• Anonym (TS)

    Kolla hur öppen man är - hjälp

    Min första förlossning gick väldigt snabbt och när jag kom in var jag redan 10cm öppen och krystvärkarna startade i bilen. Jag vet därför inte direkt hur det känns när de undersöker hur många cm man är öppen.

    Har pratat med några vänner som uttryckt att det gör fruktansvärt ont när de kollar detta. Och hur löjligt det än låter så är det något jag blivit rädd för nu. Har bf om ca 3 veckor.

    Någon som vill berätta om hur ni upplevt just den kontrollen? Mycket smärtsamt? Vill vara förberedd så snälla svara ärligt :)

  • Svar på tråden Kolla hur öppen man är - hjälp
  • Emy88

    Kändes inte alls för mig. Har kollat hur många cm öppen jag har varit både innan och under förlossning och det har verkligen inte känts överhuvudtaget.

  • Meriall

    Lite ont gör det väl men inte så farligt. Som att ta cellprov ungefär tyckte jag. Inte så jag hoppade till eller något.

  • Anonym (Lugnt)

    Känns inte.

    Vad som känns är om dom bänder upp ett par cm när dom ändå är där och känner, för att skynda på lite.

  • Anonym (Kvinna)

    Det är så olika.

    Jag tyckte att det kändes som om de försökte gräva sig upp till huvudet(mitt)via underlivet.

    På andra känns det lite.

    På andra inget.

    Syrran och svägerskan sa inget större under dessa undersökningar, det kändes.

  • Snuttis2

    Fick första barnet i år o var delvis öppen vid 3 kontroller , ingen av dem gjorde ont. Kanske handlar om hur logen man är, i tappen alltså : )

  • fixaochdona

    Jag har upplevt den kontrollen som obehaglig ungefär som rejäl mensvärk under två tre sekunder men inte mer. Ju mindre öppet ju ondare.

  • tollie82

    Det kändes för mig, och därför frågade jag min barnmorska som jag hade hos mig när jag födde hemma (planerad hemmafödsel) och hon sa att det finns ett annat sätt att 'kolla'. På nedre ryggen, precis ovanför rumpan finns ett lila/rosa sträck som blir längre ju mer öppne man är. Detta sträcket försvinner sedan när bebis är ute. Det var så skönt att inte behöva oroa sig för den biten, för jag hade svårt att lägga mig på ryggen när jag var långt gången. 

    Jag pratar om detta samt min hemmafödsel på senaste Vattnet Går podcasten med Nina Campioni- där jag bland annat nämner detta tipset och lite annat om födselmeditation- en teknik som ökar förutsättningarna till en naturlig förlossning utan smärtlindring. 

    Frida Detter

Svar på tråden Kolla hur öppen man är - hjälp