• Cansu

    stenhård nackmuskel av styrketräning?

    Har en tid haft ena nackmuskeln som en bulle nästan, stenhård och går inte att mjuka upp. Funderar övar om det är pga överbelastning av styrketräning eller ojämn fördelning av nacken? 

    Lutar ofta huvudet åt höger så undrar om den nackmuskeln blivit kortare och därmed bulligare och hård? 

    Någon som har ojämna nackmuskler och känner en stenhård nackmuskel? Kan man få det av träning och hur blir man av med hårdheten? 

  • Svar på tråden stenhård nackmuskel av styrketräning?
  • Anonym (kanske)

    Kanske är en cysta eller någon sorts knöl.

  • Cansu
    Anonym (kanske) skrev 2018-02-05 15:44:52 följande:

    Kanske är en cysta eller någon sorts knöl.


    Jag tycker det känns som en knöl en läkaren tyckte det kändes som en hård muskel. Den sitter liksom där muskeln är också. 

    Borde inte läkarna veta? 
  • Anonym (kanske)
    Cansu skrev 2018-02-05 16:07:57 följande:
    Jag tycker det känns som en knöl en läkaren tyckte det kändes som en hård muskel. Den sitter liksom där muskeln är också. 

    Borde inte läkarna veta? 
    Be om ett andra utlåtande eller någon röntgen etc. För att vara på den säkra sidan
  • cosinus
    Cansu skrev 2018-02-05 16:07:57 följande:
    Jag tycker det känns som en knöl en läkaren tyckte det kändes som en hård muskel. Den sitter liksom där muskeln är också. 

    Borde inte läkarna veta? 
    Gå till en sjukgymnast. De brukar kunna avgöra om du är spänd och sitter snett och isf ge övningar som relativt fort borde ge förbättring. De vet dessutom definitivt hur spända muskler känns (och inte känns)
  • Cansu
    cosinus skrev 2018-02-05 16:15:23 följande:
    Gå till en sjukgymnast. De brukar kunna avgöra om du är spänd och sitter snett och isf ge övningar som relativt fort borde ge förbättring. De vet dessutom definitivt hur spända muskler känns (och inte känns)
    Kan man få tid hos sjukgymnast utan att gå genom läkare eller måste man gå till vårdcnetralen först?
  • Cansu
    Anonym (kanske) skrev 2018-02-05 16:13:27 följande:
    Be om ett andra utlåtande eller någon röntgen etc. För att vara på den säkra sidan

    Jag frågade läkaren som kände lite lätt på den och sa " njae det här menar du? Ja antydan till en knöl isådanfall" och när jag frågade om jag inte skulle röntga sa han att "Nej det gör vi inte om du inte har besvär som att det strålar ut i armen osv". 

    Brukar det vara så? 


    Nu blir jag orolig. 

  • cosinus
    Cansu skrev 2018-02-05 17:16:10 följande:

    Kan man få tid hos sjukgymnast utan att gå genom läkare eller måste man gå till vårdcnetralen först?


    Du kan boka direkt. Kolla bara så de har avtal med landstinget. Då gäller frikort och såna grejor.
  • Cansu
    cosinus skrev 2018-02-05 17:21:43 följande:
    Du kan boka direkt. Kolla bara så de har avtal med landstinget. Då gäller frikort och såna grejor.
    Ok men menar du att de är bättre på att avgöra om det är en spänd muskel eller en knöl man har? 
  • cosinus

    Jag menar att sjukgymnaster är vana att arbeta med folk med trasiga och spända muskler. De lär ha känt precis alla typer av trasiga, överansträngda och arga muskler.

    Så jag hade börjar det, sjukgymnaster är ofta lätta att få tider hos rätt fort och misstänker de att det ligger något bakom som behöver undersökas av läkare så kan de skriva det i journalen så läkare kan se det vilket är utmärkt om man behöver skaka fram en sådan tid. Då kan man hänvisa till det när man ringer för att boka den tiden.

    Och är det då bara muskulärt, vilket väl är det troligaste så är man ju på rätt ställe för att få hjälp.

Svar på tråden stenhård nackmuskel av styrketräning?