb66 skrev 2018-01-30 14:37:51 följande:

    Alla borde ha pension efter förväntad livslängd. Den borde vara 15 år. Så kvinnor vid 65, män vid 64.

    Detta borde även gälla andra grupper, så fattiga kvinnor som bor i förorten har en kortare livslängd än rika i villaområdet, rökare har kortare livsläng, metallarbetare har kortare livsläng, folk med medfödda sjukdomar har kortare livslängd. Tråkiga människor som aldrig har skoj har längre livslängd.

    Pension 15 år innan du dör - det vore mest rättvist.

    Ni som anar en viss ironi har rätt....


    Så vi som förväntar oss att leva lite längre, baserat på hur gammal man blir i släkten, vi får arbeta lite längre, jag till 78 år ungefär (93 har alla tanter blivit i vår släkt :) )
  • sextiotalist
    cb66 skrev 2018-01-30 14:37:51 följande:

    Alla borde ha pension efter förväntad livslängd. Den borde vara 15 år. Så kvinnor vid 65, män vid 64.

    Detta borde även gälla andra grupper, så fattiga kvinnor som bor i förorten har en kortare livslängd än rika i villaområdet, rökare har kortare livsläng, metallarbetare har kortare livsläng, folk med medfödda sjukdomar har kortare livslängd. Tråkiga människor som aldrig har skoj har längre livslängd.

    Pension 15 år innan du dör - det vore mest rättvist.

    Ni som anar en viss ironi har rätt....


    Och jag anade ironin, men tar det på fullaste allvar ;), problemet är att jag måste få min arbetsgivare att inse det också :)
  • cb66

    Effekten är dock att om man t.ex går i pension som rökare vid 57 års ålder, slutar röka och får nya lungor så måste man gå tillbaka till jobbet igen.

  • Moulinette86
    cb66 skrev 2018-01-30 14:37:51 följande:

    Alla borde ha pension efter förväntad livslängd. Den borde vara 15 år. Så kvinnor vid 65, män vid 64.

    Detta borde även gälla andra grupper, så fattiga kvinnor som bor i förorten har en kortare livslängd än rika i villaområdet, rökare har kortare livsläng, metallarbetare har kortare livsläng, folk med medfödda sjukdomar har kortare livslängd. Tråkiga människor som aldrig har skoj har längre livslängd.

    Pension 15 år innan du dör - det vore mest rättvist.

    Ni som anar en viss ironi har rätt....


    Ja alltså, ska det vara HELT rättvist, så tycker jag verkligen du lyckats sammanfatta det bra här
  • Moulinette86
    sextiotalist skrev 2018-01-30 14:42:43 följande:
    Så vi som förväntar oss att leva lite längre, baserat på hur gammal man blir i släkten, vi får arbeta lite längre, jag till 78 år ungefär (93 har alla tanter blivit i vår släkt :) )
    Hmm, men om man som jag då är bombsäker på att man kommer lyckas köra ihjäl sig på fyllan innan 60 , ja då gäller det ju att kunna övertyga systemet om det också... usch ska du bli 93? Att du bara orkar... ;-P
  • sextiotalist
    Moulinette86 skrev 2018-01-30 15:21:52 följande:
    Hmm, men om man som jag då är bombsäker på att man kommer lyckas köra ihjäl sig på fyllan innan 60 , ja då gäller det ju att kunna övertyga systemet om det också... usch ska du bli 93? Att du bara orkar... ;-P
    Äh, de hade det bra. De var pigga och hade ett bra liv. Hon som blev över 100 hade rätt mycket smärtor i kroppen de sista åren, men hon bodde hemma hela tiden och var klar i huvudet
  • Themis

    Den skillnaden lär försvinna i Sverige om några år, kvinnors livslängd har redan börjat minska igen (för de jobbar allt mer och tar fortfarande på ett generellt plan mer ansvar hemma) medan männens fortfarande ökar.

    "Sedan 1983 har den förväntade medel­livs­längden vid födseln ökat med knappt fyra år för kvinnor och drygt sex år för männen."

    www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Kvinnors-medellivslangd-minskade-2012/


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • K Kalle
    sextiotalist skrev 2018-01-30 14:23:52 följande:

    För några år sedan så var faktiskt pensionsutbetalningarna grundade på att det var olika förväntade livslängd på män och kvinnor, men eftersom försäkringsbolag och andra i den branschen skulle vara könsneutrala så försvann det, och pluset för männen var väl att de inte fick högre premie på bilförsäkringen för att de var män (vilket inte alls var ovanligt innan)


    Det har inte försvunnit. Det blev ett undantag. Allt annat när det gäller försäkringar är könsneutralt dock.
  • Glinda från Oz

    Nej, det vore diskriminering. Jag har förresten en sjukdom som i snitt enligt statistiken gör att jag kommer dö runt 10 år i förtid, när ska jag gå i pension då enligt dig?

  • cb66

    Ska man vara petig så lever män och kvinnor ungefär lika länge. Skillnaden i medellivslängd är baserat på att män oftare dör i olyckor och våld vid lägre ålder. Detta drar ner medellivslängden för män. Den förväntade livslängden, om man inte dör av olyckor, cancer eller nåt annat som man inte kan påverka är dockrelativt lika.

    Om man ser på människor som har lyckats bli 60 år så skiljer sig inte den förväntade kvarvarande livslängden så mycket mellan män och kvinnor. Den är dessutom högre dvs 87 år än om man räknar från födseln.

  • Mentat
    cb66 skrev 2018-01-31 09:39:42 följande:

    Ska man vara petig så lever män och kvinnor ungefär lika länge. Skillnaden i medellivslängd är baserat på att män oftare dör i olyckor och våld vid lägre ålder. Detta drar ner medellivslängden för män. Den förväntade livslängden, om man inte dör av olyckor, cancer eller nåt annat som man inte kan påverka är dockrelativt lika.

    Om man ser på människor som har lyckats bli 60 år så skiljer sig inte den förväntade kvarvarande livslängden så mycket mellan män och kvinnor. Den är dessutom högre dvs 87 år än om man räknar från födseln.


    Nix, det stämmer inte. Det påverkar säkert medellivslängden från födseln men män har kortare återstående livslängd även vid hög ålder. Exempelvis knappt 19 år vid fyllda 65 mot 21,5 år kvar för kvinnor (2015).

    Vid 60 år är det fortfarande en tydlig skillnad i förväntad återstående livslängd, knappt 3 år till kvinnornas fördel:
     
    201320142015Män
     
     
     
    60 år
    22,81
    22,95
    23,08
    Kvinnor
     
     
     
    60 år
    25,69
    25,78
    25,88

    Se http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0401__BE0401B/BefProgLivslangd2013/table/tableViewLayout1/?rxid=540684df-d4ca-4a05-8c51-c9c54ed0d132
  • K Kalle
    Moulinette86 skrev 2018-01-30 14:16:55 följande:

    Hej å hopp,

    Ibland när nån feminist vill trycka ner i halsen på en vad mycket bättre kvinnor är rent biologiskt, kan ta smärta bättre e.tc , klarar sjukdomar bättre..ja ni har väl hört en hel del..

    Ibland har de sagt att det borde vara fler kvinnor inom militären eftersom kvinnor lever längre,.. då detta är en biologisk fakta så kommer här en kontrande fråga iur jämställdhetsperspektiv: Borde Män få gå i pension tidigare då deras förväntade livslängd efter pension är kortare?

    Hör gärna era svar med motiveringar kring detta


    Männen är ju snart ikapp när det gäller livslängd. Om man inte räknar med män som dör innan 30 pga onödigt risktagande (singelolyckor, drunkningsolyckor) är det väl "jämnt skägg" i stort sett.
  • K Kalle
    sextiotalist skrev 2018-01-30 14:23:52 följande:

    För några år sedan så var faktiskt pensionsutbetalningarna grundade på att det var olika förväntade livslängd på män och kvinnor, men eftersom försäkringsbolag och andra i den branschen skulle vara könsneutrala så försvann det, och pluset för männen var väl att de inte fick högre premie på bilförsäkringen för att de var män (vilket inte alls var ovanligt innan)


    Nej det har inte försvunnit. Det blev ett undantag. Kvinnor får lägre ersättning pga högre förväntad livslängd.
Svar på tråden Borde män få gå tidigare i pension?