• Anonym (Rädd)
    Äldre 31 Jan 20:03
    4801 visningar
    32 svar
    32
    4801

    Beviljat planerat snitt?

    Vi är så himla sugna på ett barn till...

    Men förra graviditeten var, för mig, väldigt traumatisk med bebis som slutade växa, ultraljud varannan dag i en månad och akut snitt i v33.

    Jag vet att risken att det ska hända igen är väldigt liten, men jag är ändå livrädd, tänk om nästa gång inte får ett lika lyckligt slut?

    För att våga, och orka rent psykiskt, skulle jag vilja få ett planerat snitt och mer kontroller än vid en vanlig graviditet... Finns det någon som fått beviljat ett planerat snitt på kanske liknande grunder? Alltså att det inte funnits medicinska skäl till snitt utan personliga mer psykiska orsaker?

    För- och nackdelar med snitt vs. Vaginalt undanbedes, jag är fullt medveten om att kejsarsnitt är en stor bukoperation med medföljande risker.

  • Svar på tråden Beviljat planerat snitt?
  • Anonym (Hej)
    Äldre 31 Jan 20:41
    #1

    Jag fick ett snitt beviljat med tredje barnet. Hade då testat spontan, vanlig förlossning med första. Igångsöttning med andra. Första var traumatisk. Andra var normaljobbig. Men efter två vaginala hade jag även fått problem med underlivet. Svårare hålla tätt, samlagssmärtor och så... Så jag begärde ett snitt. Men då var man tvungen gå via "Aurora" heter det här. Kanske har flera namn. Iaf barnmorskor som hjälper de med förlossningsskräck.

    Där sattes en "kampanj" in för att få mig att välja vaginalt. Det är så de jobbar. Men eftersom jag stod fast vid snitt så fick jag det.

    Min ena barnmorska sa att ingen kan tvinga mig att föda vaginalt. (Dvs det ska finnas rättigheter till snitt)

    Tredje då jag snittades blev den finaste förlossningen! Jätteglad att vi tog snitt med trean.

  • Anonym (....)
    Äldre 31 Jan 20:43
    #2

    Tekniskt sätt kan man bli tvingat att föda vaginalt. Barnet ska ju ut...

  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Äldre 1 Feb 17:59
    #3
    Anonym (Hej) skrev 2018-01-31 20:41:36 följande:

    Jag fick ett snitt beviljat med tredje barnet. Hade då testat spontan, vanlig förlossning med första. Igångsöttning med andra. Första var traumatisk. Andra var normaljobbig. Men efter två vaginala hade jag även fått problem med underlivet. Svårare hålla tätt, samlagssmärtor och så... Så jag begärde ett snitt. Men då var man tvungen gå via "Aurora" heter det här. Kanske har flera namn. Iaf barnmorskor som hjälper de med förlossningsskräck.

    Där sattes en "kampanj" in för att få mig att välja vaginalt. Det är så de jobbar. Men eftersom jag stod fast vid snitt så fick jag det.

    Min ena barnmorska sa att ingen kan tvinga mig att föda vaginalt. (Dvs det ska finnas rättigheter till snitt)

    Tredje då jag snittades blev den finaste förlossningen! Jätteglad att vi tog snitt med trean.


    Tack för svar! Var det svårt att få igenom det eller "godkände" de din vilja när du stod fast vid ditt beslut? Vill egentligen ha det svart på vitt innan jag blir gravid ens, men verkar omöjligt...
  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Äldre 1 Feb 18:00
    #4
    Anonym (....) skrev 2018-01-31 20:43:37 följande:

    Tekniskt sätt kan man bli tvingat att föda vaginalt. Barnet ska ju ut...


    Det är lite så jag tänker, att säger de nej så har jag ju inte direkt något val, för ut kommer ju bebisen vare sig man vill det eller ej...
  • Anonym (....)
    Äldre 1 Feb 20:10
    #5
    Anonym (Rädd) skrev 2018-02-01 17:59:30 följande:

    Tack för svar! Var det svårt att få igenom det eller "godkände" de din vilja när du stod fast vid ditt beslut? Vill egentligen ha det svart på vitt innan jag blir gravid ens, men verkar omöjligt...


    Du kan inte få beviljat snitt innan du ens är gravid
  • Anonym (V)
    Äldre 1 Feb 20:17
    #6
    Anonym (....) skrev 2018-02-01 20:10:19 följande:

    Du kan inte få beviljat snitt innan du ens är gravid


    Nej precis. Och framför allt inte av de anledningar ts har till att få ett planerat snitt. Finns ju ingen som helst indikation.
  • Anonym (Jo)
    Äldre 1 Feb 20:19
    #7
    Anonym (....) skrev 2018-02-01 20:10:19 följande:

    Du kan inte få beviljat snitt innan du ens är gravid


    Jo det kan man visst få beroende på ens historia.
  • Äldre 1 Feb 20:21
    #8

    Jag fick planerat vid min andra förlossning. Anledningen var att den första slutade i urakut snitt under narkos. Jag var redan då rädd för att föda vaginalt men efter många aurorasamtal tyckte de ändå att jag nog skulle prova vaginalt och det gjorde jag av nån jävla anledning. Jag var ju rädd för snitt också liksom.

    Aja, efter det urakuta snittet var jag ju livrädd för att behöva föda vaginalt igen. Men vi ville ha syskon och jag sa till dem att jag vågar inte bli gravid innan jag vet att jag har mitt snitt planerat. Det kunde de inte lova men sa något i stil med att de får se till att det blir bra när vi väl kommit så långt... För vagt för att jag skulle våga så det dröjde ytterligare ett år innan jag vågade bli gravid. Jag var då så pass rädd att jag grät hos barnmorskan när vi pratade om det. Hon skickade mig till förlossningen på samtal med en läkare och sa att det brukar vara en process där man träffas flera gånger för att reda ut saker och ting. Men när jag väl kom dit brast jag återigen i storgråt och fick mitt datum i handen på första besöket! Jag var helchockad men sååå lättad. De sa att det var det bästa utifrån min bakgrund.

    Snittet var jättebra trots att jag var livrädd i början.

  • Anonym (....)
    Äldre 1 Feb 20:30
    #9
    Anonym (Jo) skrev 2018-02-01 20:19:59 följande:

    Jo det kan man visst få beroende på ens historia.


    Det ska dock mycket till att få ett beviljade innan man ens är gravid.
  • Anonym (Rädd) Trådstartaren
    Äldre 2 Feb 17:19
    #10

    Nej, självklart förstår jag att i princip ingen läkare kommer lova mig ett snitt innan graviditet på de grunder som jag har, det är därför jag undrar om folk ändå fått beviljat snitt utan att ha fysiska hinder från att föda vaginalt.

    Jag hade ju ingen hemsk förlossning, är bara att upplevelsen att gå och vänta varje dag i en månad för att kontrollera om bebisen fortfarande levde eller ej och sedan bli skickad till ett annat landsting för förlossning var en väldigt jobbig upplevelse...

Svar på tråden Beviljat planerat snitt?