Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Vet ni en bra sheltie uppfödare?

Bra val, sheltie är en super förstahund.

Min första sheltie kom från Skogsbacken i Upplands Väsby för snart 22 år sedan. De är fortfarande igång. Minns kenneln som jättefin och ägarna som trevliga (jag var dock bara 11 år då). Vi var där tre gånger, 1 gång för att träffa tiken och välja valp, en gång för att bara hälsa på och se hur de hade det och en gång för att hämta valpen.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    sofia18 skrev 2018-02-04 00:12:32 följande:

Tack för svarGlad
    Hur var de valparna då? Både om de var/är friska, och om de användes som sällskapshund eller annat. Och hur de är i sättet, vet att det är väldigt olika på alla individer men ändå bra att veta tänker jag. 

jag minns (så klart) bara valpen vi tog, en supersöt tik som var väldigt smart, följsam och kärnfrisk. Jag "fick" henne till min och hade, 11 är gammal, "huvudansvaret" för henne. Uppfostrade och tränade. (En hund är ju alltid de vuxnas ansvar, men jag fick göra jobbet under deras handledning oc överinseende). Det gick galant. Förutom långa promenader varje dag och vardagslydnad tränade vi rallylydnad och agility, tränade henne i några ledar/servicehundsgrejer (första hunden jag gjorde det med, min pappa tränade ledarhundar innan han fick barn, så han lärde mig sånt) och det jag kallar "skogsnavigering". Hon var väldigt snäll överlag, lite reserverad mot främlingar och mån om att hålla ihop flocken7hålla reda på oss.

Hon blev tretton år, frisk hela vägen. Vi hade henne då så klart som sällskapshund, jag tror inte de föder upp vallhundar.
  • Aniiee
    LFF skrev 2018-02-06 13:15:45 följande:

Hur många vallar med shelties idag?

Jag! =)
  • Aniiee
    Skånepar skrev 2018-02-13 15:52:17 följande:

Vår upplevelse av sheltie är att de skäller väldigt mycket, kanske inte bästa hunden i lägenhet om den skäller på grannar, jo, vår kompis har sheltiekennel så är där en del.

Det beror ju mycket på uppfostran. Min egna sheltie (både förra och nuvarande) skäller bara på kommando, och nuvarande i vall. Shelties är ju vallhundar i grunden och många vallhundar jobbar med rösten., så visst, om infödd skallbenägenhet läggs på en skala mellan 1 och 10 för alla hundraser hamnar ju en sheltie på en 6-7 i alla fall.... 
  • Aniiee
    Skånepar skrev 2018-02-13 16:36:16 följande:

Ja, men de hjälpte även till att vakta fåren, och skrämde rovdjur med skall.
    Trådstartaren ska inte valla med sin hund utan ha den som ren sällskapshund, de är jättetrevliga hundar, men de vill gärna vakta och skydda, inte optimalt att ha en hund som skäller när grannarna går i trapphuset.
    Och det där med fostran, jajaja, de flesta hundar lyder enbart då du är hemma, sen gör de som de vill, och gäller även skällandet.
    Har en viss känsla av du tar får inlägg personligt, eftersom du svarar oss, men inte frågeställare.

TS ska naturligtvis köpa en sällskapsavlad sheltie och inte en vallis......

inte en enda sheltie jag känner skäller på folk i trapphus. Ingen har det med uppfostran att göra minst lika mycket som infödd skällighet. Du verkar inte ha så mycket tilltro till uppfostran över huvud taget.

Det är ju så diskussioner och samtal går till. man svara den som säger något. Jag svarar på dina erfarenheter med mina erfarenheter och genom det får TS se flera sidor, vilket är nyttigt.

Och, nej, jag tar det inte personligt att du har andra erfarenheter än jag.
Svar på tråden Vet ni en bra sheltie uppfödare?