• Äldre 30 Jan 19:43
    3831 visningar
    9 svar
    9
    3831

    BESIKTA förstörde vår bil!

    Tänkte bara varna för att besiktiga bilen hos BESIKTA! Turbon på vår välskötta Kia ceed rasade när de gjorde avgastestet (motorn varvas till maxvarv två ggr.) på den. För det första så lossades de inte om att något hände med bilen under testet och för det andra så vill de inte ge oss ett öre i ersättning! Minst 15000kr kostar det att laga på verkstad och då är det inte ens säkert att bilen blir ok för delar från turbon kan ha letat sig in i motorn så den tar skada senare.

    Turbon som gick sönder har gåtts igenom och det finns inga tecken på att någonting var fel på den innan testet. Axeln gick av bara pga. belastningen.

    Mvh

  • Svar på tråden BESIKTA förstörde vår bil!
  • Äldre 30 Jan 20:20
    #2

    Hej,

    Bilen är äldre så motorskadeförsäkringen gäller inte längre tyvärr.

    Kia ja? Väldigt bra och driftsäker har den varit.

  • Äldre 30 Jan 20:57
    #4

    Momentet att varva en dieselmotor till varvstoppet motsvarar inte någonting du utsätter bilen för i normal körning, finns helt enkelt ingen anledning för bilen slutar dra långt innan.

    Jag hade inte sagt något om det funnits några tecken på att turbon varit dålig innan besiktningen och de hade erkänt att något hände med bilen under testet.

    Min fru som är totalt okunnig om bilar åkte därifrån och fick stopp mitt i trafiken, det kunde ha blivit farligt!

  • Äldre 9 Feb 13:29
    #5

    Kanske ska tillägga att detta hände på stationen i Kungsbacka, Inlags industriområde.

  • Äldre 9 Feb 17:01
    #7

    Om du läser hela tråden noga så kanske du förstår vad problemet i den här händelsen är men jag tar det igen.

    1. Det testet utsätter bilen för onaturlig belastning som en äldre bil kan ha svårt att klara utan att det är något direkt fel på den innan.

    2. Besiktningsmannen var inte ärlig med att något hände med bilen under testet.

    Jag tycker det är så fruktansvärt dåligt att ett stort bolag som Besikta inte tar något som helst ansvar för vad de gör.

    Den här tråden är enbart till för att informera om vad vi råkade ut för. Ni får göra som ni vill men i fortsättningen så väljer vi någon annan firma att besikta hos.

  • Thu 13 Feb 2020 09:52
    #8

    Finns fler som råkat ut för Besikta: mobil.corren.se/nyheter/mjolby-boxholm-odeshog/bilprovare-korde-sonder-hans-bil-8730189.aspx

    Han blev åtminstone erbjuden en begagnad turbo, vi fick ingenting!

Svar på tråden BESIKTA förstörde vår bil!